Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury (2004)
Amerikaanse oppositie
Hoewel we aardig wat Europese merken kennen die SUV's voortbrengen, ligt de bakermat van dit soort voertuigen aan de overkant van de grote plas. Ere wie ere toekomt. Maar dit houdt niet automatisch in dat de Amerikaanse Sports Utility's bij ons populairder zijn dan die van Europese bodem. Cadillac zal flink z'n best moeten doen om met de SRX de markt te penetreren. Maar het kan: hoewel de prijs van de auto in dit verhaal behoorlijk stevig is, € 80.950, is hij toch absoluut concurrerend.
Personenwagenplatform
Ook al komen de specificaties van de Cadillac redelijk overeen met die van de BMW en de Volkswagen, de opzet is geheel anders. Z'n terreinwagen voorkomen ten spijt, is de SRX namelijk gebaseerd op een normaal personenwagenplatform. Wie nu denkt dat er eindelijk een SUV met het weggedrag van een gewone auto is, heeft het mis. De SRX verloochent z'n afkomst geenszins en is naar Europese maatstaven erg soft. Hij kan op dit punt niet meekomen met de X5 en de Touareg die een stuk steviger op hun wielen staan. De 4,6-liter achtcilinder pakt lekker snel op. Zonder nervositeit is de reactie op het gaspedaal goed en staat de V8 paraat om z'n 320 pk vrij te geven. Met inhaalmanoeuvres heeft de Amerikaan dan ook weinig moeite; wanneer je het pedaal helemaal intrapt, schakelt de vijftrapsautomaat vinnig terug en gaat de SRX er rap vandoor.
Keurig innerlijk
Het scherpe lijnenspel dat de auto z'n markante uiterlijk geeft, vind je ook terug in het origineel vormgegeven dashboard. Dit laatste is opgetrokken uit prettig aanvoelende kunststof met een mooie structuur, allerminst een goedkoop stuk plastic. Wanneer we naar de ventilatieroosters kijken, valt direct de familieband met Saab op, maar storen doet dat geenszins. Achterin zou je je wat meer ruimte wensen, maar voorin kom je op dit punt niets te kort. Wat je evenmin te kort komt, zijn aardige extra's als een elektrisch weg te klappen derde zitrij, een navigatiesysteem met touchscreen en 'n gigantisch groot glazen zonnedak. Het zijn dit soort dingen waarmee de SRX sympathie wekt. Al moet je bij het sluiten van het glazen dak wel even opletten dat je dat niet doet met de wind in de rug. Bij ons werd namelijk een afdichtrand omhoog geblazen (zie de zwarte bobbel boven de voorruit op de foto), een klein detail.
Jammer
Het uiterlijk is eigenzinnig, het interieur praktisch, de uitrusting dik in orde en de motor uitdagend. Alleen het weggedrag blijft achter bij wat we in Europa gewend zijn en dat is jammer. Als je ruim 80 mille moet afrekenen, wil je het plaatje natuurlijk wel compleet hebben en dat is nu net niet het geval. Absolute heerschappij aan het SUV-front zit er voor de SRX dan ook niet in, hij zal z'n meerdere moeten erkennen in auto's als de Touareg en de X5, maar hij heeft meer dan genoeg pluspunten om zich zomaar in de rol van een splintergroepering te moeten laten drukken.
Signalement
Merk | Cadillac |
---|---|
Model | SRX 4.6 V8 AWD Sport Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 100.290 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.572 cc |
Maximaal vermogen | 239 kW / 320 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 427 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 76 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.950 mm / 1.844 mm / 1.722 mm |
Wielbasis | 2.957 mm |
Massa leeg | 2.051 kg |
Laadvermogen | 674 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 235/60R18Prijzen |
Banden achter | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 7,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,9s |
Brandstofverbruik | 14,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 331 g/km |
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.