Chevrolet Matiz 1.0 Class (2005)
'Ladies only'
De Matiz is in vergelijking met zijn Daewoo-voorganger uiterlijk, vanbinnen en motorisch aangepakt. Toch frons je de wenkbrauwen als je ziet hoe smal hijis. Dat effect wordt versterkt doordat de Matiz zijn karakteristieke eironde vorm kwijt is. Wij missen de guitige neus en het pronte kontje. De Koreaan staat nogal hoog op de poten en de 13-inchwielen ogen in de wielkasten nogal verloren. De bagageruimte meet 170 liter. In deze klasse niet eens zo gek, maar je moet er wel rekening mee houden dat daar 'n opvallend hoge rand voor zit. De achterbank is vanzelfsprekend wel omklapbaar.
Optisch bedrog
De eerste indruk van het nieuwe interieur is niet verkeerd. Het oogt speels en redelijk volwassen. Maar dat laatste is optisch bedrog. De cabine is wel lekker hoog, maar voor twee volwassen kerels naast elkaar te smal. En wanneer we de zitting wat lager instellen, ontstaat een opening tussen rugleuning en zitvlak. Iets om rekening mee te houden als je sleutels op de stoel naast je legt. De zitmeubels scoren een voldoende, maar zijn ook weer niet overbemeten in lengte. Met het oog op de zitruimte achterin komt dat goed uit, want alleen met niet al te g rote mensen voorin kun je ook achterin heel redelijk zitten. Op – u raadt het al – iets te korte en lage zittingen.De rugleuning is gek genoeg wel weer vrij hoog.
Het interieur is in nogal harde kunststof uitgevoerd, maar oogt niet eens verkeerd door de geslaagde combinatie van tinten. Onder de meters centraal op het dashboard vind je de radio en daaronder de regeling van ventilatie en airco. De bediening is logisch en behoudens de meters zit alles waar je het verwacht. Er zijn een boel kleine vakjes voor losse spulletjes.
Te klein
De airco is goed hoor- en voelbaar. Klikjes, stromendevloeistofgeluidjes en een motor die even moet nadenken wanneer de pomp wordt ingeschakeld. De koeltechniek trekt dan opeens een pk'tje of wat weg en dat merk je met zo'n klein motortje. Met de aanjager op standje 1 maakt het ventilatiesysteem meer geluid dan de stationair lopende motor. De Matiz is een leuk ding en rijdt ook best verdienstelijk. Maar waarom is Chevrolet niet een stapje verder gegaan, al was het alleen maar door hem een slagje breder te maken. Nu beperkt hij zich wel erg tot kleinere rijders. Dat merk je niet alleen aan de breedte, maar bijvoorbeeld ook aan de positie van de binnenspiegel. Die zit te laag. De pook komt bovendien met de schakelbeweging naar 2 nogal stevig tegen ons bovenbeen, simpelweg omdat de pook boven de rand van de stoel uit komt. Het goede nieuws is dat de versnellingsbak lekker licht schakelt.
De Matiz trekt in de 1,0-literversie voldoende vlot op, waarbij er wel wat veel geluid uit de bak komt, trouwens. Daarna valt overigens op dat de krachtbron niet helemaal gelijkmatig dooraccelereert. Eenmaal op de grote weg is de fut er in '5' behoorlijk uit. De kleine Chevrolet is de koning van de verkeersdrempels. Je rijdt eroverheen alsof ze er niet zijn. De vering is opvallend zacht en comfortabel en het autootje staat nogal hoog op de poten. Daardoor helt hij in bochten flink over, maar blijft toch op stads- en binnenwegtempo heerlijk wendbaar. Op de grote weg en in sneller genomen bochten glijdt hij onderstuurd naar de buitenkant. Laat je het gas los, dan schuift de achterkant ijverig bij en is de koers weer hersteld. Bij rechtdoor rijden voelt hij op zijn smalle 13-inchwielen wat nerveus aan. We zullen het maar 'levendig' noemen.
Signalement
Merk | Chevrolet |
---|---|
Model | Matiz 1.0 Class |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.645 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 995 cc |
Maximaal vermogen | 49 kW / 66 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 91 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.495 mm / 1.495 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.345 mm |
Massa leeg | 795 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 600 kg / 400 kg |
Banden | 155/65R13Prijzen |
Topsnelheid | 156 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,6 s (fabrieksopgave: 14,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 10,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,1 s / 33,2 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Chevrolet Matiz 0.8 Style (2007)
Test: Chevrolet Matiz - Daihatsu Cuore - Renault Twingo - Citroën C1 - Smart Fortwo - Volkswagen Fox
Chevrolet Matiz 1.0 Class (2007)
Test: Daihatsu Trevis - Chevrolet Matiz - Citroën C1 - Hyundai Atos
Chevrolet Matiz
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.