Chevrolet Matiz

Baby Chevy

Chevrolet Matiz
Chevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet MatizChevrolet Matiz
De kleinste Chevrolet, de compacte en voordelige Matiz, is vernieuwd. Het is weinig revolutie, voornamelijk evolutie. Toch is de tweede generatie een compleet nieuwe auto. Het enige wat hetzelfde is gebleven is z'n lage prijs.

Hij is nog steeds klein en budgetvriendelijk, maar wel helemaal opgefrist. De Matiz, voorheen Daewoo, tegenwoordig Chevrolet. In z'n vorige verschijningsvorm was het kleintje de verkooptopper van de Koreaanse tak van het GM-concern en met een opfrisbeurt wil Chevrolet er voor zorgen dat het publiek z'n interesse voor deze mini niet zal verliezen. Er is dan ook flink werk gemaakt van de tweede editie Matiz. Al lijkt het bij de eerste aanblik wel of we met een facelift te maken hebben, bij nadere inspectie blijkt pas dat het toch gaat om een auto die van voor tot achter nieuw is.

Wat serieuzer

De guitig vormgegeven ronde koplampen die de neus van het vorige model sierden zijn verdwenen, daarvoor in de plaats zitten er aan de voorkant nu twee veelvormige verlichtingunits. Alsof het allemaal wat serieuzer moet. Om het nog een beetje speels te houden, zijn voor de verandering nu de achterlichten cirkelvormig. Maar een bijdrage aan de uiterlijke verwantschap met andere Koreaanse Chevrolet-modellen is het nog niet (overigens ook niet met Chevrolets uit andere werelddelen). Wat wel gebleven is, is de opzet van de carrosserie: nog steeds een relatief hoge vijfdeurs hatchback. Ook het binnenste van de Matiz is hertekend. Het dashboard is van een geheel vernieuwde opzet: direct voor de bestuurder, bovenop de stuurkolom, zien we alleen een dispay met waarschuwings- en controlelampjes. De meters en klokken zitten in het midden van de auto, boven de middenconsole. Hiermee lijkt Daewoo mee te gaan met een designtrend. Wat is er toch mis met een compleet en goed afleesbaar instrumentarium recht voor de bestuurder?

Het is een fabeltje dat auto's met compacte buitenmaten vanbinnen groot zijn. Chevrolet bewijst het nog maar eens met deze Matiz. Hij is gewoon klein. Natuurlijk, bij een kleine auto zul je als fabrikant efficiënt moeten omspringen met de overgebleven binnenruimte en dat hebben de ontwerpers van GM Daewoo Auto & Technology (waar de auto ontwikkeld is) dan ook gedaan, maar verwacht geen zeeën van ruimte. Om te voorkomen dat de auto met z'n beperkte lengte en breedte claustrofobische angsten oproept, hebben de Koreanen het in de hoogte gezocht.
Aan de afstand tussen stoelzitting en hemelbekleding mankeert namelijk niets. Verder kan de inhoud van het 170 liter metende achterbakje vergroot worden tot 845 door de in twee delen neerklapbare achterbankleuning plat te leggen. Allemaal leuk en aardig, maar mensen met een lengte van boven de 1,80 meter hebben het in dit compacte wagentje niet echt gemakkelijk. Dat je achterin ruimte te kort komt zal geen verrassing zijn, dit soort auto's zijn nu eenmaal geen people movers. Maar ook voorin zit je als langere niet echt riant. Hoofdruimte is het probleem niet, maar de benen staan klem tegen het dashboard en da's niet prettig. Verder valt op dat de zittingen behoorlijk kort zijn. Maar ben je echter onder de 1,80, dan kun je je (in elk geval voorin) prima redden in de baby Chevy. Niet dat je er dagen lang in moet gaan zitten, nee dat niet, maar de compacte maten van de vijfdeurskoets dragen er samen met een draaicirkel van 9,2 meter aan bij dat de Matiz uitermate geschikt is voor kruip-door-sluip-door stadsverkeer. Voor de langere afstanden zal er naar alternatieven uitgeweken moeten worden.

Voordeel

Wat geldt voor het interieur is ook van toepassing voor de aandrijflijn, niet echt voor de snelweg, maar prima wanneer je binnen de stadsgrenzen blijft. Net als bij de vorige editie is de nieuwe Matiz ook weer met twee motoren verkrijgbaar: een driecilinder 0,8-liter en een vierpitter met een cilinderinhoud van één liter. Beide krachtbronnen zijn flink onder handen genomen. Chevrolet geeft hogere vermogens op terwijl gelijkertijd de brandstofconsumptie is teruggebracht. De 52 pk van de driecilinder zijn net aan toereikend. Deze vrij rumoerige machine moet behoorlijk op toerengehouden worden om nog enigszins met het verkeer mee te kunnen komen. Onder de 4.000 toeren per minuut reageert hij nauwelijks op commando's die je hem geeft met het gaspedaal. Zelfs het inhalen van een bestelbus valt al snel onder de noemer 'heldenacties'. Maar goed, daar staat tegenover dat je volgens fabrieksopgave slechts 5,2 liter benzine nodig hebt om 100 kilometer af te leggen. Beter gaat het met de 66 pk sterke viercilinder. Deze is een stuk levenslustiger en niet onbelangrijk: hij laat nauwelijks van zich horen, zelfs wanneer je hem flink de sporen geeft, blijft het rustig. Oké, toegegeven: hij gebruikt dan wel iets meer brandstof, maar met een opgegeven waarde van 5,6 liter per 100 km is dat nog steeds erg gunstig.

Wat ook gunstig is, is z'n prijs. De nieuwe Matiz is namelijk niet duurder geworden. Voor 7.995 euro heb je al een 0.8 en voor 8.300 staat de 1.0 in de prijslijst. En net als bij de vorige editie zijn deze verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Pure, Spirit en Style. In alle gevallen krijg je dan standaard elektrisch bedienbare ramen in de voorportieren, ABS, stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Zelfs airconditioning is tegenwoordig bij de prijs inbegrepen. Wie niet gemeentegrensoverschrijdend bezig is, koopt met de nieuwe Matiz een net vervoermiddel voor erg weinig geld.