Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek

Kundige zandhaas

Suzuki Swift Allgrip
Suzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift AllgripSuzuki Swift Allgrip

Suzuki doet iets bijzonders met de Swift. Sterker nog, Suzuki doet al jaren iets bijzonders met de Swift: net als van het vorige model bestaat er ook van de huidige generatie een Allgrip-variant. Inderdaad, vierwielaandrijving in het segment van de Skoda Fabia, Toyota Yaris en Volkswagen Polo. Tijd voor iets unieks.

Uniek is deze avontuurlijke Swift die naast onze Cool Yellor-kleurige duurtest-Swift optreedt zeker. Hij luistert naar de naam Suzuki Swift AllGrip FX en is een door Suzuki Nederland ontwikkeld unicum. Er is er dus echt maar eentje van. Is het een technisch grondig aangepaste Swift die door een veel te dure personaliseringsafdeling is volgeperst met nappaleer, merinowol, suède en huid van een met uitsterven bedreigde diersoort? Natuurlijk niet, maar dat maakt hem niet minder leuk.

De Suzuki AllGrip FX – waarbij FX staat voor ‘Fun’ en ‘eXplorer’ – is zoals zijn naam al zegt een avontuurlijk uitgedoste Swift met AllGrip-vierwielaandrijving. De speelse creatie heeft een dakrek van Thule met erop een koelbox en een opbergdoos. Hij is verder voorzien van zwarte wielkastranden en zwarte lichtmetalen wielen waar allseason-rubber met hoog profiel omheen is gevouwen. Meer aanpassingen: een rubberen strip beschermt de achterbumper tegen krassen, het Suzuki-logo op de achterklep heeft plaatsgemaakt voor de in het zwart uitgeschreven merknaam en een flinke ledbar van Tralert moet in de duisternis voor verlichting zorgen. Ook heeft Suzuki Nederland de stoelen met leer bekleed en liggen er rubberen vloermatten in, zodat je na een potje stoeien in de modder niet je complete interieur met bagger volsmeert. Daar is over nagedacht.

Suzuki Swift Allgrip

Suzuki Swift: bijna met de voetjes van de zandvloer.

Lang niet al deze accessoires zijn bij Suzuki in de Swift-brochure te vinden. Een uithangbord van wat er allemaal optioneel met de Swift AllGrip mogelijk is, is de one-off dan ook niet. Volgens Suzuki Nederland wil het met de feestelijke Swift aantonen dat ook een compacte hatchback allesbehalve saai is en veel meer kan dan aansluiten in de file. Daarbij helpt de Swift AllGrip FX de Nederlandse consument nog even herinneren aan het bestaan van de vierwielaangedreven varianten van de Swift. Kun je daar een beetje mee zandhappen?

Bijna schattig

Met de Jimny en diens voorgangers bewijst Suzuki al decennialang dat je geen heftige vermogens nodig hebt om in het terrein uit de voeten te kunnen. Met de Suzuki Swift AllGrip bewijst het merk dat je ook geen lage gearing of permanente vierwielaandrijving nodig hebt om in het mulle zand vooruit te komen. De Swift AllGrip is onder normale omstandigheden namelijk gewoon een voorwielaandrijver. Het avonturiertje heeft een hydraulische koppeling voor het bijna schattig onder z’n achterkant uit stekende differentieel. Zodra de voorwielen grip verliezen en er een verschil ontstaat in draaisnelheid tussen de voor- en achterwielen, zet de olie door warmte uit. De druk die hierdoor ontstaat, activeert de koppeling. Het resultaat: de achterwielen springen bij als dat nodig is. Daar hoef je zelf dus bijna niets voor te doen, behalve het gaspedaal in durven blijven trappen als het terrein wat ruiger wordt.

Suzuki Swift Allgrip

Als de boel in dit differentieeltje gaat draaien, kan de Swift opeens een heleboel.

Vooropgesteld: een Swift AllGrip kan bij lange na niet wat een Jimny kan. Wel is vrijwel geen enkel zandpad of bosweggetje te veel. Op het zanderige en met kuilen, hobbels en zelfs steile hellingen bezaaide Experience Island in Loon op Zand bewijst de Swift AllGrip een kundige pretmachine te zijn. Elke Swift AllGrip staat 2,5 centimeter hoger op z’n pootjes dan een reguliere Swift, de one-off staat op allseason-sloffen met een iets grotere maat (195/55R16) en hangt derhalve 3,2 centimeter hoger boven het zand. Zandhappen in letterlijke zin is er dan ook niet bij. En we kunnen het ons niet voorstellen dat je met een vierwielaangedreven Swift terrein opzoekt waar de neus zich wel in het zand graaft.

De kracht van de Swift AllGrip is niet alleen zijn vierwielaandrijving, maar ook zijn relatief lage gewicht van slechts 970 kilo. Daar weet de bescheiden 83 pk en 112 Nm sterke mild-hybride 1.2 benzinemotor meer dan raad mee. Stevige hellingen zijn geen partij voor de Swift, al moet je er – zeker als offroad-leek – niet voor terugdeinzen het gaspedaal in te blijven trappen bij gripverlies. Dat is namelijk het moment waarna de viscokoppeling en dus de achterwielen hun werk gaan doen. Uitgebreide instelbare rijmodi? Vergeet het maar. De enige manier om meer zeggenschap te krijgen over hoe de Swift zich op onverhard terrein gedraagt, is door de tractiecontrole uit te zetten. De Swift-met-bergschoenen laat zich dan – geholpen door zijn lage gewicht – uiterst controleerbaar door terrein ploeteren waar een reguliere Swift nachtmerries van krijgt.

Suzuki Swift Allgrip

Suzuki Swift: hoog genoeg om zich niet direct in te graven.

Meer voor meer

In Nederland is de Swift AllGrip logischerwijs goed voor slechts een marginaal deel van de verkoopmix. Wie de in Europa niet meer leverbare Jimny mist en een échte offroader van een ander merk niet ambieert of niet nodig heeft, heeft aan de Swift AllGrip een unieke tussenvorm. In tegenstelling tot een Swift met voorwielaandrijving is de AllGrip-variant niet leverbaar als instapper Comfort. Het extra-gripfestijn begint bij de Select-uitvoering, wat de Suzuki Swift AllGrip een vanafprijs van €2 8.449 oplevert. De cvt-transmissie gaat aan z’n neus voorbij.

Suzuki Swift Allgrip

Suzuki Swift

Houd ook rekening met (iets) hogere vaste lasten en gebruikskosten. De Swift AllGrip valt voor de mrb-berekening namelijk nipt in een hogere gewichtsklasse dan de lichtere voorwielaangedreven smaken. Ook ligt het gemiddeld verbruik met 4,9 l/100 km iets boven dat van de Swift zónder AllGrip (4,4 l/100 km). Die twee kilometer die een Swift AllGrip per liter benzine minder ver komt, lijkt ons de offroadkunsten meer dan waard. Als je die nodig hebt, althans. We kunnen het ons goed voorstellen dat je er als boswachter warm van wordt, maar dat de gemiddelde consument er in Nederland niet op zit te wachten. In Zwitserland zitten ze dat wel. Daar is namelijk ruim de helft van alle verkochte Swifts een exemplaar met vierwielaandrijving. We begrijpen heel goed waarom.

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.