Citroën SUV Inspiration Day - AutoWeek LAB
Kennismaken met de SUVs van Citroën
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ruim twintig Citroëns C3 Aircross en C5 Aircross staan er klaar voor 250 AutoWeek-lezers voor verschillende tests op en rond het Rijvaardigheidscentrum in Lelystad. Van Citrofielen tot mensen waarbij het merk de harten moet winnen. Lukt dat met deze twee SUV’s?
Als Edgar Mulder de neus van een hagelwitte C5 Aircross inspecteert, valt hem iets op. “Ik krijg dezelfde auto, maar zonder de rode sierstukken.” Hij heeft deze testdag niet afgewacht en een week eerder al het leasecontract voor de SUV ondertekend. “Dit is natuurlijk een geweldige proefrit. Ik hoop hem net voor onze grote vakantie te hebben. Ik ben enthousiast over de gigantische bagageruimte en het is de meest comfortabele auto die ik ooit reed. Ik kan er echt naar uitkijken om met onze nieuwe C5 Aircross op reis te gaan.” Daarbij noemt Edgar specifiek de los van elkaar verschuifbare achterstoelen. Waarom? “Mijn twee dochters kunnen dan niet kibbelen en elkaar lastigvallen. Ik schuif gewoon de middelste stoel naar voren!”
Gerard Bruijzeels is van een ander kaliber, want hij reed eind jaren 80 met een Citroën CX. Maar na al die jaren ben ik toch wel heel erg benieuwd geworden. Zo op het eerste oog gaat mijn voorkeur uit naar de C5 Aircross, want die is lekker groot.” n één van de laatste testgroepen van de dag zit twintiger Boyd Meijer. “Ik denk dat ik vooral de veiligheidssystemen hier op het circuit ga testen”, vertelt hij. “Daarnaast ben ik heel benieuwd naar het comfort. Ik hoor iedereen over de speciale vering van de C5 Aircross. Er zijn hier speciale ribbels op de weg gelegd om dat te testen.”
STAPJE HOGER
Onder toeziend oog van een gespecialiseerde rijinstructeur maken de deelnemers achter het stuur van de gloednieuwe Citroëns hun eerste meters op de baan. “Op het rijvaardigheidscentrum kunnen we alle rijhulpen en veiligheidssystemen aan den lijve ondervinden”, aldus Edgar Mulder. “Op het gladde gedeelte zie je hoe de Citroëns reageren in een noodsituatie en bij een stevige hobbel kun je het mooie veersysteem testen.”
Michael de Charon de Saint Germain is met zijn goede vriend Edgar meegekomen en stapt enkele minuten later met een grote glimlach uit een zilvergrijze C5 Aircross. “Ik ben natuurlijk benieuwd naar Edgars nieuwe auto. Ik ben positief verrast. In de testronde zit een bocht omhoog op een nat stuk wegdek. Daar konden we kijken hoe de auto’s reageren op dergelijke situaties. Ik merkte direct dat de auto op het juiste moment ingreep. Hij bleef duidelijk zijn koers volgen.”
Wouter van Kooten parkeerde zijn C4 Cactus uit 2016 tussen de andere auto’s voor het testcentrum. Hij is erg tevreden over zijn auto, maar bleek ook benieuwd naar de nieuwere modellen uit het Franse portfolio. “Hier op het circuit valt het ESP-systeem mij het meeste op. Ik reageerde in eerste instantie te langzaam. Ben je snel genoeg, dan helpt de auto op de goede manier, zodat je uiteindelijk netjes rechtdoor gaat.” Vergelijkt Wouter zijn eigen auto met de Citroën C5 Aircross, dan valt er meteen iets op. “Als ik de Cactus vergelijk met deze SUV, dan merk je dat de auto uiteraard een slag groter is. De zit is ook flink hoger. En hij is nog een stapje luxer, terwijl mijn auto al goed in de spullen zit”, verklaart hij. En de Citroën C3 Aircross dan? “Die is ook heel fijn, maar ik zou na de C4 Cactus eerder voor een stapje hoger gaan.”
SNOET EN KONT
Annabel Woortman is bij de C5 Aircross nog niet verder gekomen dan de achterbank. “Ik heb eigenlijk alleen in de C3 Aircross gereden. Die C5 komt echt uit een heel ander segment; zo groot! De C3 Aircross realistischer voor mij. Hij is betaalbaarder en past beter bij me.”. De jongedame is niet voor niets gecharmeerd van de compactere SUV. “Het leukste aan de C3 Aircross vind ik zijn snoet en de kont. Daar doe je het toch voor als vrouw. Ik zou kiezen voor de lichtblauwe variant met een paar mooie wielen eronder. Het mag van mij wel een beetje opvallen”, zegt ze met een glimlach. “Het leuke van deze locatie is dat we de grens kunnen opzoeken van wat de auto allemaal aankan. Hij helpt bijvoorbeeld actief wanneer je in een slip raakt of als je eigenlijk te veel van de auto vraagt. Dan corrigeert de Citroën je op een goede manier. Dat geeft een heel veilig gevoel.”
Boyd heeft zijn eerste testmeters erop zitten en reflecteert op zijn verwachtingen. “De veiligheidssystemen grijpen duidelijk in. Ze kunnen niet alles redden, want daar heb je zelf als bestuurder ook de hand in. Maar het helpt overduidelijk. Vooral in een natte bocht merk je heel goed dat de systemen ingrijpen. Hoeveel gas je ook geeft, de auto corrigeert het heel mooi”, stelt hij vast. Welke van de twee Franse auto’s kan hij het meest waarderen? “De C3 Aircross voelt wel fijn, maar ik voel toch meer voor de C5 Aircross. Het comfort in die auto is boven verwachting. Bij die korte drempels voel je echt een enorm verschil. Daarnaast zit die stoel echt als een zetel.”
TIJUCA-BLAUW
Behalve bij de verschillende onderdelen op het Rijvaardigheidscentrum doen de deelnemers ook ervaring op bij een route over de openbare weg. “Met die buitenrit leer je meer over de auto zoals die ook in het dagelijks gebruik is”, vertelt Edgar Mulder. “Wat mij daaraan opviel, zijn de rust en het comfort. Die weet ik enorm te waarderen in een auto. De C3 Aircross is ook zeker een leuke auto, maar mijn voorkeur gaat met het pas getekende leasecontract vandaag uiteraard uit naar C5 Aircross.”
Wouter van Kooten heeft zijn keuze ook gemaakt. “De C5 Aircross vind ik geweldig om te rijden, want hij is heel comfortabel. Een soort vliegend tapijt. Tegelijkertijd gebeurt er ook echt iets wanneer je gas geeft. Verder vind ik de auto er ook mooi uitzien.” En is voormalig Citroën-rijder Gerard Bruijzeels ook tevreden? “De C5 Aircross is een grote auto; hij is goed ruim! De zitpositie bevalt ook erg goed. Qua rijcomfort wint de CX het voor mijn gevoel nog wel. De nieuwe auto heeft echter veel meer entourage eromheen die het rijden prettiger maakt.”
Ook voor Boyd Meijer zit de testdag op. Hij is duidelijk. “Mijn keuze zou die Tijuca-blauwe C5 Aircross zijn.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech S&S Shine | Navi | Carplay | Nieuwe Distributie!! |
- 2018
- 91.117 km

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech Automaat / Navigatie full map / Cruise control / Climate control
- 2018
- 28.851 km

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech S&S Shine Airco | Camera | Cruise Control | Keyless | LMV 17" | Navi | PDC V&A |
- 2020
- 45.471 km