Chevrolet Spark

Schattige tijdperk voorbij

Chevrolet Spark
AutoWeek 53 2009
AutoWeek 53 2009

Je leest het in AutoWeek 53 2009

Met de stoer gelijnde Spark wil Chevrolet de Matiz snel doen vergeten en weer serieus meespelen in het competitieve A-segment. Heeft de brutale Chevy voldoende in huis om de vonk te doen overslaan?

Lef kun je Chevrolet niet ontzeggen. De wat saaiige Matiz – een overblijfsel uit het Daewoo-tijdperk – ben je snel vergeten zodra je de opvallend gelijnde Spark ziet staan. Het merk wil met de nieuweling naast vrouwen ook mannen meer aan gaan spreken en heeft daarom gekozen voor een scherp lijnenspel met een verhoudingsgewijs grote grille en scherp gesneden koplampen. De Spark is een klein karretje, maar hij wil overduidelijk niet schattig worden gevonden! Door de hoge carrosserie vallen echter zelfs de 15 inch wielen van de 1.2 weg en een andere gemiste kans is de uitlaat op die versie, die voor groot door het leven wil gaan, maar waarin duidelijk zichtbaar een minuscuul pijpje schuilgaat. Desondanks doet de kleine Chevy een heel aardige poging om met wat stoers in het A-segment te komen. De zilverkleurige achterlichten zijn een leuk detail, alleen dat ze op die van de Corvette moeten lijken zoals Chevrolet beweert, zien wij er niet direct aan af…

Gloednieuw onderstel
In eerste instantie wordt de Spark geleverd met twee viercilinder benzinemotoren met een inhoud van 1,0 en 1,2 liter. In alle gevallen zijn die gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, een automaat is tot nader order niet leverbaar en dat is in dit stadsautosegment toch best een gemis. Daar komt bij dat de vijfbak niet erg prettig in de omgang is, de versnellingen laten zich met de lange pook wat moeilijk inleggen. Vooral naar de derde en vijfde versnelling is het soms echt even zoeken en in het laatste geval maak je bovendien meer dan eens onbedoeld contact met de knie van je passagier. En schakelen moet je, want de gereden 1.2 moet echt op toeren komen voordat hij tot actie overgaat. Hoewel de prestaties op papier heel aardig zijn, ontbreekt het in de praktijk vooral onderin aan koppel. Het maximumkoppel wordt pas geleverd bij 4.800 tpm en bij dat soort toerentallen gaat de vierpitter een beetje rauw klinken. Op constante snelheden houdt hij zich echter netjes koest en valt vooral op hoe volwassen de nieuwe Spark rijdt. Hij staat dan ook op een gloednieuw onderstel dat in een later stadium in vergrote vorm ook voor de volgende Chevrolet Aveo en Opel Corsa gebruikt zal gaan worden. Voor een auto in dit segment gedraagt het zich opvallend volwassen, ondanks de korte wielbasis worden hobbels en kuilen netjes opgevangen en ook tegen bochtenwerk heeft de Spark geen aversie. De besturing geeft keurig door wat de voorwielen doen en voelt niet kunstmatig aan. Bovendien is hij redelijk direct, zonder overigens sportieve aspiraties op te roepen. Daar zal de gemiddelde consument die in dit segment winkelt echter ook geen boodschap aan hebben, die wil gewoon een veilige auto die hem comfortabel van A naar B brengt. En daarin slaagt de Spark uitstekend. Ook met het veiligheidsniveau zit het wel snor, want zes airbags zijn zelfs op de basisversie al standaard aan boord en tegen meerprijs is een stabiliteitsregeling leverbaar. Daar zouden wij ons geld niet op stukslaan, want als gezegd haalt de Spark geen gekke streken uit. Als je het te bont maakt in een bocht, glijdt hij braaf over de voorwielen weg en is een beetje gas lossen voldoende om hem weer in het gareel te brengen.

Pijnloze overstap
In een tijd waarin steeds meer mensen aan het 'downsizen' slaan en in het A-segment gaan winkelen, komt de Spark voor Chevrolet als geroepen. Het is namelijk een auto die de overstap vanuit het B-segment redelijk pijnloos laat verlopen. Zo beschikt hij over opvallend veel interieurruimte voor zo'n klein karretje. Door zijn relatief grote hoogte konden de stoelen namelijk behoorlijk rechtop worden gezet, wat de beenruimte op de achterbank ten goede komt. Iemand van 1,80 meter lang kan zodoende zonder problemen achter zichzelf zitten en dat zien we in dit segment toch niet vaak. Ook is de Spark voorzien van vijf zitplaatsen met vijf driepunts gordels en evenveel hoofdsteunen. Op papier is het dus een vijfzitter, maar dat is gezien de breedte van 1,60 meter erg optimistisch. In de praktijk kunnen alleen slangenmensen met z'n drieën naast elkaar zitten. Maar goed, daar kun je in een auto met deze afmetingen niet over mopperen. Voorin zitten zelfs mensen met lange benen goed, alhoewel je dan wel wat dicht op het stuur zit. De voorstoelen zijn echter prima en hebben relatief lange zittingen. Ook in andere opzichten is het interieur heel volwassen, het ziet er allemaal leuk vormgegeven en goed afgewerkt uit. Je krijgt niet direct een budgetgevoel zodra je achter het stuur kruipt. Het dashboard ligt prettig op het netvlies met leuke stylingdetails en bij de duurdere uitvoeringen delen die in carrosseriekleur zijn uitgevoerd. Grappig is het 'los' op het stuur geplaatste instrumentarium dat meebeweegt zodra je het stuur versteld en door zijn vorm wat aan de klokkenwinkel van een motorfiets doet denken. De overzichtelijkheid is goed, al vergen de digitale toerenteller en brandstofmeter door hun kleine schaal enige gewenning.

Stil
Tijdens het rijden is de Spark lekker stil, de banden maken weinig geluid en ook met het windgeruis valt het alleszins mee. Alleen komt de 1.2 op hellingen echt trekkracht tekort en moet je regelmatig terugschakelen om de gang erin te houden. Wat dat betreft is de eenliter alleen aan te raden voor mensen die hun ritten vooral in de stad maken, gezien het feit dat de 1.2 ondanks zijn 81 pk in veel situaties net aan lijkt. Er wordt gefluisterd dat Chevrolet de 1,4 liter turbomotor uit de Cruze ook in de kleine Spark wil lepelen, maar die motor lijkt ons voor dit kleine karretje dan weer wat veel van het goede. In de stad blijkt de Spark zoals je van dit type auto mag verwachten helemaal in zijn element. De draaicirkel is maar 9,9 meter en je kunt dan ook watervlug overal tussendoor met deze Chevy. Tel daar de directe besturing en het prima overzicht bij op en we kunnen stellen dat hij geknipt is voor snelle stadsritten. Maar ook daarbuiten staat de Spark zijn mannetje, dus als u overweegt om eveneens een stapje terug te doen en uw Corsa, 207 of Clio in te ruilen, dan is dit zeker een acceptabel alternatief. Uiteraard moet je dan enkele compromissen doen, maar de tijd dat het afzien was in dit soort 'boodschappenautootjes' ligt duidelijk ver achter ons.

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.