Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel – 509.057 km - 2010 - Klokje rond
Goedkoper gaat niet
49 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Wil je goedkoop rijden, dan is een A-segmenter de beste optie. Nog goedkoper? Op lpg. Nog goedkoper? Lang doorrijden. Nog goedkoper? Het onderhoud tot een minimum beperken. Zie daar het recept van Stefan Matthijsse, die zijn Chevrolet Spark BiFuel van 125.000 naar 509.000 kilometer reed.
Zes jaar geleden hadden we al eens een Spark-lpg-rijder te gast. Diens Chevy had op dat moment zo’n 350.000 kilometer op de klok. Voor Stefan Matthijsse is het al ruim drie jaar geleden dat de tellerstand met een drie begon. Met zijn 50.000 kilometer per jaar gaat het vrij rap. De reden om dat met een kleine, zuinige auto te doen, laat zich niet zo moeilijk raden: de kosten. “Ik had voor deze ook al een Spark op gas, die was in 2017 na een fikse aanrijding rijp voor de sloop. Dat was buiten mijn schuld om, dus de verzekering keerde de vervangingswaarde uit.”
Voor minder geld vond Stefan een andere, een geluk bij een ongeluk. Een enkele reis naar zijn werk in Eindhoven is honderd kilometer, dat tikt al lekker aan. “Om de dag sta ik aan de pomp, hij kan ongeveer driehonderd kilometer op een volle tank. Ik betaal nu 68 cent per liter.”
Vorig jaar begon de Chevrolet ineens meer gas te verbruiken, maar dat bleek aan de verdamper te liggen. “De garage heeft een nieuwe ingebouwd, dat was tot nu toe de duurste reparatie. De olie peil ik af en toe en soms moet er een beetje bij. Verversen doe ik daarom nooit, dat gaat op deze manier vanzelf. Op Facebook is een pagina speciaal voor Spark-rijders. Daar konden ze niet geloven dat de mijne al zo veel heeft gelopen. Om het te bewijzen, heb ik een foto van de tellerstand geplaatst.”
Achterruit eruit
We zitten gezellig aan de grote tafel in de ontvangstruimte van Carrec, tegenover ons zitten Stefan en zijn vrouw Yvonne, die zelf ook een kleine Chevrolet rijdt. Een Matiz uit 2006, die van haar vader is geweest. Stefan praat honderduit over zijn jonge jaren als automobilist. “Toen gaf ik veel meer om auto’s dan nu. Ik begon met een Citroën GS, daar heb ik samen met een vriend nog eens een vijfbak uit een GSA ingebouwd. Daarna kocht ik een BX en daar moest natuurlijk de dikste stereo-installatie in. De kofferbak werd bijna helemaal ingenomen door de kist met subwoofers die ik zelf bouwde. Twee stuks van 17 inch, echt niet normaal. En misschien iets te veel van het goede, want toen ik die een keer helemaal opendraaide, blies ik de achterruit eruit. Echt!”
Daarna is Stefan lange tijd Frans blijven rijden. De laatste Franse auto was een Citroën C4 Grand Picasso, ook op gas. De Spark heeft hij naar eigen zeggen puur met het verstand gekozen, omdat hij flink wilde besparen op de autokosten. “Eerlijk gezegd had ik niet verwacht er zo lang mee door te kunnen rijden. Meestal ga ik rond de twee ton aan inruilen denken, maar daar was geen reden voor. Hij kost iets meer dan honderd euro belasting per kwartaal, verbruikt weinig en is nooit stuk. Bovendien heeft de motor een distributieketting. Die hoef je nooit te vervangen en houdt het nog steeds vol.”
Trillende remmen
Je zou verwachten dat een veertien jaar oude auto die nieuw elf mille kostte en meer dan 500.000 kilometer heeft gereden, zo goed als op is. Dat blijkt heel erg mee te vallen, zo ervaren we na het rondje van Klokje Rond-keurmeester Tim de Leeuw. “Ik hoorde een vreselijke rammel, veel vermogen zit er niet in en de koppeling is versleten, maar in feite valt het nog best mee.”
Samen met de keurmeester lopen we onder de auto door en zien sporen van een lang leven. De voorste remschijven zijn nodig aan vervanging toe. Stefan: “Dat is drie jaar geleden voor het laatst gedaan. Dat was nog een heel gedoe, weet ik nog. Na een paar dagen begonnen de remmen heel erg te trillen. Uiteindelijk ben ik vier keer terug geweest, het bleek dat het systeem de verkeerde schijven aangaf.” Na wat speurwerk vond de garage alsnog de goede set. “Die merkte op dat ik extreem lang met de remblokken doe en heel goedkoop rijd, wat betreft onderhoud.”
Een terechte constatering van Stefans garagist, want deze remmen zitten er inmiddels al meer dan 150.000 kilometer op. Sterker nog: de koppeling is ook nog nooit vervangen en zelfs de uitlaat is nog origineel. “De airco doet het al een jaar of twee niet meer, maar gelukkig kunnen alle ramen open. In principe wil ik nog wel een tijdje doorrijden, maar we kijken heel voorzichtig naar iets anders. Dat wordt dan een Dacia Sandero Stepway, natuurlijk op gas.”
Eigenaar Chevrolet Spark
Naam: Stefan Matthijsse
Bouwjaar: 1972
Woonplaats: Halsteren
Beroep: Logistiek medewerker
Eerste auto: Citroën GS
Vorige auto: Chevrolet Spark
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Setje mooie wielen.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Circa 500 kilometer.”
Wat mankeert eraan?
- Voor is een verkeerde bandenmaat gemonteerd
- Centrale vergrendeling werkt niet
- Flinke ster in het raam
- Ruitenwisserbladen strepen
- Airco werkt niet
- Motorstoringlamp brandt, storing op de werking van de katalysator aanwezig (P0420)
- Flinke rammel vanuit de voorwielophanging
- Auto trekt naar rechts bij rechtuit rijden
- Koppeling grijpt erg laat aan
- Kofferklep rammelt bij rijden over slecht wegdek
- Handvat van de kofferklep ontbreekt
- Kentekenverlichting, stadslichten en mistlampen voor werken niet
- Koplampglazen zijn dof
- Motor lekt flink olie op diverse plaatsen
- Stabilisator verbindingsstang rechtsvoor heeft veel speling
- Achterste draagarmrubbers van de voorwielophanging zijn aan het scheuren
- Achterbanden vertonen hoogteslag en droogtescheurtjes
- Remleidingen achter vertonen minimale corrosie
- Bevestiging en verbinding van de uitlaat vertonen veel roest
- Flinke slijtrand remschijven voor
Onderhoudshistorie
Onderhoud? Daar doet Stefan eigenlijk niet aan. Inderdaad, geen beurtjes, geen olie verversen. Alleen maar apk, banden en remmen. Vorig jaar is de verdamper van de gasinstallatie vervangen en een stuurkogel. De bougies en bougiekabels zijn ook regelmatig aan de beurt, deze motor is nogal gevoelig daarvoor. De lpg-vulnippel is al eens vernieuwd; de schroefdraad was versleten na al dat tanken.
De mening van Carrec Technocenter
“Het is heel bijzondere prestatie dat deze Chevrolet op lpg met minimale aandacht meer dan een half miljoen kilometers heeft gehaald. Wel is goed te merken dat de Spark weinig aandacht krijgt. Hij is vies, er werkt van alles niet meer en er zit een verschrikkelijke rammel in het onderstel. Ook is de onderkant moddervet en vallen de brokken plamuur van de auto af.”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Chevrolet |
---|---|
Model | Spark 1.0 LS BiFuel |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.995 |
Specificaties
Brandstof | lpg |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 995 cc |
Maximaal vermogen | 48 kW / 65 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 31 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.640 mm / 1.597 mm / 1.522 mm |
Wielbasis | 2.375 mm |
Massa leeg | 929 kg |
Laadvermogen | 426 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 155/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 148 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,5 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 110 g/km |
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.