Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse (2012)
Buitenaardse sensatie
De extreme Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse is met voorsprong de snelste cabrio ooit. Hij wordt aangedreven – of gelanceerd eigenlijk – door een extra gepeperde variant van de monstrueuze achtliter zestiencilindermotor met vier turbo's, die een vermogen van 1.200 pk afgeeft aan de vier wielen. Dat zorgt voor prestaties die je met de omschrijving 'adembenemend' tekort zou doen.
Zodra de W16 tot leven komt, bestaat er geen misverstand over zijn karakter. Waar de 'gewone' zestiencilinder van de Veyron bij stationair toerental vreemd genoeg wat tam lijkt, klinkt de opgepepte variant als een naderend onweer. De middenmotor heeft een vermogensafgifte die vergelijkbaar is met een explosie; zijn 1.500 newtonmeters teisteren het asfalt.
In de Veyron Super Sport is het al een adembenemend schouwspel, maar zijn open broer zorgt ervoor dat je helemaal ogen en oren tekortkomt. Toch kunnen de inzittenden ook bij een geopend dak tot zo'n 250 km/h nog probleemloos met elkaar praten. Mocht je het kapsel van een vrouwelijke passagier willen ontzien, dan is het zaak om het driedelige windschot te monteren. Dat kun je in de uitsparingen van het glazen dak schuiven. Helaas moet je dan wel wat concessies doen wat topsnelheid betreft, want waar hij met gemonteerde hardtop doorhaalt naar 410 km/h houdt een Grand Sport het in geopende toestand al bij 375 km/h voor gezien. Dat moet voelen alsof je je in het oog van een tornado bevindt! We hebben het maar niet geprobeerd, ook bij gebrek aan een stuk asfalt dat lang en recht genoeg is voor dergelijke snelheden.
Meer rijcomfort
Bugatti heeft echter meer gedaan dan slechts het dak van de Super Sport verwijderen. Omdat het gebrek aan een verstevigende hardtop voor meer vibraties in de carrosserie zorgde, is zijn open broertje voorzien van een compleet nieuwe onderstelafstelling. Nieuwe schokdempers zorgen voor meer rijcomfort en ze zijn voorzien van kleppen die sneller reageren op veranderingen in het wegdek. In combinatie met iets softer afgestelde veren blijft de nieuwe Vitesse ook boven de 300 km/h goed op koers. Het is zelfs duidelijk te voelen hoe hij bij een toenemend tempo een steeds stabieler rijgedrag krijgt. Storende vibraties door oneffen wegdek worden in de Vitesse succesvoller onderdrukt dan in de Super Sport, terwijl hij zijn bestuurder net zo goed op de hoogte houdt van de wegtoestand.
De verrassend rustige besturing van deze supersportwagen is vooral te danken aan twee nieuwe trillingsdempers in het hart van het stuurwiel. Deze filteren storende invloeden weg, zonder de stuurprecisie te beïnvloeden. De zeventrapstransmissie met dubbele koppeling, die speciaal met de hand wordt gebouwd, functioneert onberispelijk en wisselt snel en soepel van verzet.
Al met al is de nieuwe Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse niet alleen de sterkste en snelste in serie geproduceerde roadster ter wereld, maar ook de meest begerenswaardige Veyron. En de prijzigste trouwens ook. Maar ja, het was altijd al wat duurder om een bijzondere smaak te hebben.
Oordeel
De Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse is sensationeel goed. Prestaties, uiterlijk en afwerking staan op een buitenaards niveau.
Signalement
Merk | Bugatti |
---|---|
Model | Veyron Grand Sport |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 0 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | W16 |
Cilinderinhoud | 7.993 cc |
Maximaal vermogen | 736 kW / 1001 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 1.250 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.460 mm / 2.000 mm / 1.205 mm |
Wielbasis | 2.710 mm |
Massa leeg | 1.915 kg |
Laadvermogen | 285 kg |
Banden voor | 265/680Prijzen |
Banden achter | 365/710Prijzen |
Topsnelheid | 407 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 2,6 s (fabrieksopgave: 2,7 s) |
Brandstofverbruik | 24,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 574 g/km |
Lees ook
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Peugeot e-208 GTi: 280 pk en een dosis 205 GTi
Volkswagen viert 75 jaar 'Volkswagenbusje' met deze ID Buzz Cargo
Hyundai Ioniq 6 N: klaar om Tesla Model 3 Performance te jennen
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.