Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond
Weg met de ratio
74 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Citroën C5 met V6 én een lpg-installatie zie je niet vaak. Peter van der Schouw rijdt er al vier jaar met volle tevredenheid in rond. Hij snapt ook wel dat het niet de gemakkelijkste auto is om in de vaart te houden. Maar hij gooit graag wat ratio over boord om in een auto te rijden die helemaal aan zijn smaak voldoet.
Een Citroën C5 rijd je niet zomaar, dat is een keuze voor individualisten. Dat geldt helemaal als het een V6 is, de dikste uitvoering die je destijds kon kopen. In Nederland was dat maar een kort genoegen. De C5 V6 van deze generatie heeft niet eens een jaar in de prijslijst gestaan. De auto van Peter van der Schouw is dan ook door de vorige eigenaar uit Duitsland geïmporteerd én voorzien van een lpg-installatie. Peter kocht ‘m in 2016 en inmiddels wijst de teller bijna 400.000 kilometer aan. Al die jaren hield hij de C5 Toureur naar eer en geweten bij; dat bewijst de onderhoudshistorie die hij aanlevert.
LEXUS
Eén van de klanten die Peter voor zijn werk bedient, is Louwman. Inderdaad, van de Toyota’s en de Lexussen. “Daar vinden ze het maar gek dat ik met een Citroën rijd. Ze zouden me graag in een Lexus zien. Vandaar dat ze me richting Klokje Rond hebben gestuurd omdat ze denken dat zo’n C5 nooit meer veel kan zijn.
Mijn zakenrelatie denkt dat hij de afspraak met mij heeft dat, als mijn auto slecht uit de keuring komt, ik een Lexus ga rijden. Maar zelf weet ik dat nog niet zo zeker, al is een Lexus ook een bijzondere auto. Vooral de afwerking bij de Japanners ligt flink voor op wat mijn C5 biedt.”
Natuurlijk weet Peter ook wel dat als je met een auto zoals deze rijdt, er regelmatig iets aan moet gebeuren. “Een rationele auto is het natuurlijk niet. Bij deze uitvoering is vooral de ophanging aan de voorzijde een pijnpunt. Er zijn al twee keer nieuwe aandrijfassen gemonteerd. Dat komt denk ik omdat een C5 is ontwikkeld als een auto met een viercilindermotor, maar deze een V6 heeft. Deze C5 is dus veel zwaarder dan de bedoeling is. Je merkt aan alles dat het een loodzware auto is. Hij kostte me niet veel in aanschaf, dus ik vergeef hem wel dat er af en toe een flinke garagerekening komt. Bovendien houd ik van het comfort en de eigenzinnigheid van Franse auto’s. Want een auto die comfortabeler rijdt dan deze, vind ik nooit meer.”
Als Joep Schuurman terugkeert van zijn proefrit, rijdt de C5 volgens hem iets té comfortabel. “Hij deint na en het lijkt alsof hij constant de hoogte corrigeert. We hebben hier in het bedrijf nog zo’n C5 lopen en ik weet zeker dat die dat niet doet. Ik heb niet genoeg kennis van het veersysteem om daarover iets zinnigs te zeggen. Maar ik weet wel dat hij strakker kan rijden. Verder hoor ik een bijgeluid dat er op wijst dat er een aandrijfas is versleten.” Dat zou best eens kunnen. Peter liet onlangs het exemplaar aan de rechterkant vervangen. Nu is links dus aan de beurt. Joep: “Dat is vreemd, want doorgaans vervang je die per twee.”
EEN PAAR DRUPPELS
Als we onder de motorkap duiken, valt de multiriem op. Ook die is onlangs vervangen, maar zorgt nu voor een slepend geluid. “De rollen die er bij horen, zijn niet vervangen en nu zitten er vlekken op de riem die waarschijnlijk dat geluid veroorzaken.”
Als de auto wordt opgetild, zien we de eerste druppels olie al op de garagevloer liggen. Peter: “Ik weet dat hij wat olie lekt. De garage zegt dat het een beetje hoort bij deze motor.” Een paar druppels aan de motor van een auto met een hoge kilometerstand komen we altijd wel tegen, maar deze lekkage is vrij ernstig.
Als Joep met wat vijven en zessen de half kapotte afdekplaat onder de motor vandaan heeft, wordt het goed zichtbaar. Joep: “Ik benijd degene niet die op zoek moet naar de oorzaak. Het kan liggen aan de klepdekselpakking of de nokkenashuizen. Dat zien we vaker bij deze motoren. Het beste is om er naar op zoek te gaan als de distributieriem moet worden vervangen. Want dan moet er toch al een heleboel los.”
Maar helaas: Peter liet nog zeer onlangs de distributie doen. Over het verhelpen van de lekkage is toen niets besproken. Een gemiste kans. “Toch kun je het niet laten zitten”, vindt Joep. “Je loopt het risico op gevolgschade. Ik zie een koelwaterslang die al helemaal is opgezwollen en het begint op de dynamo te druppelen. Die kan daar niet tegen. Als je er mee doorrijdt, sta je op de nominatie om met pech te stranden.”
MOOIE MICHELINS
Dat is dus een flinke domper voor Peter. Aan zijn auto moet weer flink worden gesleuteld. Zien we hem binnenkort in een Lexus? Dat had je gedacht. Joep heeft het slechte nieuws nog niet doorgegeven, of Peter hangt al aan de lijn met een Citroëngarage om een prijsopgave te vragen.
Intussen gaat de keuring nog even door. Onderaan de C5 komen we verder weinig onheil tegen. Van roest is geen enkele sprake. “Of het zou dit hydrauliekblok moeten zijn”, wijst Joep een opvallend verroest onderdeel aan. “Dat is duidelijk van minder edel metaal dan de rest van de auto.” De banden van de C5 zijn natúúrlijk vier mooie Michelins. We hadden van Peter niets anders verwacht. Bij de controle daarvan vindt Joep bij het linker voorwiel echter wel een remslang die aan het doorslijten is. “Daar loopt het een en ander aan. Die remslang mag je ook niet te lang laten zitten.” Voor één van de kabeltjes van het remslijtageindicatiesysteem is het echter al te laat: die is al doorgesleten. Maar dat is nog de minste zorg aan deze auto.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Zo’n C5 kan een heerlijke reisauto zijn. Dat is deze nu niet. Het is een complex stuk techniek dat veel aandacht en geld nodig heeft om in orde te blijven.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C5 Tourer 3.0i V6 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 48.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 155 kW / 215 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 290 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.829 mm / 1.860 mm / 1.479 mm |
Wielbasis | 2.815 mm |
Massa leeg | 1.736 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s |
Brandstofverbruik | 10,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 250 g/km |
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.