Dacia Lodgy TCe 115 Lauréate - Doorgelicht

Elke dag de ruimte

AutoWeek 34 2018
AutoWeek 34 2018
AutoWeek 34 2018

Je leest het in AutoWeek 34 2018

Sinds een jaar of tien is Dacia een vaste waarde op de Nederlandse markt. Vorig jaar zijn er bijvoorbeeld 4.443 stuks verkocht. Het gros van de Dacia's gaat naar particuliere kopers, want zo'n Roemeense budgetauto is goed haalbaar voor de doorsnee Nederlandse beurs. Dacia moet het voor een groot deel van zijn 'veel voor weinig'-imago hebben.

De modellen van Dacia zijn gebaseerd op beproefde Renault-techniek. Daarvan zullen sommigen beweren dat die ouderwets is, terwijl anderen juist liefdevol spreken van ‘uitgerijpte’ techniek. In de praktijk blijkt dat er maar weinig kapot kan aan een Dacia en dat zo’n Roemeen robuust is gebouwd. Om verfijning hoef je dan dus niet te vragen. De Lodgy kwam in 2012 op de markt en geldt als dé auto voor degenen met een veelkoppig gezin, maar een gemiddeld gevulde beurs. Het is een alternatief voor bijvoorbeeld een Renault Espace, om maar eens een concurrent uit eigen huis te noemen die bekend staat als een moeilijke auto qua onderhoud.

Ten opzichte van andere Dacia’s onderscheidt de Lodgy zich door goede materialen en afwerking op een hoger niveau. Een topper als het om de eerder genoemde prijskwaliteitsverhouding gaat. De testervaringen met een gebruikte Lodgy onderstrepen dit nog eens: meer dan een kapotte lichtschakelaar, een gammele benzinemeter en wat oppervlakkige corrosie onder de rubberen afdichting van de achterklep kwamen we niet tegen.

Daar tegenover staan dan vijf of zeven zitplaatsen, een lage tildrempel, een laadruimte van niet minder dan 1.871 liter en een laadvermogen van 695 kilo. Het sterkste argument tégen een gebruikte Lodgy is de prijs. De dealer waar wij onze testauto uit 2012 vonden, vroeg er € 9.400 voor en dat bedrag is momenteel gangbaar voor zowel de Prestige als het topmodel Lauréate met niet al te veel kilometers op de teller.

OP REGELMATIG ONDERHOUD KOMT HET AAN

De Lodgy volgde in 2012 de Logan op in het zevenzitterprogramma van Dacia. Maar waar de Logan al gauw een bar slechte naam kreeg als het op kwaliteit aankwam, bleek de Lodgy als model van de tweede generatie een stuk betrouwbaarder te zijn. Eigenlijk hoefde hij alleen nog voor onderhoud naar de werkplaats. De facelift van 2015 was een nieuwe stap vooruit, want toen maakte de MPI Euro 5-benzinemotor met getande distributieriem plaats voor de sterkere en zuinige SCe-motor van Nissan met distributieketting en Euro 6-vignet.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Hier gaat het spreekwoord ‘goedkoop is duurkoop’ beslist niet op. Grote problemen zijn ons niet bekend, het roestprobleem is beheersbaar en het onderhoud niet duur. Jammer genoeg zijn de prijzen voor gebruikte exemplaren zo hoog dat een nieuwe bijna het overwegen waard is.

Signalement

Merk Dacia
Model Lodgy TCe 115 Lauréate 7P
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 20.460

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.498 mm / 1.751 mm / 1.682 mm
Wielbasis 2.810 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 640 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 179 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 124 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum