Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Chevrolet
  • Epica

Chevrolet Epica 2.0 VCDI Executive (2008)

Surprise-show

Chevrolet Epica 2.0 VCDI Executive (2008)
  • Autotest
2 december 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wie als autofabrikant succesvol wil zijn in de zakelijke middenklasse, kan niet om een dieselmodel heen. Chevrolet heeft zijn Epica daarom voorzien van een 2,0-liter commonrail-krachtbron.

Bij zijn introductie in mei 2006 was de Chevrolet Epica alleen leverbaar met zespits benzinemotoren. Dat was hét unique selling point van de auto, aangezien de Epica als één van de weinige in zijn klasse standaard zo'n zachte zespitter heeft. Dat klinkt mooi, maar in de werkelijkheid verkoopt het model in ons land voor geen meter.
In 2007 zette Chevrolet niet meer dan 492 Epica's op naam, waarmee het model een marginale rol speelt in de zakelijke middenklasse. Om meer succes te krijgen onder leaserijders lepelde Chevrolet begin vorig jaar een dieselmotor in de grote sedan. Geen zescilinder deze keer, maar een 'gewone' tweeliter viercilinder met commonrail-inspuiting. Dat blijkt geen verkeerde zet.


Gave kar
De Chevrolet Epica 2.0 VCDI is op diverse manieren een rijdende Surprise-show. Neem het uiterlijk: op het eerste gezicht is dit de zoveelste doorsnee middenklasser, maar als je beter kijkt, is de Epica een elegante auto met een krachtige neus, gestrekte lijnen en een uitgebalanceerd voorkomen. Tot onze verbazing zijn we tijdens de testweek meerdere keren aangesproken door voorbijgangers die zich afvroegen wat voor 'gave kar' we toch bij ons hadden.

De Chevy valt dus bij genoeg mensen wél in de smaak en eigenlijk is het wat vreemd dat maar weinig autokopers bekend zijn met deze sedan, die al zo'n twee jaar in de showrooms staat.

Zodra we het portier opentrekken, worden we opnieuw verrast, zij het nu in negatieve zin. De binnenzijde van de Epica is nogal fantasieloos vormgegeven en opgebouwd uit vrij harde materialen. Ook is de ergonomie voor verbetering vatbaar: zo is de aircobediening vrij laag geplaatst en het enorm grote, dunne stuurwiel pakt echt niet lekker beet. De manier waarop de hoepel zich laat bedienen, overtuigt evenmin: de Epica stuurt onnatuurlijk zwaar en indirect, waardoor je continu zit te gokken hoever je moet insturen. Daarbij komt het stuurwiel na een bocht heel snel terug in de middenstand, wat het rijplezier absoluut niet ten goede komt. Dit euvel kennen we al uit andere Chevrolets en maakt de Epica echt een auto voor kaarsrechte wegen.


Veel kracht
Op de snelweg is de Chevrolet namelijk wél in zijn element. Ondanks de wat harde, platte stoelen en het beperkt verstelbare stuurwiel (alleen in hoogte) zit je heel acceptabel in de Epica. Tijdens het rijden komt het stevige en uitgebalanceerde onderstel positief naar voren, al is de achteras wat hard afgeveerd. De grootste positieve verrassing van deze Chevrolet is onbetwist de dieselmotor. Die levert 150 pk aan de voorwielen, maar het voelt alsof er meer paarden aan boord zijn. Onder de 2.000 toeren is de diesel wat lui, en dat is jammer, maar als hij eenmaal op stoom is, tovert de vierpitter een indrukwekkende lading kracht uit de hoge hoed. De vijftrapsautomaat is daarbij lekker alert en weet de 320 Nm aan koppel heel behoorlijk te benutten.

In het verleden hebben wij de genoemde benzinemotoren in de Epica als enigszins sloom ervaren, maar deze moderne dieselmotor maakt de Koreaan een stuk aantrekkelijker.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Epica 2.0 VCDI Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 40.622

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.810 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.545 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 700 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 212 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Chevrolet Epica
Chevrolet Chevrolet Epica

Uitgelicht aanbod

    Chevrolet Epica 2.5i Executive / Automaat / Leer / Schuifdak / Stoelverwarming / N.A.P.

    Chevrolet Epica 2.5i Executive / Automaat / Leer / Schuifdak / Stoelverwarming / N.A.P.

    • 2007
    • 112.764 km

    € 4.950

    Chevrolet Epica 2.5i Executive Automaat, Airco, Climate control, Lederen interieur, Stoelverwarming, Cruise control

    Chevrolet Epica 2.5i Executive Automaat, Airco, Climate control, Lederen interieur, Stoelverwarming, Cruise control

    • 2007
    • 152.904 km

    € 3.495

    Chevrolet Epica 2.0 Executive 143 pk |LPG G3|Clima|

    Chevrolet Epica 2.0 Executive 143 pk |LPG G3|Clima|

    • 2006
    • 175.430 km

    € 3.450

Meer Chevrolet Epica occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Chevrolet Epica specificaties
  • Chevrolet Epica occasions
  • Chevrolet Epica video's
Advies en informatie
  • Chevrolet Epica tests
  • Chevrolet Epica gebruikersreviews
  • Chevrolet Epica index
PREMIUM
Ford C-Max - Chevrolet Epica

Ford C-Max - Chevrolet Epica

Een riante Koreaanse sedan en een praktische Duitse gezins-MPV. Geen alledaags vergelijk, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Chevrolet Epica (2006)

    Chevrolet Epica (2006)

    10
    • 4 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Epica 2.0 Executive (2006)

    Chevrolet Epica 2.0 Executive (2006)

    1
    • 17 augustus 2010
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    11
    • 26 november 2007
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    10
    • 27 juni 2007
meer reviews
Chevrolet Corvette Convertible - Op de Rollenbank

Chevrolet Corvette Convertible - Op de Rollenbank

20

Bestaat er zoiets als een bescheiden Corvette? Eigenlijk niet, maar Dennis Kapper doet zijn...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Ford C-Max - Chevrolet Epica

    Ford C-Max - Chevrolet Epica

    • 7 mei 2013
  • Nieuws
    Chevrolet Epica en Captiva extra aangekleed

    Chevrolet Epica en Captiva extra aangekleed

    22
    • 14 november 2008
  • Autotest
    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2006)

    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2006)

    • 13 maart 2007
  • Nieuws
    Chevrolet dieselt nu ook met Epica

    Chevrolet dieselt nu ook met Epica

    • 23 december 2006
  • PREMIUM
    BMW 523i/Chevrolet Epica - Dodge Caliber/Mercedes A 200 CDI - Hyundai Santa Fe/V

    BMW 523i/Chevrolet Epica - Dodge Caliber/Mercedes...

    • 21 november 2006
  • Nieuws
    Chevrolet Epica op gas

    Chevrolet Epica op gas

    • 9 oktober 2006
  • Nieuws
    Chevy Epica diesel met 150 pk

    Chevy Epica diesel met 150 pk

    • 11 september 2006
Merk
Merk
  • Nieuws
    Chevrolet Seeker: wring 'm er maar tussen

    Chevrolet Seeker: wring 'm er maar tussen

    13
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Chevrolet Colorado: kleintje Silverado

    Nieuwe Chevrolet Colorado: kleintje Silverado

    7
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Hybride Chevrolet Corvette 'E-Ray' op de Nürburgring

    Hybride Chevrolet Corvette 'E-Ray' op de...

    7
    • 20 juli 2022
  • Nieuws
    Chevrolet Blazer EV: tot 515 kilometer elektrisch

    Chevrolet Blazer EV: tot 515 kilometer...

    70
    • 19 juli 2022
  • Nieuws
    Elektrische Chevrolet Silverado klaar voor ommezwaai

    Elektrische Chevrolet Silverado klaar voor...

    15
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    Chevrolet Stylemaster (1947) - In het Wild

    Chevrolet Stylemaster (1947) - In het Wild

    21
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Chevrolet Chevelle Malibu Estate (1974) - In het Wild

    Chevrolet Chevelle Malibu Estate (1974)...

    16
    • 27 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden