Chrysler PT Cruiser 2.4i GT Turbo (2004)

Publiekstrekker

Chrysler PT Cruiser 2.4i GT Turbo
Zo'n PT Cruiser is moeilijk te plaatsen. Het Amerikaanse retromodel roept misschien associaties op met Elvis-kledij en jukeboxen. Met zo'n PT val je in elk geval wel lekker op. Nu is hij er met een viercilinder turbomotor die 223 pk levert.

Je verafschuwt het uiterlijk van de PT Cruiser of je bent er helemaal weg van. Maar de 2.4i GT Turbo is een snelle versie die het hotrod-uiterlijk wél waarmaakt. De snellerik lijkt sterk op zijn bravere broers; de achterspoiler en de glimmende 17-inchwielen zijn de grootste publiekstrekkers. Chrysler monteert een sportiever onderstel en de inzittenden zetelen bovendien op leer.
In de praktijk moet je goed roeren in de transmissie, onder de 3.500 tpm gebeurt er weinig. Wil je vanuit stilstand als eerste weg zijn, dan vraagt dat uitgekiend voetenwerk. Druk het gaspedaal een millimeter te diep in en je maakt met spinnende voorwielen een burnout. Tractiecontrole is aan boord, maar het systeem kan alle turbogeweld moeilijk bijhouden. Bij het minste of geringste begint de voortrein te klapperen en slaan de voorwielen door. Uiteindelijk krijgen we de PT in 7,9 seconden vanuit stilstand op 100 km/h. De PT blaast, sist en brult. Het is een groot blaasfestijn, een brok emotie. Bij een te wilde bediening van de vijfbak protesteert de transmissie onmiddellijk. Soms ben je bang dat het brute geweld de techniek sloopt.
In rechte lijn gaat de Chrysler erg hard. Maar in bochten helt de Amerikaan over en in lange doordraaiers heeft 'ie de neiging met de neus naar de buitenkant te dribbelen. Dat voel je eveneens op een weg met pokdalig asfalt. De demping verwerkt de oneffenheden matig, waardoor de auto gaat zoeken. De besturing zou meer gevoel moeten bieden en directer moeten zijn.


Retrogevoel
In de PT Cruiser zit je hoog en rechtop. Bevorderend voor het retrogevoel is het grote stuur met dunne spaken. Het rad is te groot om het lekker snel rond te draaien. Door de rechtopstaande ruit en de geringe afstand ervan tot je voorhoofd, waan je je in een klassieke auto. Het dashboard ondersteunt die gevoelens maar ten dele: de ronde, diep verzonken klokken doen dat wel, de knoppen op de middenconsole, voor de ruitbediening, echter niet. Deze 2.4i GT Turbo heeft een navigatieysteem waarvan de bedieningsfuncties en het display zijn ondergebracht in de middenconsole. Het detoneert nogal met de rest van het dashboard. De panelen met carbonlook ogen erg goedkoop. De auto is geen toonbeeld van ergonomie, maar dat de auto een soort MPV is, blijkt wel uit de opbergmogelijkheden. De deuren hebben diepe opbergvakken en tussen de stoelen kun je heel wat kleine spullen kwijt.
De dikste PT Cruiser beschikt over vrij zachte leren stoelen, die maar net voldoende steun bieden. Bovendien is de zitting aan de korte kant. Achterin is het best ruim en dat je in een hoge auto zit, merk je aan de diepe beenruimte achterin en het gegeven dat je nogal rechtop zit. De stoelen achterin heb je zo plat en ook de leuning van de rechtervoorstoel kan plat naar voren, wat best handig kan zijn. De Chrysler is zeer compleet. De optielijst voor de PT Cruiser vermeldt alleen metallic lak en een elektrisch bedienbaar zonnedak. Leren bekleding, de dakspoiler, lichtmetalen 17-inchvelgen, airco en cruise control zijn standaard. Voor de veiligheid zorgt ABS met elektronische remkrachtverdeling en airbags voor de bestuurder en passagier. In de stoelen zitten zij-airbags. De PT Cruiser 2.4i GT Turbo komt op 30.995 euro.

Signalement

Merk Chrysler
Model PT Cruiser 2.4i GT Turbo
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 30.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.429 cc
Maximaal vermogen 164 kW / 223 pk bij 5.100 tpm
Maximaal koppel 332 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.390 mm / 1.711 mm / 1.421 mm
Wielbasis 2.667 mm
Massa leeg 1.480 kg
Laadvermogen 445 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden205/50R17Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,1 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,9 s / 11,0 s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km
CO2-uitstoot 237 g/km