Citroen C5 Break 2.0 HDi 110pk Ligne Prestige (2001)
Riant op z
Aangezien Frankrijk sowieso een voornaam dieselland is, Peugeot de belangrijkste personenauto-dieselmotor-producent ter wereld is en de automatische versnellingsbak in het algemeen oprukt, rollen er mooie nieuwe dingen uit de bus. Zoals de Citrën C5 Break. Economie (dieselen) en comfort (nooit meer schakelen) gaan hier hand in hand. Waarbij de verwennerij de boventoon voert. Want het gemak van geschakeld worden is ook nog eens gekoppeld aan een bovengemiddelde Franse reisauto. Deze auto zou als voorbeeld moeten kunnen dienen voor het bekende "in-één-keer-doorrijden-naar-Zuid-Frankrijk". We zullen zien. Over uiterlijk en proporties was een boel te doen bij de lancering van de C5. Maar het was vooral de "berline" die de wind van voren kreeg. Citroën slaagt er eigenlijk altijd in om smaakvolle, sierlijke "breaks" neer te zetten op basis van. En wat ons betreft is dat ook dit keer gelukt. Het rode-draad-woord voor de C5 Break is KLOEK. Hier staat wat; een auto uit één stuk. De stevigheid, soliditeit straalt ervan af. Ook opvallend: het is domweg een fors ding. De XM Break was een slagschip, de Xantia Break sierlijk, de C5 Break is kloek. De tijd gaat snel, gebruikt "m wel. Dat hebben ze bij Citroën gedaan. Binnen in de C5 in deze uitvoering is de boel helemaal up-to-date. Als je op je gemak om je heen kijkt, zitten de Fransen goed qua gevoel voor actualiteit. Je merkt en ziet dat je in een nieuw uitgekomen auto zit.
Gehakketak
Hè, wat is dat nu? Ik hoor diesel-gehakketak! Dit is toch 2001? Dan speelt dat toch niet meer? Vergeet het maar: een koude C5 met HDI-motor is na de start nog gewoon goed hoorbaar. Zijn we misschien een beetje verwend inmiddels? Op constante snelheid is het prima uit te houden. Alleen... is er een te hoge portie windgeruis. De elektronisch geregelde automatische bak rukt op. En dat is goed nieuws want wat schakelen ze over het algemeen zijdezacht en vloeiend. De stap voorwaarts die de automatenbouwers hebben gemaakt de laatste tijd, is deels vergelijkbaar met de fijnslijperij bij dieselmotoren. Bij de C5 komt dat samen; neem van ons aan dat we er bijzonder riant bij reden! Wie lief is voor het gaspedaal, krijgt daar een rustig, comfortabel voorthobbelende auto voor terug. Ga je trappen, dán pas krijg je dynamiek. Over het algemeen is de C5 vooral een auto die uitnodigt om te genieten van het reizen. Vraag je wat van "m, dan is "ie paraat. Maar hij stimuleert niet erg. De Citroën kan trouwens (op duurdere uitvoeringen) een auto zijn met verschillende gezichten. Want één druk op de knop en je kunt "vanonderen" een harde, sportieve afstemming krijgen als u kiest voor het Hydractive III-systeem met variabele veerkarakteristiek). Heeft "ie overigens niet echt nodig, want een C5 is standaard beslist niet te zacht. In grensgevallen is de Citroën een tikkie onderstuurd, maar over het geheel genomen zeer veelzijdig. Dát maakt het nog altijd bijzondere Hydractive III-veersysteem mogelijk. Daarentegen zou hij iets koersvaster en minder gevoelig voor zijwind mogen zijn.
De riante voorstoelen van de Citroën zijn prettig.iet op het onderdeel verstelmogelijkheden, maar domweg op het punt "steun". De C5 is een break waarvoor de kreet "life style-stationwagon" nog niet opgaat. Dit is een gezinsauto die nog gewoon praktisch moet zijn. Welnu, dát is "ie! Op de achterbank en in de bagageruimte is het bovenmodaal met de armen en benen zwaaien geblazen. Leefruimte voor iedereen én de hond! En wat dacht u van de variabele laaddrempel voor de bagageruimte? Het illustreert dat ze bij Citro"n net even wat verder denken/gaan met het uitwerken van dat stationcar-concept. Nog iets: de achterruit is apart te openen. Leuk. De C5 is in het algemeen een zeer sprekende auto. Hij is nieuw, opvallend vormgegeven, groot en heeft extra"s in de vorm van een geraffineerd manipuleerbaar onderstel, een smakelijker dash en dito middenconsole. Daarbij, en da"s misschien wel het belangrijkste, biedt hij als stationwagon even wat meer dan veel concurrenten. Wie duidelijk wil communiceren dat hij of zij echt een nieuwe auto heeft gekocht of iets heeft met het merk of de C5 Break net zo kloek vindt als wij, die heeft met de zilveren break van deze test een uiterst comfortabele, riante Fransoos. Het idee "praktische combi" is gewoon doortastend uitgewerkt.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C5 Break 2.0 HDi 110pk Ligne Prestige |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.435 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.760 mm / 1.770 mm / 1.520 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.439 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s (fabrieksopgave: 13,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,0s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 178 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.