Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel - 2011 - 354.933 km - Klokje Rond
Kijkje in de onderklasse
De Chevrolet Spark staat zo'n beetje op de laagste trede van het A-segment. We drukken er bepaald geen posters van en hij was bovendien laag geprijsd. Neem de Bi-Fuel-versie, dus met lpg-installatie, en goedkoper rijden is niet mogelijk. Maar hoe houdt zo'n auto uit de onderklasse zich als er flink wat kilometers op de klok komen?
Enigszins verbaasd waren we wel toen de aanmelding van Erwin van Meel voor een Klokje Rond-keuring kwam. Een zeven jaar oude Spark met 355.000 kilometer op de klok? Dat is dik 50.000 kilometer per jaar. Dat is precies wat Erwin er nog steeds mee aflegt. Hij werkt bij de aanleg van spoorwegen en gaat bovendien graag naar Groot-Brittannië, telkens vergezeld door zijn Spark. “Mijn hobby is stoomtechniek. Dan kom je algauw bij de stoomtreinen in Engeland uit. Verder ben ik actief bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Dat is echt mijn domein. En zo veel als ik met stoomtechniek heb, zo weinig heb ik met auto’s. Deze auto is echt mijn gereedschap, meer niet.”
Dat lijkt ons een juiste instelling als je zó veel kilometers per jaar rijdt met een Spark. “De auto is nieuw gekocht door mijn werkgever. Dat gebeurde puur op calculatie. Er werd gezocht naar zo goedkoop mogelijk vervoer en dat is met deze auto goed gelukt. Op een gegeven moment zat de taak van de auto bij het bedrijf erop en heb ik hem van mijn werkgever gekregen. Ik ben wel zo goed geweest om zelf de overschrijvingskosten à € 9,24 te betalen”, lacht hij. Zo ging de kleine Chevrolet gewoon verder met zijn drukke bestaan. “Hij rijdt, ik lach er wat betreft kosten iedereen mee uit, hij kan 140 km/h en doet niet al te rare dingen. Verder zit er een goede stoel in, dat is natuurlijk wel belangrijk als je zo veel rijdt. Ik ga ermee door tot hij instort; geen haar op mijn hoofd die erover denkt om hem weg te doen. Ik wil wel eens weten bij welke kilometerstand hij ermee stopt.” Laat je overigens niet foppen door het praktijkverbruik dat in het technische kader bij dit verhaal staat vermeld. “Het is wel eerlijk wat ik verbruik, maar ik moet daarbij zeggen dat ik een loodzware rechtervoet heb. Als je rustig met het verkeer meekabbelt, is 1 op 14, 1 op 15 gemakkelijk mogelijk”, relativeert Erwin.
STOTTER
Joep Schuurman is vandaag degene die mag beoordelen wanneer deze Spark ermee stopt. Als hij terugkeert van zijn proefrit, is hij best positief. “De rijeigenschappen zijn natuurlijk niet helemaal wat ik bij een auto zoek, maar dat mag je ook niet verwachten. Ook de lpg-installatie werkt niet vlekkeloos: af en toe stottert hij.” Dat heeft Erwin ook al gemerkt. Joep: “Het zou best kunnen dat een nieuwe bobine het probleem oplost.” “Een logische verklaring”, vindt Erwin. Hij knoopt het in zijn oren en gaat er binnenkort mee aan de slag.
Onder de motorkap had Joep eigenlijk een motor van Opel verwacht. “Ik dacht namelijk dat al die Chevrolets een Opel-derivaat hadden. Ik heb bijvoorbeeld een Aveo opgeknapt en dat was technisch precies een Opel Corsa.” De Spark is echter helemaal zichzelf: een Opel-evenknie bestaat niet. “Deze motor doet me dan ook heel erg oosters aan.” Het enige malheur vinden we als we het oliepeil checken. “Ik denk dat er een halve liter te veel in zit”, zegt Joep. Kan dat geen kwaad dan? “In dit geval duidelijk niet. Als er een liter of twee te veel in zit, merk je dat wel: dan wordt je auto vanzelf een rookmachine.”
Als we onder de auto kijken, zien we nog een oosters trekje van de motor. “Hij is helemaal kurkdroog. Er lekt hier niets.” En hoe zit het met de roest bij een auto met 355.000 kilometer op de klok uit de onderkant van de markt? “Geen spatje”, aldus een verbaasde Joep. “Doorgaans is roestbescherming het eerste waarop wordt bespaard, maar die is bij deze auto dik in orde. Er zit een dikke, bitumen-achtige laag onder de hele auto.” Het enige wat Joep te mopperen heeft, is dat de beugels van de einddemper van het uitlaatsysteem doorgeroest zijn. Die bungelt er een beetje onder. Daar baalt Erwin zichtbaar van. “Als ik dat had geweten,” zegt hij, “had ik die gisteren nog even vastgelast.”
De uitlaat is overigens nog de originele. Dan door naar de ophanging, waar ook al weinig over te melden valt. Wel mekkert Joep over de Vikingbanden. “Dat is wel een B-merk, hoor. Het verklaart al het lawaai onderweg.” Dat kan Erwin weerspreken: “Ik heb er ook eens Michelins onder gehad en ik kan je vertellen dat het daarmee niet minder is.” De conclusie moet dus zijn dat de Spark gewoon slecht geïsoleerd is.
GOED WAGENTJE
Dan moeten we door naar de conclusie. “Ik heb op deze auto maar bar weinig aan te merken”, zegt Joep. “Het is gewoon een goed wagentje.” En eerlijk gezegd, hadden we dat voorafgaand aan de keuring niet verwacht. Ook Erwin is verbaasd dat zijn Spark het er op onze pijnbank zo goed vanaf brengt. “Ik besteed helemaal geen speciale zorg aan de auto. Dat kun je ook wel zien; de achterbumper is bijvoorbeeld gescheurd doordat iemand er met een trekhaak tegenaan is gereden. Een andere bumper heb ik al van de sloop gehaald, maar die ligt al een hele tijd te wachten om te worden gemonteerd. Ik neem er gewoon de tijd niet voor. Deze keuring is echter een geweldige opsteker. Ik bel jullie wel als hij op een half miljoen staat.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De Spark is geen fijne auto om mee te rijden. Het motortje is eigenlijk te klein, waardoor je continu het gevoel hebt dat je de auto aan het mishandelen bent. Het bandenlawaai helpt ook niet mee. Toch moet ik zeggen dat deze auto kwalitatief een heel goede indruk maakt. Grote defecten zijn er niet.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.