Citroen C4 Berline 1.6 HDi 110 Ligne Ambiance (2005)
Soepel sportief
Het design van de C4 is karakteristiek, maar écht eigenzinnig is het niet. In het interieur ging Citroën verder: het dashboard heeft digitale uitleesschermen die niet recht voor de bestuurder, maar midden op het dashboard zitten. Toch liggen ze goed in het blikveld en
hebben een flink formaat. Een nadeel van digitale displays is dat ze vaak slecht afleesbaar zijn bij invallend zonlicht. Maar de bovenkant van het paneel is open, zodat het licht erin kan vallen. Rijd je de laagstaande zon tegemoet, dan wordt het scherm van achteren verlicht. De gegevens zijn prima afleesbaar. De toerenteller – ook digitaal – heeft een plek gekregen op de stuurkolom en beweegt mee als je die verstelt. Trek je te ver in een versnelling door, dan grijpt de toerenbegrenzer in en licht het scherm van de toerenteller rood op.
De naaf van het stuur – met daarin de airbag en eromheen een groot aantal bedieningsknoppen – draait niet mee als je het stuurwiel verdraait. Dat lijkt niet zo
slim, want de knoppen hebben dan niet steeds dezelfde stand ten opzichte van de rand van het stuur. Aan de andere kant moet je knoppen op het stuur eigenlijk alleen maar bedienen wanneer je rechtuit rijdt. Het stuur laat zich in hoogte en lengte verstellen.
De zetels hebben – uiteraard – een Franse inslag. Het zijn ruime stoelen, zeker comfortabel, maar beslist niet week. De C4 heeft ruime portiervakken met een kleiner
vakje ervoor. In het dashboard en aan de middenconsole heeft Citroën ook diverse vakjes en laatjes aangebracht.
De Fransman biedt achterin genoeg been- en hoofdruimte, maar meer ook niet. In de portieren vinden we een redelijk formaat vakken en er is een middenarmsteun met een bergvak en twee bekerhouders. Leuning en zitting laten zich in ongelijke delen wegklappen. De vijfde deur geeft toegang tot een redelijke bagageruimte
maar het is jammer dat koffers en dergelijke over een flink hoge drempel getild moeten worden.
Soepele motor
De HDi-diesel meet 1.596 cc en levert met common-railinspuiting en zestien kleppen 110 pk vermogen en 240 Nm koppel. De zelfontbrander in onze testauto verloochent zijn ware aard niet helemaal. Bij de koude start en als je volgas geeft, zijn er wat dieselgeluiden te horen. Bij constant snelwegtempo constateerden we echter geen hinderlijk gerucht en de
geluidsmeter gaf nette waarden aan. De motor is prettig soepel; doordat hij een hoog koppel ontwikkelt bij een betrekkelijk gering aantal krukasomwentelingen, kan hij vanuit lage toerentallen versnellen.
Als je aan Citroën denkt, denk je al gauw aan auto's met een overduidelijk op comfort afgestemd karakter. Voor de C4 gaat dat niet op. Oncomfortabel is hij absoluut niet, maar hij voelt stevig aan en ligt solide op de weg. De afstemming van het onderstel is zonder meer comfortabel, maar korte oneffenheden zijn voelbaar. De besturing voelt strak aan. Daardoorheeft de C4 een wat sportief karakter.
Daarbij past ook de versnellingsbak die trefzeker werkt en zich met een lichte weerstand bij het verzetten van de pook laat schakelen. Voor enthousiast bochtenwerk heeft de C4 ESP. ABS is natuurlijk ook standaard, net als airbags voor bestuurder en bijrijder, oofdairbags en zijairbags vóór. Hetzelfde geldt voor airconditioning, een boordcomputer, cruise control en mistlampen vóór. Verder heeft de C4 lichtmetalen velgen, een audioinstallatie en elektrisch bedienbare zijruiten achter. De rijeigenschappen van de
C4 zijn dik in orde, maar hij verliest punten met het ruimteaanbod, z'n bagageruimte is matig en ook op de achterbank is het wat krap.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C4 1.6 HDi 16V 110 Ligne Ambiance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.490 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.270 mm / 1.769 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.608 mm |
Massa leeg | 1.245 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.630 kg / 677 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 12,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 8,4 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 938 s / 10,7 s |
Brandstofverbruik | 4,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 125 g/km |
PRIVATE LEASE Citroën C4
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.