Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Citroën C4 Cactus

Eendenbout met vetrandje

56
Citroën C4 Cactus
Citroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 Cactus
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
19 september 2014 om 13:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 26 2014
AutoWeek 26 2014

Je leest het in AutoWeek 26 2014

Afgelopen herfst toonde Citroën een concept waarvan ze beloofden dat die bijna ongewijzigd in productie zou gaan. Nou horen we dat soort beloftes wel vaker, maar waarmaken zien we een stuk minder vaak gebeuren.

Dromen blijven dromen, concepts blijven concepts. Maar soms glipt er een door de mazen van de scheidswand tussen fictie en werkelijkheid door. De Citroën C4 Cactus is daar een voorbeeld van. Vrijwel alle gekkigheid van het showmodel heeft het productiestadium gehaald en daardoor staan we vandaag tegenover een auto die je niet gauw met welk andere model dan ook zult verwarren. Het is bovendien een auto die zich niet in hokjes laat duwen, tenminste niet in de hokjes die wij hebben gebouwd om de automarkt in te delen. Om verwarring te scheppen noemt Citroën hem C4 en daarmee hoort de Cactus in het vakje van het C-segment, waar we de Golf, Focus en Astra hebben opgeborgen. Maar haal je de bovenkant van de Cactus af, dan zie je dat hij op het onderstel van de C3 staat. Citroën roept dan wel heel trots dat de C4 Cactus tweehonderd kilo lichter is dan de gewone C4, maar de C4 Cactus is helemaal geen C4.
Toegegeven, de Cactus heeft wel het formaat van een volwaardige C-segmenter en dat brengt ons bij de kern van de zaak: een relatief grote auto tegen een relatief lage prijs. In feite het idee achter Dacia, maar anders dan bij de Roemenen met een laagje smuk en emotie. In de verte is dit de Eend van onze tijd, maar dan wel met een stevig vetrandje. Het begon allemaal met de C-Cactus, die in 2007 onder de Frankfurter spots stond te schitteren. Zes jaar later, toen we hem allemaal lang en breed waren vergeten, stak de Cactus opnieuw zijn stekelige kop op. De herziene concept, die inmiddels gewoon Cactus heette, was een stuk minder extreem dan de C-Cactus, maar nog steeds behoorlijk maf en hoewel Citroën tijdens de IAA 2013 beloofde dat de productieversie amper zou afwijken, namen wij die belofte met een flinke korrel zout. We hebben de beelden uit september 2013 er weer even bij gepakt en geven ruiterlijk toe: Citroën heeft wel degelijk woord gehouden. Zoek de tien verschillen: het is nog maar de vraag of je tot tien komt.. We maken onze eerste kilometers in Amsterdam, de stad die wordt gedomineerd door autohaters, pizzabezorgers en rode broeken in snoeken; in de C4 Cactus voel je je hier alsof je met de Enterprise door Middle Earth reist.

Lappen rubber
Een van de stijlelementen op de concept waarvan we ons vorig jaar afvroegen of ze het productiestadium zouden bereiken, kunnen we vandaag aanraken. De Airbumps zijn blijven zitten en vormen een zacht, beschermend schild op de auto heen. Je kunt kritische vraagtekens zetten bij de zin van het afdekken van lak die door die afdekking nooit zal worden aanschouwd, maar natuurlijk moeten die lappen rubber met luchtkussens ook bijdragen aan het bijzondere uiterlijk en dat doen ze. Bovendien kan Citroën weer een streepje toevoegen aan hun lijstje uitvindingen. De Cactus staat van zichzelf al hoog op de poten, de dikke donkere randen rond de wielkasten versterken dat beeld en dat geldt ook voor de relatief lage raampartij. Dat laatste veroorzaakt overigens, in samenwerking met de Brera-achtige C-stijl, een nogal beperkt zicht naar achteren.
En dat brengt ons bij het interieur. Ook daar heeft een heel typisch stijlelement de snoeischaar overleefd en dan hebben we het over de voorbank. Tenminste, wanneer je voor de ETG (Efficient Tronic Gearbox, ofwel de automaat) kiest, want alleen dan kan de bediening van de transmissie naar het dashboard verhuizen. Wij rijden de handgeschakelde versie, dus hebben gewoon twee voorstoelen. Wat heet, gewoon: het zijn opvallend brede exemplaren, waarmee Citroën toch nog een beetje aan oude vervlogen tijden wil herinneren, iets wat ook de leren deurgrepen moeten doen en de riempje-achtige sluitingen van het dashboardkastje. Verder is het interieur allesbehalve retro. De klokken zijn vervangen door een hoekig, langwerpig lcd-display. Het wekt de indruk in hoek verstelbaar te zijn, maar dat is het niet. Opvallend is het ontbreken van een toerenteller. Die is, zelfs op de duurste uitvoering, wegbezuinigd. Citroën vindt dat wij genoeg hebben aan een schakelindicator. Het grotere, centrale display herbergt bijna alle functies en dat betekent dat je net als in de C4 en een aantal Peugeots een aantal menu's door moet voordat je zoiets basaals als de temperatuur in kunt stellen. Geniaal in al hun eenvoud zijn de zwarte noppen bovenop het dashboard. Het lijkt een zinloos stijlelement, maar ze houden je smartphone keurig vast, zelfs bij een wat stevigere rijstijl. En mocht je onverhoopt als bijrijder bij een ongeval betrokken raken, hoef je je gsm'etje na afloop niet tussen je kaken uit te peuteren want de passagiersairbag zit in het dak verwerkt om meer bergruimte te creëren. Dat is zeker gelukt, maar betekent wel dat lange mensen al gauw tegen de daklijn of de zonneklep aan kijken. En waar die zonneklep bij een frontaaltje terecht kan komen.. De stuurkolom is in hoogte, maar niet in diepte verstelbaar.

Meer hoofdruimte
De ruimte achterin valt gerelateerd aan de buitenafmetingen wat tegen, hoewel we daar bij moeten aanmerken dat onze auto het optionele panoramadak heeft. Laat je dat weg, dan win je twee centimeter hoofdruimte en dat is aanzienlijk. Dat doet natuurlijk niets aan de ook wat beperkte beenruimte. Twee bespaarpuntjes achterin zijn de klapraampjes. Normaal te openen ruiten zitten er niet in, ongeacht de uitvoering en datzelfde geldt voor een in delen neerklapbare achterbank. De rugleuning gaat alleen maar in zijn geheel plat en dat is nog best een toer, omdat je aan beide kanten tegelijk de knoppen in moet drukken. En omdat de zitting niet omhoog kan, krijg je geen vlakke laadvloer. Met 358 liter is de kofferruimte netjes.
Klapraampjes, geen toerenteller, geen diepteverstelling van het stuur; het klinkt allemaal wat karig, maar dat komt mede doordat Citroën deze auto met zijn afmetingen naar het C-segment duwt. Prijstechnisch zit hij bij de B-tjes en dat moet natuurlijk ergens vandaan komen. Maar ook hier zit de marketingafdeling van Citroën niet stil, want ze verkopen het als gewichtsbesparing. Elf kilo voor de uitzetraampjes, zes voor de achterbank, nog eens zes met het glazen dak, anderhalf kilo met een kleiner ruitensproeierreservoir (wat weer kan dankzij efficiëntere sproeiers). Een slimme berijder draagt zelf bij met een juiste timing van zijn stoelgang.
In dat perspectief moeten we ook naar het rijden kijken. Gemeten aan het C-segment is het geen hoogvlieger, maar voor een klasse lager is de rijbeleving heel behoorlijk. Het onderstel is lekker comfortabel, maar beslist niet te zacht. De elektrische stuurbekrachtiging voelt tamelijk kunstmatig en wat licht aan, maar de besturing is niettemin scherp genoeg. We rijden eerst met de 82 pk sterke driecilinder. Die presteert aardig, mede omdat de Cactus leeg maar iets meer dan duizend kilo weegt. Probeer hem dan wel echt ruim boven de 2.500 toeren te houden. We rijden ook nog even een stukje met de sterkere versie, hetzelfde blok met 110 pk en die heeft dan ook net even dat extra bite. Deze motorisering komt overigens pas in november op de markt.

Levensgenieter
De C4 Cactus is er vanaf € 15.990 en dan krijg je de VTi met 82 pk in de Live-uitvoering. Die heeft elektrische raambediening voor, elektrisch verstelbare buitenspiegels, touchscreen, led-dagrijverlichting en 15 inch stalen wielen met doppen. Deze uitvoering is er uitsluitend met de lichtste motor. De e-THP met 110 pk komt in november en die is er minimaal als Feel, met handbediende airconditioning, Bluetooth, mistlampen met bochtverlichting en wat optische verfraaiingen. De echte levensgenieter kiest voor de Shine met 16 inch lichtmetalen wielen, automatische airco, achteruitrijcamera met parkeersensoren achter, donker glas achter, elektrisch verwarmde spiegels, betere geluidsinstallatie en navigatie. De VTi 82 is er met vijftraps handbak en vijftraps automaat, de e-THP alleen handgeschakeld. Er zijn ook twee dieselmotoren: de e-HDi met 90 pk is er alleen met zestraps automaat, de BlueHDi met vijftraps handbak. Beide diesels zijn leverbaar als Feel en als Shine. De e-aanduiding staat voor een stop/startsysteem. De Feel kost € 1.700 meer dan de Live, de Shine is € 1.500 duurder dan een Feel met dezelfde motor (bij de BlueHDi 100 is dat € 1.250 meerprijs).

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Citroën C4 Cactus
Citroën Citroën C4 Cactus

Uitgelicht aanbod

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Feel EAT6 Automaat Navi/Clima

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Feel EAT6 Automaat Navi/Clima

    • 2018
    • 52.125 km

    € 18.450

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine Navigatie | Cruise control |

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine Navigatie | Cruise control |

    • 2019
    • 23.423 km

    € 17.945

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Business Navi

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Business Navi

    • 2015
    • 72.981 km

    € 11.750

Meer Citroën C4 Cactus occasions

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C4 Cactus specificaties
  • Citroën C4 Cactus occasions
  • Citroën C4 Cactus video's
Advies en informatie
  • Citroën C4 Cactus tests
  • Citroën C4 Cactus gebruikersreviews
  • Citroën C4 Cactus index
PREMIUM
Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasiondubbeltest

Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasiondubbeltest

Geen grijze muizen, deze Renault Captur en Citroën C4 Cactus en daarmee doen ze hun land van...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    4
    • 26 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus BlueHDi 100 Business (2015)

    Citroen C4 Cactus BlueHDi 100 Business...

    1
    • 16 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Feel (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Feel (2015)

    6
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2018)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2018)

    3
    • 22 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2017)

    Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2017)

    8
    • 30 december 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Business (2019)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Business...

    5
    • 12 november 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2019)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2019)

    12
    • 29 oktober 2020
meer reviews
Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

43

De Citroën C4 Cactus is een smaakgevoelig ding. Of hij mooi of lelijk is, mag je zelf beoordelen....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën C4 Cactus uit productie

    Citroën C4 Cactus uit productie

    64
    • 7 december 2020
  • PREMIUM
    Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasiondubbeltest

    Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur...

    • 22 september 2020
  • Nieuws
    Opvolger Citroën C4 Cactus kruipt door de sneeuw

    Opvolger Citroën C4 Cactus kruipt door...

    57
    • 8 april 2020
  • Nieuws
    Vervanger Citroën C4 Cactus kruipt voorbij

    Vervanger Citroën C4 Cactus kruipt voorbij

    54
    • 22 januari 2020
  • Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

    Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

    43
    • 20 augustus 2019
  • Nieuws
    ‘Citroën C4 Cactus krijgt geen opvolging’

    ‘Citroën C4 Cactus krijgt geen opvolging’

    56
    • 24 juni 2019
  • Autotest
    Citroën C4 Cactus PureTech 130 Shine

    Citroën C4 Cactus PureTech 130 Shine

    37
    • 16 april 2019
Merk
Merk
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    3
    • 3 juli 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden