Dacia Lodgy

Een duik in het gapende gat

Dacia Lodgy
Dacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia Lodgy
AutoWeek 19 2012
AutoWeek 19 2012

Je leest het in AutoWeek 19 2012

Tussen alles wat alleen maar mooier en glimmender wordt, is er het brave Dacia. Vergeet Skoda, vergeet Chevrolet, meer down to earth dan dit wordt het niet. En wie het lukt om keer op keer door al dat plastic heen te kijken, ziet verrekte goede auto's. De gloednieuwe Lodgy blijkt geen uitzondering op die regel, verklappen we vast. Maar kan het merk ook te goed worden? Wat ook hier beginnen er dingen te glimmen.

Hoeveel beter mag het worden? Die vraag schoot een aantal keren door ons hoofd tijdens het rijden van de nieuwe Dacia Lodgy. Tijdens de introductie maakt het merk tevens de prijzen van de nieuwe MPV bekend. Voor nog geen 15 mille heb je de goedkoopste versie al binnen, voor minder dan 20 mille koop je de meest luxe variant als je een benzineversie wilt. En dat is erg goedkoop als je ziet wat je krijgt. Een forse C-segment MPV, die qua ruimte moeiteloos kan concurrenten met auto's als de Opel Zafira en Volkswagen Touran. Auto's die stukken duurder zijn. De Lodgy is feitelijk de vervanger van de Dacia Logan MCV: de lelijke, maar eveneens zeer ruime stationwagenversie van de inmiddels geschrapte Logan sedan. Deze MCV wordt nog even doorgeleverd zolang er vraag is, maar zal op termijn verdwijnen. De instapversie van deze auto kost je nu 11.500 euro. Daarmee is deze Lodgy een klap duurder. Natuurlijk, de nieuwe auto is stukken beter op elk vlak en nog steeds een extreem goede aanbieding voor grote gezinnen, maar het is grappig om te zien dat Dacia zelf ook het risico loopt dat het misschien wel te goed wordt. Merken als Skoda, Hyundai en Kia hebben laten zien wat er gebeurt als je modellen veel beter en ook iets duurder maakt: er duikt een ander in het gapende dat wat jij achter laat. Loopt Dacia nu ook dat risico?

Theorie

Vooralsnog is dat enkel theorie, want als het gaat om idioot veel auto voor weinig geld, is het Roemeense merk nog altijd alleenheerser. Dacia mag met een redelijke mate van vrijheid shoppen in de magazijnen van moederbedrijf Renault, en doet dat dan ook met verve. Het onderstel van de Lodgy komt grotendeels van de Scénic, voor motoren keek men bij alle kleine auto's van Renault. Eenvoud is troef hier, zoals eenvoud troef is bij alles wat Dacia doet. Er is slechts één benzinemotor leverbaar: een 1.2 TCe turboblok met 115 pk. Dacia maakt de auto ook met de oude atmosferische 1.6, maar omdat die motor onzuiniger is, zou hij in Nederland duurder zijn dan de fijnere TCe. Logischerwijs ziet de Nederlandse importeur af van die uitvoering. Op dieselgebied komt ook één motor, een 1,5 dCI. Wel kan je kiezen tussen 90 of 107 pk. De 90-pk variant is goed voor 20 procent bijtelling.

We maken de bulk van onze testkilometers met de benzineversie. Dat wordt voor Nederland dan ook de belangrijkste motor, Dacia verwacht een verhouding van 70-30 of misschien wel 80-20 tussen benzine- en diesel-Lodgy's. Vanwege het hoge koppel (190 Nm, meer dan bijvoorbeeld een 1.2 TSI van Volkswagen) sleurt het blok de grote MPV voorwaarts of zelfs heuvelop zonder dat je overdreven veel toeren hoeft te maken. Een strepentrekker wordt de auto natuurlijk nooit, maar de aandrijflijn is veel fijner dan je voor dit geld verwacht. Ook omdat de versnellingsbak niet verkeerd is. Wellicht een beetje hakerig, maar de slagen zijn kort. Het geheel voelt in ieder geval niet week aan. Het sturen gaat vrij direct en met redelijk wat tegendruk. Sterker nog, met steken en keren merken we pas goed dat het geheel niet bepaald sterk bekrachtigd is. Ouderwets werken!

We rijden de Lodgy in Marokko, waar de auto ook gebouwd wordt. De wegkwaliteit is daar zeer wisselend: soms ligt er mooi nieuw asfalt, maar op andere plekken ben je enkel bezig met het ontwijken van kuilen. En zelfs dat lukt niet altijd. Hierdoor konden we wel ontdekken dat het onderstel zeer volwassen is. Grote klappen worden goed opgevangen terwijl de auto nooit gaat dweilen. Geen moment spannend, maar zakelijk goed. Wel voelt het constant alsof je met veel auto onderweg bent. Bij sommige nieuwe MPV's heb je het gevoel dat ze om je heen krimpen tijdens het rijden. Dit komt vooral door de stijfheid van die modellen, de achterkant volgt meteen. Dat gevoel krijgen we in de Logdy niet. Het gevoelsmatige blikken gevoel als je een deur dichtgooit, vertaalt zich op die manier ook naar het rijden. De value for money mag er zijn, maar dat wil niet zeggen dat je nergens merkt dat het een goedkope auto is.

Ruime derde zitrij

Neem ook de stoelen: de zijdelingse steun gaat nog wel, maar de zetels zelf zijn vrij hard. Op kort stukken overleef je het wel, maar langer onderweg zijn en het gaat tellen. Daar staat voor de passagiers een zee aan ruimte tegenover. En niet alleen op de tweede zitrij. Tot onze verbazing is het voor volwassen zowaar uit te houden als ze helemaal naar achteren moeten. Overdadig is overdreven, maar de derde zitrij in dit soort MPV's (of SUV's als de Qashqai) is meestal enkel voor de kleinere leden van een gezin geschikt. Niet in de Lodgy: zowel hoofd als beenruimte verdienen op die derde rij het predicaat voldoende en dat is absoluut meer dan gemiddeld.

Gebruik je alle zeven zitplaatsen, dan houd je een bagageruimte over van 207 liter. Niet heel ruim, maar het kan slechter. Klap je de achterste stoelen om, dan spring je al naar 634 liter. Klap je alle stoelen naar voren waarbij je de achterste stoelen doorrolt, dan komt je op bijna 1.900 liter. Haal je alle stoelen uit de auto, dan ga je richting de 2.600 liter! Dat is extreem veel. Ook handig voor de bouwmarkt of de Ikea dus. Al dat omklappen van de stoelen gaat ouderwets handmatig en er verdwijnt niets in de bodem. Simpelheid in plaats van luxe dus. Maar evengoed krijg je door het doorrollen van de stoelen een mooie vlakke laadvloer, dus een echt nadeel is het niet.

Het dashboard is voor Dacia-begrippen erg netjes, wat wil zeggen dat het eruit ziet als een luxe A-segment auto of een simpele B-segment auto. Eenvoudige materialen, maar een redelijke afwerking. Het nieuwe multimediasysteem gaat in simpelheid de Tomtom-systemen die Renault vaak gebruikt voorbij, en dat zegt wat. Je kunt met het multimediasysteem simpel externe apparaten aansluiten, kom daar maar eens om in een Audi.

De auto mag dan iets duurder zijn dan de MCV was, de hele gedachtegang van Dacia blijft met de Lodgy ontegenzeggelijk overeind. Als je vier kinderen hebt, maak je waarschijnlijk al kosten genoeg. En aangezien de afschrijving van een auto meestal de grootste kostenpost is, kan je al met besparen beginnen zodra je nog geen meter met de Logdy gereden hebt. Een goedkopere auto om zeven mensen in te vervoeren is er bij lange niet. En de 'maar'? Nuchter gezien ontbreekt die, of het moet de veiligheid zijn (zie kader). De Lodgy is vanaf juni te bestellen, het uitleveren begint na de zomer.

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.