Citroen C4 Cactus VTi 82 Feel (2014)
Vrolijk buitenbeentje
Wat voor soort auto Citroën ook verzint, als die kleiner is dan een middenklasser, probeert iedereen een link te leggen met de Lelijke Eend. Het origineel overtreffen lijkt echter onmogelijk. Toch komt de C4 Cactus wel enigszins in de buurt, al is het qua uiterlijk geen reïncarnatie van het fenomeen van weleer. Bovendien is hij een stuk groter. Wel biedt de C4 Cactus veel pretentieloos gebruiksgemak voor een sympathieke prijs.
Hoewel zijn modelnaam anders suggereert, is de auto niet gebaseerd op de C4, maar op de compactere C3. De carrosserie wijkt echter totaal af. Het is groter en ruimer, daarnaast is het apart vormgegeven en rijkelijk voorzien van designgimmicks.
Dankzij de hoog doorlopende daklijn van de Cactus kun je op de achterbank lekker rechtop zitten. Ook de ruimtebeleving is dik in orde. Dat is voor een groot deel toe te schrijven aan de vormgeving van het dashboard, dat slechts bestaat uit twee beeldschermen, enkele knoppen en drie ventilatieroosters. Minimalisme viert dus hoogtij. Het dashboard staat bovendien ver van de inzittenden af. Bijzonder is dat Citroën de passagiersairbag in het plafond boven de voorruit heeft weggewerkt en niet in het dashboard. Het centrale touch screen boven aan de middenconsole is voor veel functies het enige bedieningsorgaan. Even snel de temperatuur aanpassen, zit er daarom niet in. Daarnaast is het ventilatierooster aan de passagierskant vervallen. Hierdoor schiet het voor ontwasemen van de rechterzijruit iets tekort.
Deze handgeschakelde Cactus heeft bijzonder brede voorstoelen, die een weldadig comfort bieden. Hij doet hiermee denken aan de gloriedagen van oude Citroëns als de CX en DS. Geheel in lijn met de stoelen heeft Citroën de Cactus ook een comfortabel onderstel meegegeven.
De testauto heeft de 1,2-liter driecilinder basismotor met 82 pk en 118 Nm. Hiermee is hij allesbehalve snel en je moet dan ook anticiperend rijden. Doe je dat, dan kun je aardig met het verkeer meekomen. De bijbehorende geluidsproductie valt erg mee. Dat geldt niet voor het verbruik: 1 op 13,2 voor een auto van dit kaliber is geen topprestatie.
Standaard is de auto netjes aangekleed; elektrische raambediening, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en dagrijverlichting heeft hij altijd aan boord, evenals verplichte nummers als ABS en ESP. Voor airco vraagt Citroën een meerprijs. De C4 Cactus is er al vanaf € 15.990.
Oordeel
Wie een praktische auto zoekt die boven de grauwe middelmaat uitstijgt maar niet de hoofdprijs kost, is met de C4 Cactus goed bediend. Daarnaast biedt de auto veel ruimte en comfort. De prestaties van de 82 pk-motor zijn aan de magere kant.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C4 Cactus PureTech 82 Feel |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 82 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 118 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.157 mm / 1.729 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.595 mm |
Massa leeg | 940 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 720 kg / 520 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 167 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,8 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,0 s / 8,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,1 s / 21,8 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 105 g/km |
Lees ook
Praktijkervaring Citroën C4 Cactus: Last van besparingsdrang?
Zo zuinig is de Citroën C4 Cactus PureTech 82 in de praktijk
Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasion Test
Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies
Duurtest Afscheid - Citroën C4 Cactus
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.