Test: Citroën C3 (2016)

Comfort³

142 reacties

Video
AutoWeek 43 2016
AutoWeek 43 2016

Je leest het in AutoWeek 43 2016

Van alle moderne Citroëns was de C3 misschien we de minst eigenwijze. Daar komt nu verandering in, want de derde generatie van de Franse B-segmenter voegt een overdosis C4 Cactus toe aan het recept. En niet alleen is de vormgeving veel meer uitgesproken, ook het onderstel gaat nu heel duidelijk voor één ding: comfort. Met een hoofdletter C.

Meestal staat het persbericht dat een nieuwe auto begeleidt vol met termen als dynamisch en sportief. Zo niet bij de nieuwe Citroën C3, waarin die woorden niet één keer voorkomen. Het woord 'comfort' verschijnt daarentegen bijna op elke regel. Niet zonder reden, want de C3 blijkt net zo comfortabel als opvallend te zijn. Alle dynamische aspiraties zijn van begin af aan overboord gezet en dus veert het onderstel zoals je van een Franse auto uit het verleden zou verwachten. Lange veerwegen, schokdempers die de beweging van de veer ook niet al te snel dempen, het is allemaal gericht op maximaal comfort. En dat lukt, want voor een auto met een vrij korte wielbasis is dat comfort zeldzaam goed. Lange snelwegritten zijn daardoor erg prettig, maar ook doorrijden op slecht wegdek gaat met minder ongemak gepaard dan andere auto's in het segment van de compacte stadsauto. Het knappe is dat de carrosserie niet overmatig rolt bij lastwisselingen, je hebt niet het idee op een schip op open zee te zitten. Ook worden rijwind en bandengeruis opvallend goed onderdrukt. Tel daar de vrij lichte en gevoelloze besturing bij op en je hebt een compacte auto die iets doet wat de andere merken niet doen.

Uiteraard zijn de dynamische kwaliteiten van het onderstel daardoor wat beperkt. Op een bochtige, natte weg moet je het tempo daardoor lager houden dan bij de meeste andere auto's aangezien zowel grip als tractie niet van het hoogste niveau zijn. Storend is dat niet, zoals gezegd zijn er al zat andere auto's die beter geschikt zijn voor enthousiaster stuurwerk, op deze manier voegt de C3 echt iets toe aan het segment.

CONNECTEDCAM

Op technologisch vlak verlegt de nieuwe C3 de grenzen dan weer niet. Lane departure warning en verkeersbordherkenning zijn standaard en hoewel dat netjes is, is het natuurlijk geen nieuwe technologie. Wel nieuw is de Citroën ConnectedCam, die op de hogere uitrustingsniveaus voor enkele honderden euro's optioneel besteld kan worden. Het is een soort ingebouwde dashcam achter de binnenspiegel die met een druk op de knop een foto of video kan opnemen. Die kan dan via een app gestuurd worden naar diverse sociale media. Leuk, maar echt revolutionair is het natuurlijk niet. Overigens zijn andere opties ook meestal vrij gunstig geprijsd. Sterker nog, op het moment van lanceren is er geen enkele optie die meer kost dan € 1.000. Dus ook een pakket waarin navigatie, parkeersensoren en automatische airco gebundeld zitten kost niet meer dan € 1.000. Een rijk uitgeruste C3 is daardoor een vrij gunstig aanbod. En de diverse manieren om de kleine auto te personaliseren, hoeven niet gelijk een kapitaal te kosten. Losgaan met negen lakkleuren, drie dakkleuren en vier interieursmaken komt je dus niet al te duur te staan. Maar hoe je hem ook samenstelt, opvallen doet hij. Hij is zeker niet voor mensen die liever niet opvallen, anonimiteit is eigenlijk geen optie.

Ook aan de binnenkant wijkt de C3 behoorlijk af. Ronde en rechte vormen smelten samen tot een geheel dat fris oogt, maar niet overal van even goede kwaliteit is. De plastics op de deuren voelen bijvoorbeeld erg goedkoop aan en dat is jammer. Dat het nieuwe touchscreen nog altijd te langzaam reageert om de veelheid aan functies die het bevat makkelijk te kunnen bedienen, is eveneens een smetje op z'n blazoen. Maar er is gelukkig ook goed nieuws. Zo zit je uitstekend op de brede, zachte stoelen en is er op diverse plekken ruimte voor kleine en wat grotere spullen, waarbij de opvallend ruime deurvakken een eervolle vermelding verdienen. Achterin is de C3 krapper dan gemiddeld, zowel hoofd als beenruimte zijn te beperkt om vier volwassenen op een comfortabele manier te kunnen vervoeren. Dat de achterbak met 300 liter groter is dan gemiddeld, is dan een schrale troost. Motorisch krijgt de C3 de beschikking over de bekende 1,2-liter driecilinder benzinemotor en de eveneens bekende 1.6 HDI diesel. De driecilinder wordt leverbaar in drie vermogensvarianten met 68, 82 en 110 pk, terwijl dieselrijders kunnen kiezen voor 75 of 100 pk.

PRETTIG VLOT

Bij de introductie staan alleen de 82 en 110 pk benzinemotoren tot onze beschikking. We beginnen met die laatste en als enige van het drietal heeft die een turbo. Daardoor levert de motor 205 Nm trekkracht bij 1.500 omwentelingen en dat maakt de auto prettig vlot. Zonder moeite en vooral zonder hinderlijke trillingen of bijgeluiden stroom je makkelijk met het overige verkeer mee. Normaal gesproken zit de motor, net als alle andere trouwens, vast aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf overbrengingen, maar er is ook een zestraps volautomaat leverbaar. Daar moet je geen bliksemsnelle schakelacties van verwachten, maar de bak schakelt wel lekker soepel en dat is weer in lijn met de focus op comfort. Helaas maakt de 82 pk sterke driecilinder zonder turbo minder indruk. Het is niet zozeer de 28 pk die je mist, maar juist het riante koppel van de turbomotor.

De prestaties zijn niet slecht, maar je moet de motor behoorlijk laten werken. In de hoogste versnelling draait de driecilinder bijvoorbeeld bijna 4.000 toeren bij 130 km/h. Dankzij de goede isolatie is het geluid dan nog altijd niet heel storend, maar het idee van een comfortabele reserve dat je bij de 110 pk variant ervaart, ontbreekt. Foutloos is de nieuwe Citroën zeker niet en objectief bezien zijn er in dit segment auto's te koop die een sterker totaalpakket bieden. Maar wat het merk met de nieuwe C3 neerzet, is wel een onderscheidend aanbod in het segment en bovendien heeft de nieuweling echt een eigen plek. Er is niet één andere auto die dezelfde combinatie van onderscheidend design en segmentoverschrijdend comfort biedt als de Franse inzending. Of het een succes wordt, valt te betwijfelen, de nieuweling zal zeker niet iedereen kunnen bekoren. Maar duidelijk is wel dat Citroën z'n plek als comfortabele radicaal weer heeft teruggevonden. En als het deze lijn doorzet, dan konden de tijden van comfortabele Franse Grande Routières wel eens gaan herleven. En dat is al genoeg reden om de nieuwe C3 in ieder geval succes te gunnen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Citroen C3
Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (142) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum