Cadillac Seville STS (2003)
Oud maar sterk
Grote Amerikaanse slagschepen kom je nog maar weinig tegen. Maar als je aan het rondneuzen bent naar een limo met V8-klasse, dan kun je natuurlijk toch niet om het merk Cadillac heen. Tot voor kort stond in Nederland alleen de Seville STS in de 'prijslijst' van Cadillac. Zo'n grote sloep als de Caddy's van vroeger is het al lang niet meer. Tien jaar geleden ging het roer om bij de Amerikanen en de Seville, waarvan het huidige model eind 1997 op de markt kwam, is dan ook een op de Europese smaak geënte auto. De Seville werd door de jaren heen fijngeslepen, twee jaar geleden voor het laatst.
Bedieningsgemak
In de Seville vind je de weg met behulp van een scherm met touchscreen-be-diening. En je kunt daarmee bijvoorbeeld ook een radiozender inschakelen. Maar in de Amerikaan is het behoorlijk lastig je favoriete radiostation op te zoeken en te vinden. De frequenties zijn onderverdeeld in categorieën als 'drama', 'folk', 'light music' en ga zo maar door. Maar wat heb je daaraan als je jouw prettige stationnetje niet kunt vinden? We hebben binnen alle muziekgenres gezocht, maar het is ons niet gelukt onze zender te vinden.
De airco en ventilatie bedien je in de Seville overigens niet door middel van dat scherm; nee, onder aan de middenconsole bevindt zich een kleiner display met ouderwetse groene cijfers en symbolen en simpele knoppen. De bediening mag dan wel eenvoudig zijn, maar over de werking van de automatische airco zijn we minder te spreken. Te vaak moesten we zelf met de manuele bediening bijspringen om de ruiten wasemvrij te houden.
Vaag
De Seville moet je echt 'zetten' in bochten, de neus wil graag rechtuit. Wanneer je instuurt, duikt hij eerst met zijn neus en gelijk daarna voel je de carrosserie hellen. Kort achter elkaar liggende ribbels voel en hoor je te goed in de Cadillac. Dan valt toch wel op dat de Amerikaan wat op leeftijd begint te raken. Hij stuurt ook niet bijzonder direct en in de rechtuitstand voelt de besturing zelfs vaag aan.
Lood
In dit prijssegment wil je toch minstens een achtcilinder; bij een Amerikaan als de Seville verwacht je gewoon niet anders. De Caddy heeft een 4,6-liter V8 Northstar-krachtbron. Die schopt het tot 300 pk en dat is heel wat voor een Amerikaans blok, ook als dat 4,6 liter meet. De motor moet ook flink pieken: bij 6.000 tpm komt het maximale vermogen pas vrij. Het koppel bedraagt 400 Nm. Je moet wel een rechtervoet van lood hebben om het maximale uit de Seville te halen. De automaat schakelt alleen terug als het echt nodig is. Overigens heeft het onderstel moeite met al dat vermogen. Als je vanuit stilstand op een nat wegdek wilt wegrijden, sta je altijd eerst even te spinnen. Ongeacht of de traction control aan of uit staat. Het systeem grijpt dan weliswaar in, maar het staat een beetje vreemd bij zo'n dure auto. De automatische transmissie van de Cadillac is niet voorzien van de mogelijkheid handmatig te schakelen. Aan de Seville STS hangt een prijskaartje van € 82.500, wat relatief bescheiden is in deze klasse. Maar de Seville is achterin wel beduidend minder ruim. De typisch Amerikaans klinkende 4.6 V8 Northstar mag er echter zijn.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 728i |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 65.753 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.793 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.984 mm / 1.862 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.930 mm |
Massa leeg | 1.705 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 215/65VR16Prijzen |
Topsnelheid | 226 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,8s |
Brandstofverbruik | 11,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 267 g/km |