Cupra Ateca - Eerste rijtest
Snelle facelift voor snelle SUV
15 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Cupra als nieuw merk was even wennen, en hun eerste eigen auto is nu al gefacelift. Roy reed de vernieuwe Cupra Ateca in Spanje.
Het leek ons in het begin een beetje geforceerd: Seat dat Cupra losliet als label en het als stand-alone merk lanceerde. Je kent immers elke auto als Seat en een ander logo erop maakt het niet meteen een ander merk. Fiat heeft hetzelfde trucje geprobeerd met Abarth en de resultaten waren half-half. Enig eigen karakter kon je de auto’s niet ontzeggen, maar ze voelden altijd meer als (bijvoorbeeld) een Fiat 500 Abarth dan als een Abarth 500. Hoe anders zou het zijn bij een auto die ineens Cupra Leon heet? Het was nota bene niet eens de eerste auto met het nieuwe logo, omdat Seat het te ver vond gaan om de uitgaande Seat Leon tijdens zijn levenscyclus van naam te laten veranderen. De huidige, vierde generatie die begin dit jaar werd onthuld, werd daarom de eerste Cupra Leon, ook al werd de vorige ondanks de naam Seat wel tot de ‘nieuwe Cupra’s’ gerekend. Nee, het was de Ateca die als eerste het nieuwe logo op de neus kreeg. Het lijkt een soort mix tussen het Decepticons-logo uit de Transformers-serie en een Tribal-Thunderdome-tatoeage. De auto bleek voor een SUV best goed te rijden en het typisch snelle Seat-karakter was gelukkig wel aanwezig. Met de facelift van de Seat Ateca moest de Cupra uiteraard mee, ook al was die korter op de markt.
INTIMIDATIE
De wijzigingen blijven vooral beperkt tot uiterlijke zaken. De nieuwe Ateca heeft strakke ledverlichting en kreeg aparte mistuitgaande Ateca niet te krijgen waren, maar toch wel noodzaak zijn als je ook maar een beetje van de capaciteiten van de auto wilt gebruiken. Daarnaast kreeg de auto een nieuw stuurwiel, dat nu de startknop én de Cupra-knop herbergt. Die laatste is niet alleen bedoeld om de heftigste rijstand in te scha kelen, maar om tussen alle rijstanden te switchen. Ideaal: het stuur is zonder twijfel de beste plek hiervoor: een strategie die ooit is begonnen door Ferrari met de manettino en gelukkig steeds meer navolging vindt. Naast de gebruikelijke Comforten Sport-standen zijn er ook een Offroaden een Sneeuw-setting, waar je in de nieuwe Leon vergeefs naar zult zoeken.
RALLYGEVOEL
De aandrijflijn is zo goed als ongewijzigd, al hebben de Spanjaarden nog iets van de sprinttijd weten af te snoepen door een betere launchcontrol: het lukt nu in minder dan vijf seconden. De motor heeft een merkbaar forse turbo, die bij lage toerentallen echt even op stoom moet komen, maar die hierdoor wel de punch heeft om tot de toerenbegrenzer door te gaan. De power vlakt bij hoge toerentallen dus niet zo af als bij sommige andere turboblokken. Het werkt vooral goed in combinatie met DSG, omdat door de snelle automaat de turbo niet inkakt tijdens het schakelen.
Het onderstel met goede, dynamische dempers is niet verkeerd. Ja, wij zouden zelf altijd voor een Leon gaan, want lager is altijd beter als je dynamiek wilt, maar in zijn soort als power-SUV valt de Ateca helemaal niet tegen. Al met de dempers in Comfort-stand merk je hoe strak de auto op de weg ligt en zet je alles in de hardste stand, dan zijn ook autobahn-achtige snelheden niet eng als er een glooiende bocht aankomt. Het hoge zwaartepunt zorgt dat de auto uiteindelijk wat naar buiten gaat zeilen, maar dat voel je goed aankomen.
Op lagere tempi kun je goed hoeken met de auto. De koets mist wellicht een scherp randje dat de achterkant om laat komen, maar onderstuur blijft lang uit als je geduldig gas geeft. Zodra de neus de goede kant op wijst, is het een kwestie van planken en door de vierwielaandrijving ram je jezelf zonder tractieproblemen naar voren.
ROUWDOUWEN
Hier in Zuid-Spanje past de auto ook meer dan in Nederland. De provinciale wegen zijn in Spanje slechter, met meer kuilen, grind en hoge randjes bij sommige afritten. Met een Leon moet je je inhouden, met de hogere Ateca kun je iets rouwdouwen voor een vleugje rally gevoel. Vermogen is noodzaak, maar de 300 pk is genoeg om die vibe boven te brengen. Hij is leuk. En er zijn SUV’s met dynamische pretenties waarvan we dat echt niet kunnen zeggen.
Blijft de vraag wat het bestaansrecht van de auto is naast de nieuwe Cupra Formentor, die volgend jaar uitkomt. Die SUV, die niet als Seat zal verschijnen, krijgt dezelfde aandrijflijn, maar dan met 310 pk (en tevens als PHEV met de 245 pk sterke aandrijflijn van de nieuwe Golf GTE). Hij is lager dan de Ateca, maar niet kleiner en wordt naast de Ateca (dus niet erboven) gepositioneerd: de Ateca is er voor mensen die meer hoogte willen, de Formentor voor mensen die een stoerder model willen, aldus de mensen van Cupra. De Formentor is natuurlijk qua platform en interieur meer gelinkt aan de nieuwe Seat Leon, terwijl de gefacelifte Ateca in beginsel meer gemeen heeft met de oude Leon. Dat is vooral te merken aan het interieur.
Gespecialiseerde Cupra-centers gaan de auto’s leveren, grote kans dat je voor basiszaken bij je Seat-dealer terecht kunt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Cupra
Had je deze auto's al gezien?

Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid Performance | Camera | Trekhaak | Kuipstoelen |
- 2023
- 48.909 km

Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid Adrenaline | Performance | Virtual Cockpit | Adaptieve Cruise |
- 2022
- 38.361 km

Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Performance Camera/Navigatie/Wegklapbare-trekhaak
- 2022
- 72.460 km
Lezersreacties (15) (gesloten)
Alleen jammer( en terecht ) dat de multimedia in alle nieuwe VAG producten afgekraakt word i,v,m de te omslachtige bediening om simpele dingen te verstellen. Zo doordacht en simpel het was bij VAG zo te ver zijn ze daarmee helaas nu doorgeslagen. Vernieuwing is niet altijd een verbetering.
Puur marketing en (zeker voor VAG want die zijn meester in marketing) nog slecht gebracht ook.
Van 'Auto emotion' naar 'Auto ZZZzzzzZZZ'.....
Een dikkere motor dan een 1.0 Turbootje ok, maar als je een SUV ontwikkeld om bv op de Nord Schleife snelle tijden te kunnen rijden is het gewoonweg lachwekkend .
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.