Citroën XM Turbo C.T. (1998) – Klokje Rond Klassiek

Zonder plan B op vakantie

49 reacties

Video

Tot groot ongenoegen van zijn twee dochters maakte Joost van Boeschoten na jarenlang CX rijden in 2006 de overstap naar een XM. We zijn nu bijna achttien jaar verder en de markante Citroën doet nog altijd dienst. De meiden zijn de deur uit, de zilvergrijze youngtimer krijgt nu eindelijk de waardering die hij verdient en blijkt minder storingsgevoelig dan veel sceptici denken.

Positieve reacties

De dochters van Joost zijn nu begin dertig, maar hun geschiedenis met oude Citroëns gaat terug tot hun kinderjaren. “In hun puberteit hadden wij eerst een Citroën CX en daarna de XM”, vertelt Joost. “De ouders van vriendjes en vriendinnetjes hadden auto’s die in hun ogen modern en normaal waren en dat wilden zij ook graag. Helaas voor hen bleef ik trouw aan mijn merk.”

Als het gezin op vakantie ging met de CX zorgde die heerlijk rijdende auto nogal eens voor plan-B-scenario's doordat er iets kapotging wat niet gemakkelijk ter plekke kon worden gerepareerd. Daarna kwam de XM en die bleek betrouwbaar. “In de beginjaren was het nogal een grijze muis en in de latere jaren in de ogen van mijn kinderen een oud barrel, rijp voor de sloop”, herinnert Joost zich. “Ze waren er echt niet blij mee, ik wel. Nu krijgen wij de laatste jaren, naarmate de XM een steeds zeldzamer verschijning wordt, op de weg steeds vaker leuke, positieve reacties. Soms spreken wildvreemden ons aan wanneer we ergens parkeren en beginnen ze een praatje over auto’s. We hadden dit al eens aan onze dochters verteld, maar die geloofden het niet helemaal.”

Die belangstelling voor de XM leidde tot een prachtige familie-anekdote. “Een jaar of vier geleden brachten wij onze oudste dochter naar haar appartement in Amsterdam. Je kunt daar vrijwel nooit goed parkeren, dus zette ik de auto even op een brede stoep. Op dat moment kwam er iemand in onze richting lopen. De man, in een jas met scheuren en vlekken en een onverzorgd uiterlijk, droeg links en rechts wat supermarkttasjes. Die zette hij een paar meter voor onze auto neer, om eens goed te kijken. Een reactie bleef niet uit. Allebei zijn armen gingen omhoog, we kregen links en rechts een duimpje en zijn gezicht werd één grote lach. We konden toen goed zien wat de staat van zijn gebit was; er stonden nog twee tanden in. Sindsdien hebben we nog steeds positieve feedback te melden bij onze dochters en dan krijgen we steevast de vraag: ‘Had hij nog tanden?’”

Merkspecialist beste vriend

Joost is geen kilometervreter en gebruikt de XM hoofdzakelijk in zijn vrije tijd. Zakelijke reizen gaan meestal met de trein. De teller staat nu op een kleine 360.000 kilometer, dat valt mee voor een auto van 26 jaar oud. “Mijn geschiedenis met deze auto begint eigenlijk met de eerste CX die wij gingen rijden, zo’n dertig jaar geleden”, herinnert Joost zich. “Ik zocht aanvankelijk naar een Lancia 2000 Coupé en al vrij snel merkte ik dat je zo’n auto niet goed kunt kopen zonder hulp van iemand die het merk en model door en door kent. Ik was toen lid geworden van de Lancia Club, had daar een goede ex-Lancia-monteur gevonden en ik heb met hem een auto gezocht.”

Dat ging echter niet door omdat de Lancia te kwetsbaar was om voor de deur op straat te zetten. Joost had echter wel de route leren kennen van de merkenclubmonteur en om via die weg een auto te kopen en in onderhoud te geven. “Die route ben ik gegaan toen ik toevallig een keer een ritje maakte in een CX Turbodiesel. Ik kwam uit bij Gert de Jong in Aalsmeer. Hij was net voor zichzelf begonnen in een loods bij Woerdense Verlaat, waar hij alleen kon werken met alle deuren open. Ik kwam daar in november, het was ijskoud. Dat was wel het begin van een lange autovriendschap. Gert is sindsdien onze beschermengel, die uitstekend voor onze auto’s zorgt.”

Als het een keer misgaat, weet Gert of een van zijn collega’s Joost weer uit de ellende te halen. “Gert heeft ons meermalen tijdens onze vakantiereizen op afstand geholpen met alle specialistische kennis die lokale garages niet bleken te hebben. Dat was trouwens bijna allemaal nog in de tijd van de CX. Met de XM is het niet meer nodig geweest. In al die jaren heeft die mij één keer laten staan. Er was iets gebroken in het schakelmechanisme. De man van de Wegenwacht heeft dat ter plekke kunnen lassen en zo konden wij weer verder. De CX was speelser om te rijden, de XM is meer Duits degelijk.”

Ouderdomskwaaltjes

In de werkplaats kijken we samen met onze keurmeester Dennis Koldewijn met een kritische blik naar de XM, ook al is er geen sprake van een echte keuring. Opmerkelijk, in positieve zin: nergens is roest te bekennen en dan moet je bedenken dat de Franse berline altijd buiten staat. Rijden doet hij prima, zo horen we van Dennis. Dat het een auto van meer dan 25 jaar oud is, begint Joost tot zijn leedwezen aan den lijve te ondervinden. Grootste pijnpunt is de airco, die het al een tijd niet meer doet. Een kapotte verdamper is de oorzaak en repareren is zeer kostbaar, omdat het volledige dashboard eruit moet. Dat is nog niet het ergste: het onderdeel in kwestie is al tijden niet meer leverbaar. Navraag bij de garagist van Joost leert ons dat er aan een oplossing wordt gewerkt. Er zijn meer klanten met hetzelfde euvel. In de motorruimte en aan de onderkant ontdekt Dennis een paar kleine koelvloeistoflekkages, maar verder niets. Aan het veersysteem mag door de jaren heen al eens zijn gesleuteld, maar vergeleken met conventionele schokdempers en stalen veren zijn de kosten niet hoger. “Een ander kwaaltje is lekkage bij de achterste zijruitjes”, vertelt Joost. “Ze zijn er allebei uit geweest en opnieuw ingelijmd. Daar was ooit een specialist voor, nu blijkbaar niet meer, dus ik hoop niet dat het terugkomt. Natuurlijk denk ik wel eens na over een opvolger. Dat wordt geen XM, helaas, mede vanwege de opdrogende onderdelenvoorziening. Ik hoop nog een paar jaar verder te kunnen en mijn dochters stiekem ook.”

Eigenaar Citroën XM Turbo C.T.

Naam Joost van Boeschoten
Bouwjaar 1956
Beroep Organisatieadviseur voor de ict-sector
Eerste auto Citroën 2CV
Droomauto Lancia 2000 Coupé of een nieuwe XM met 4WD

Onderhoudshistorie

Onlangs is de distributieriem vervangen. Buiten het reguliere onderhoud en kleine posten:

  • 2006 (195.485) Drukgroep, V-snaar, keerring krukas
  • 2006 (196.286) Remschijven en remblokken voor/achter, schakelstang
  • 2007 (201.824) Ruitmechanisme rechtsvoor
  • 2007 (208.798) Sensor ABS voor
  • 2008 (214.081) Uitlaat
  • 2009 (222.861) Snelheidssensor, accu
  • 2009 (226.096) Koppelingskabel
  • 2010 (214.417) Zijruit achter (krom zijruitje)
  • 2010 (235.298) Krukaspoelie, riem, spanrol, V-snaar
  • 2011 (238.059) Turboklep
  • 2011 (240.680) Ruilradiateur
  • 2011 (249.148) Paravan
  • 2012 (253.484) Remblokken voor
  • 2012 (260.769) Veerpoot retourleiding links- en rechtsvoor vernieuwd
  • 2013 (266.444) Ruitmechanisme linksachter, portierslot linksachter, airco bijvullen, achterveerbol
  • 2013 (268.852) Remslang linksvoor, airco nagekeken en bijgevuld
  • 2014 (272.502) Uitdeuken en spuiten linker voorscherm en motorkap
  • 2014 (274.891) Koppelingskabel
  • 2014 (276.662) Raammechanisme linksvoor
  • 2014 (275.875) Condensor airco
  • 2014 (277.168) Schakelstang
  • 2015 (277.168) Linker achterschade (uitdeuken en spuiten)
  • 2015 (279.108) Linker achterruitje lekdicht gemaakt
  • 2015 (282.904) Raammechanisme rechtsvoor
  • 2015 (000.000) Aircopomp
  • 2015 (286.479) Tapeinden uitlaatspruitstuk uitgeboord, nieuwe tapeinden uitlaatspruitstuk. Uitlaat-dwars- en -einddemper vernieuwd
  • 2016 (290.942) Raammechanisme rechtsvoor
  • 2016 (294.510) Stuurkogel rechtsvoor, stuurhuishoes linksvoor, aircoslang, hydroactiefbol vernieuwd
  • 2018 (308.314) Uitlaat-middendemper, aircolek zoeken, ruil-aircopomp
  • 2019 (316.077) Nieuwe turbo
  • 2020 (327.907) Distributieset, waterpomp, spanrol, multiriem, voorschermen vervangen door gebruikte
  • 2020 (331.674) Temp regelmotor vervangen
  • 2021 (333.499) Achterklepcilinder, aan koelwater middel toegevoegd tegen kleine lekkages
  • 2022 (340.384) Remslang, handremkabel, aircopomp en -droger
  • 2022 (346.805) Mistlamp linksvoor, remblokken en -schijven voor
  • 2023 (350.992) Nieuwe voorbanden, raammotor linksvoor
  • 2023 (353.610) Stuurkogel linksvoor, LHM-pomp vervangen
  • 2024 (355.696) Buitentemperatuursensor vervangen

De mening van Carrec Technocenter

Dennis Koldewijn: “Ik heb veel aan Citroëns gesleuteld, meestal aan de BX, maar af en toe kwam er ook wel eens een XM voorbij. Werken aan deze auto’s moet je liggen. Ze zijn best complex en niet alles zit even logisch in elkaar. Zie je het als een uitdaging in plaats van een opgave, dan vind ik dat nooit zo erg. Deze XM rijdt ondanks de hoge kilometerstand nog goed. Het veersysteem draagt je comfortabel over de weg en motor en versnellingsbak werken naar behoren. Er zijn echter wel wat kleine koelvloeistoflekkages die aandacht nodig hebben en een kantelsteunrubber van de motor begint te scheuren.”

Signalement

Merk Citroen
Model XM Turbo C.T.
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.905

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.708 mm / 1.794 mm / 1.393 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.437 kg
Laadvermogen 573 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden205/60R15Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s
Brandstofverbruik 10,4 l/100km
CO2-uitstoot 248 g/km

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.