Dacia Duster TCe 125 4x4 - Ford Ecosport 1.0 Ecoboost - Test
Wereldreizigers
Echte wereldreizigers zijn het, de Dacia Duster en de Ford EcoSport. Beide modellen zijn met andere, veelal armere landen in het achterhoofd ontworpen, maar willen tegelijkertijd in hun nieuwste gedaante nog meer indruk maken op de verwende westerse koper dan voorheen. Ford probeert het met een facelift, Dacia brengt zelfs een compleet nieuwe Duster mee!
De Ford EcoSport is nog maar een paar jaar op de markt, maar kent toch al een interessante historie. De auto is volgens Ford weliswaar altijd bedoeld geweest als zogenaamde wereldauto, maar leek zijn Braziliaanse roots aanvankelijk niet te verloochenen. Dat bleek niet alleen door het reservewiel op de achterklep, maar ook door het gebrek aan verfijning. Een jaar na de introductie in 2014 vond het merk het daarom al tijd om de compacte SUV tegen het licht te houden. Het vijfde wiel werd een gratis optie en het interieur kreeg een upgrade.
Nu, weer een paar jaar later, is het tijd voor het tweede deel van de vernieuwingsslag. Met een nieuwe neus, de toevoeging van opvallende uitvoeringen en vooral een compleet herzien interieur moet de EcoSport nu echt klaar zijn voor de automarkt die door fabrikanten de meest veeleisende ter wereld wordt genoemd. Bij de ST-Line komen die wijzigingen nog beter uit de bus, want de sportief aangeklede versie doet er met een bijzondere grille, spoilerwerk, een tweekleurige carrosserie en wat interieurdetails alles aan om het roeimarkt-imago van zich af te schudden. Zijn tegenstrever in dit verhaal is van nature wars van dit soort opsmuk, maar kan in zijn nieuwste vorm ook niet helemaal zonder.
De nieuwe Dacia Duster lijkt sterk op zijn voorganger, maar oogt duidelijk moderner. Zelfverzekerde koplampunits met leddagrijverlichting, een opvallende grille, dito 'bodembeschermers' in de bumpers en forse spatbordverbreders geven hem een echt SUV-uiterlijk. Hier niet de milde tussenvorm die bij compactere cross-overs doorgaans wordt toegepast. Hier geen chroomaccenten en hippe contrastkleuren, maar rauwe onverzettelijkheid. De Duster oogt vooral breder dan de EcoSport en is dat ook, met een verschil van bijna 4 cm. Omdat de Dacia bovendien flink langer en hoger is dan de Ford, staat hier feitelijk een auto uit een hoger segment. Daarmee toont de Roemeen aan dat het zijn budget-karakter nog niet is verloren, want qua prijs liggen de twee akelig dicht bij elkaar.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Duster 1.3 TCe Prestige | Trekhaak | Climate controle | 1500kg Trekgewi
- 2021
- 18.770 km

Dacia Duster 1.3 TCe 130pk Prestige Trekh Camera Dab Navi All-in prijs + 12 mnd garantie!
- 2019
- 81.265 km

Dacia Duster TCe 150 Prestige | MediaNav Multimedia & Navigatie | Leder | Cruise Control | Camera | Parkeersensoren | Trekhaak
- 2020
- 98.988 km