BMW X6 xDrive35i High Executive (2008)
Kanon op rails
BMW zegt een nieuw segment te hebben aangeboord met zijn SUV met coupédaklijn. Gedurfd is het zeker, want beide componenten zijn apart lekker, maar sámen? Je moet de X6 dan ook tegen de juiste achtergrond plaatsen. De X6 wordt gebouwd in de Verenigde Staten en is ook voornamelijk voor die markt bestemd. Daar is bijna alles gigantisch en potsierlijk, zodat de X6 er relatief gezien nog een ingetogen verschijning is.
Maar nu staat hij dan hier, in de nuchtere Hollandse klei. En hoe vaker je hem ziet, hoe meer hij gaat wennen. Wel is het zo dat omstanders er in elk geval een heel uitgesproken mening over hebben. Het is óf verschrikkelijk óf prachtig. De neus heeft weinig gewenning nodig, want de X5 heeft daar alle kastanjes allang uit het vuur gehaald. Hij is fors en dik, maar nooit vadsig en daardoor indrukwekkend.
Een scherpe vouw loopt vanaf de spatborden over de flank naar achteren, schuin omhoog, om in de achterlichtunits te eindigen. Die lichten zijn veel sierlijker dan die van de X5, maar de achtersteven is minstens zo gigantisch. Hij oogt zelfs forser, omdat die schuine achterklep daar nog eens op komt. Maar het grootste nieuws is natuurlijk de bijzondere daklijn.
BMW heeft geen middel onbenut gelaten om het coupé-effect te versterken. Al vóór de B-stijl begint de daklijn af te lopen, terwijl de onderste raamlijn juist oploopt. Het geeft de auto, ondanks zijn forse afmetingen, een dynamisch voorkomen.
Schubben
Het dashboard is vrijwel één op één overgenomen uit de X5. Het is strak, grotendeels symmetrisch, opgeruimd en eigentijds en het ademt kwaliteit uit alle poriën. Bijna alle, tenminste. Want de bekabeling van de binnenspiegel en regensensor is gebundeld in een zwart plastic slangetje dat er 'n beetje bij hangt en van onderen niet afsluit, waardoor de losse kabeltjes bloot liggen. De middenconsole is bekleed met een materiaal dat we ook op het instrumentenpaneel en op de portieren terugvinden. Het is donkergrijs met een motief van kleine, schubachtige cirkels. Bijzonder. Aan weerszijden van de middentunnel zijn een soort kniekussens aangebracht, voor de momenten dat de bestuurder even wil laten zien dat zijn X6 de bochten neemt als een gestripte Donkervoort. Bij de middenarmsteun vinden we een afwerkingsfoutje: de klep die de opbergruimte afsluit, blijft klemmen, zodat hij alleen met veel geweld is te openen.
Net als de X5 en de 7-serie heeft ook de X6 die prachtige, naar de bestuurder gekeerde joystick als pook. Dit kleinood kun je tijdens het rijden onaangeroerd laten, want schakelen kan ook met grote aluminium flippers achter dat lekker stevige, kleine stuurwiel.
Onze testauto was flink opgetuigd en beschikte onder meer over Active Front Steering (overbrengverhouding stuurwieluitslag snelheidsafhankelijk), 20-inch lichtmetalen wielen, Adaptive Drive, head up display, achteruitrijcamera, Bluetooth, soft close automatische portiersluiting en nog wat minder begrotelijke comfortverhogende maatregelen. Het is maar zeer de vraag of je al die luxe zo nodig vindt, zodat de kans groot is dat je voor aanzienlijk minder geld toch een heel fijne X6 zult kunnen bezitten.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X6 xDrive35i High Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 97.370 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.979 cc |
Maximaal vermogen | 225 kW / 306 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.877 mm / 1.983 mm / 1.690 mm |
Wielbasis | 2.933 mm |
Massa leeg | 2.045 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.700 kg / 750 kg |
Banden | 255/50R19Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 6,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,2s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 262 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.