Citroën C5 Tourer HDi 115 (2013)

Vliegend tapijt

Citroën C5 Tourer HDi 115
Citroën verraste de wereld in 2008 met de tweede C5, een scherp getekende, bijna Duits aandoende auto. Na vier jaar is het tijd voor een facelift, waardoor de C5 weer een jaar of drie mee moet kunnen.

Het gaat om een kleine facelift, zodat je de wijzigingen met een vergrootglas zult moeten zoeken. Voortaan is het nieuwe, rondere logo in de grille verwerkt, de lichtunits zijn iets anders vormgegeven en er is meer keuze op het gebied van kleur en lichtmetaal. Binnenin werd het verouderde navigatiesysteem up-to-date gebracht.

De C5 Tourer die wij testten, was voorzien van een 112 pk sterke 1,6-liter HDi-motor. In de praktijk bewijst die zich als een bijzonder prettige krachtbron. Hoewel 112 pk voor een 1.513 kg zware station bepaald niet overbemeten is, weet de smeuïgheid van de HDi het beperkte vermogen goed te maskeren. Pas wanneer je wat meer van de motor vraagt, blijkt de reserve die je dacht te hebben niet aanwezig. Het brandstofverbruik zou wellicht gebaat zijn bij een zesde verzet. Met een test- verbruik van 1 op 14,9 blijft de C5 Tourer namelijk ruimschoots achter bij de fabrieksopgave van twintig kilometer per liter diesel. Overigens hebben we weinig te klagen over de werking van de vijfversnellingsbak. De verhoudingen zijn goed gekozen en hij laat zich licht bedienen. Het geheel voelt door de losse bediening alleen niet heel strak aan.

Ongewijzigd interieur

Bij de facelift is het interieur grotendeels ongemoeid gelaten. De grootste wijziging is het nieuwe e-Myway-navigatiesysteem. Dat werkt sneller en ziet er vooral mooier uit dan het vorige. Verder bleef alles bij het oude, maar het was dan ook altijd al best aangenaam toeven in de C5. De grote fauteuils zitten op lange snelwegritten heerlijk en het geluidsniveau aan boord is laag. Bovendien is de vormgeving, zelfs na vier jaar, nog steeds verrassend. Of het nu om het aparte stuur met vaste kern gaat of het kloeke dashboard, het is totaal verschillend van wat andere fabrikanten bieden. Helaas blijft ook de kritiek staan die we eerder op de grote Citroën hadden. Door het enorme knoppenoerwoud, met name op het stuurwiel, ben je het overzicht wel eens kwijt. Op de achterbank kun je redelijk zitten, maar toch voel je je daar licht claustrofobisch. Ook de koffers hebben wel eens ruimer gelegen. Met 505 liter houdt de bagageruimte niet over.

Doorgaans zijn de meningen over het C5-onderstel verdeeld in twee kampen. Aan de ene kant heb je de liefhebbers, die het ongeëvenaarde comfort roemen. Aan de andere kant staan de mensen die het vliegende tapijt juist helemaal niet kunnen waarderen. Feit is dat de C5 op de snelweg erg comfortabel is. Je krijgt maar weinig mee van wat er onder de wielen gebeurt. Keerzijde is dat de koets bij lastwisselingen nogal levendig heen en weer swingt, wat niet echt vertrouwen wekt. Hoewel de hoeveelheid grip toereikend is, nodigt de C5 niet uit tot stevig rijden. Overigens is de remweg van de Fransman wel érg fors. De station heeft 45 meter nodig om van 100 km/h tot stilstand te komen.

Oordeel

3 sterren

De Citroën C5 is een supercomfortabele auto 
om veel kilometers mee te maken. De 1,6-liter dieselmotor is beschaafd en lekker smeuïg.

Signalement

Merk Citroen
Model C5 Tourer e-HDi 115 Tendance
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, semi automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.390

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 71 l
Lengte / breedte / hoogte 4.829 mm / 1.860 mm / 1.483 mm
Wielbasis 2.815 mm
Massa leeg 1.440 kg
Laadvermogen 734 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden225/60R16Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s (fabrieksopgave: 14,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,5s
Brandstofverbruik 4,6 l/100km
CO2-uitstoot 117 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum