Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW X6 M

Super size me

46
BMW X6 M
  • Michiel Willebrands
  • Eerste rijtest
9 september 2009 om 15:43
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 30 2009
AutoWeek 30 2009

Je leest het in AutoWeek 30 2009

In de roemruchte geschiedenis der M-modellen zijn we nog niet eerder een SUV – laat staan een SAV – tegengekomen. BMW brengt daar verandering in met de lancering van de X5 M en X6 M. Als decor van het welkomstfeestje dient het uitdagende circuit van Road Atlanta. Over hoe je een mastodont van 2.300 kilo kunt laten aanvoelen als een hot hatch. Bijna dan...

Gek eigenlijk, dat BMW pas nu met een M-versie van de X5 komt. De concurrentie (de Porsche Cayenne en Mercedes-Benz ML) heeft met respectievelijk de Turbo S en ML 63 AMG al jarenlang een über-variant van haar SUV in de gelederen. Aan de andere kant heeft Audi nog altijd geen Q7 S of RS, terwijl het met de S8 wel weer een heuse spierballenlimousine heeft, waar BMW het weer zonder M7 moet stellen. Hoe het ook zij, voor BMW is de komst van een M-versie van een SUV een nieuw hoofdstuk. Hoewel de X5 M wel staat te pronken op het glooiende circuit van Road Atlanta in de VS, kunnen we er niet mee rijden. Het evenement draait om de 'platgeslagen' versie van de X5, de X6. Daarvoor heeft de marketingafdeling de naam SAV (Sport Activity Vehicle) verzonnen en voorlopig is de X6 de enige vertegenwoordiger van dit eigenhandig gecreëerde segment. De X6 is een auto die zeer uiteenlopende reacties opwekt maar iedereen zal het er over eens zijn dat het een indrukwekkende verschijning is. Al is dat op het Amerikaanse wegennet heel relatief is. De uiterlijke wijzigingen ten opzichte van de 'normale' X6 bleven beperkt tot een iets ander front en een achtersteven waaruit vier uitlaatpijpen priemen. Binnenin zijn de sportieve accenten subtiel: een paar kleine M-logo's op pook, stuur, toerenteller en dorpellijst zijn nog het meest uitbundig. Een X6 maakt van zichzelf al indruk genoeg, daar heb je geen toeters en bellen voor nodig, moet men gedacht hebben. De grootste attractie van de X6 M is dan ook het rijden zelf waarbij een dijk van een motor, een fantastisch onderstel en een verzameling elektronische hulpmiddelen de speerpunten vormen.

De grote paradox

Je zou in de X6 M misschien de V10 uit de M5/M6 – een echte M-motor - verwachten maar BMW heeft gekozen voor de eigen 4,4-liter V8 Twin turbo met Twin scroll-techniek, die door M GmbH stevig onder handen werd genomen. Belangrijkste redenen voor deze keuze zijn de gunstigere emissiewaarden en het feit dat deze koppelrijke motor beter past bij het zwaarlijvige karakter van de X6 M. Het M-blok levert een imposante 555 pk en 680 Nm. Dat koppel staat al vanaf 1.500 tpm paraat en blijft volledig beschikbaar tot 5.650 tpm. De opbouw van het vermogen verloopt heel mooi lineair en piekt bij 5.750 tpm waardoor je zowel lol beleeft aan hoge toerentallen draaien als aan vanuit praktisch stationair toerental onnoemelijk hard wegtrekken. Jammer dat de V8 het qua geluidsbeleving wat laat afweten. Volgens de fabriekscijfers moet je in 4,7 seconden op de 100 km/h zitten en dat is voor een auto van bijna 2.300 kg akelig snel. In dit enorme gewicht schuilt de grote paradox van de X6 M; je kunt met zo'n grote massa onmogelijk een echte sportwagen verwachten. In bochten en bij het remmen laten de natuurwetten eenvoudigweg niet met zich sollen. Wat je in dat geval kunt doen is er gezien de omstandigheden het beste van maken en dat is precies wat BMW heeft gedaan. Voor een auto van dit gewicht en deze afmetingen presteert de X6 M geweldig. De auto schijnt op de Nordschleife van de Nürburgring zelfs maar een paar seconden langzamer te zijn dan de vorige M3. Het onderstel van de X6 is van huis uit al erg goed, de adaptieve dempers en luchtvering zorgen ervoor dat de auto weinig 'rolt' in bochten en Dynamic Performance Control (het Vector Drive-differentieel van ZF) draagt zorg voor een optimale koppelverdeling tussen de achterwielen, waardoor je een bocht ongehoord had kunt uitaccelereren. Hoewel de X6 xDrive heeft en dus vierwielaangedreven is, gaat de meeste aandrijfkracht naar de achterwielen. Dat zorgt in grenssituaties voor wat onderstuur maar daar staat tegenover dat overstuur ook makkelijker op te roepen is. Een smetje op het sportieve gevoel is de versnellingsbak. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de M3 en M5 kan de X6 M vanwege het hoge koppel geen SMG-bak aan, in plaats daarvan kiest BMW voor een traditionele automaat met zes verzetten. Natuurlijk wel met een sportstand en naar wens te bedienen met stuurflippers maar deze bak neemt flink wat scherpte weg. Elk nadeel heeft z'n voordeel; zo'n supersnelle bak past ook niet echt bij het karakter van de grote X6 M.

Normen en waarden opgerekt

We hebben aan de X6 M een nogal dubbel gevoel overgehouden. Het is lovenswaardig dat BMW 'm überhaupt durft te bouwen in de huidige tijd maar eigenlijk is de auto een rijdende contradictie: eerst bouw je een mastodont van een auto en vervolgens ga je daar een sportwagen van proberen te maken. Gezien de omstandigheden (gewicht en formaat) is BMW daar prima in geslaagd maar tegelijkertijd heeft het met de X6 M de normen en waarden van het M-label flink opgerekt. Naar onze mening, en ook die van BMW zelf overigens, is de X6 M een auto die in landen als de VS, Rusland of de Emiraten – waar politieke correctheid en milieubewust denken op een lager pitje staan dan in Europa – prima zal gedijen maar voor Nederland letterlijk en figuurlijk te groot is. De auto is zó uitgesproken dat-ie ongetwijfeld z'n weg naar enkele bon vivants met 155.000 euro in de achterzak zal vinden maar wel beschouwd is de X6 M het overtreffende antwoord op een vraag die niemand ooit heeft gesteld.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de BMW X6
  • Lees meer over supercars en sportscars
BMW BMW X6 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    BMW X6 xDrive30d High Executive Aut8 | M-Sport Schuifdak Head-up Luchtvering Memory Soundsystem

    BMW X6 xDrive30d High Executive Aut8 | M-Sport Schuifdak Head-up Luchtvering Memory Soundsystem

    • 2017
    • 99.878 km

    € 49.900

    BMW X6 xDrive30d High Executive

    BMW X6 xDrive30d High Executive

    • 2021
    • 15.776 km

    € 114.950

    BMW X6 XDrive30d High Executive

    BMW X6 XDrive30d High Executive

    • 2009
    • 202.460 km

    € 19.950

Meer BMW X6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW X6

    21
    • 19 februari 2020

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW X6 specificaties
  • BMW X6 occasions
  • BMW X6 video's
Advies en informatie
  • BMW X6 tests
  • BMW X6 gebruikersreviews
  • BMW X6 index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW X6 xDrive40d High Executive (2011)

    BMW X6 xDrive40d High Executive (2011)

    9
    • 3 juli 2012
  • Gebruikersreview
    BMW X6 xDrive40d High Executive (2010)

    BMW X6 xDrive40d High Executive (2010)

    37
    • 14 februari 2011
  • Gebruikersreview
    BMW X6 xDrive35i High Executive (2008)

    BMW X6 xDrive35i High Executive (2008)

    3
    • 22 februari 2009
  • Gebruikersreview
    BMW X6 xDrive30d High Executive (2008)

    BMW X6 xDrive30d High Executive (2008)

    25
    • 18 november 2008
meer reviews
Rij-impressie BMW X6 M

Rij-impressie BMW X6 M

77

Met 555 pk is de BMW X6 M waanzinnig snel. We reden de auto op Road Atlanta, een circuit in...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    20
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    12
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift op stapel voor BMW X6

    Facelift op stapel voor BMW X6

    5
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    BMW X5, X6 en X7 in gelimiteerde vorm

    BMW X5, X6 en X7 in gelimiteerde vorm

    16
    • 12 juli 2021
  • Nieuws
    AC Schnitzer kleedt BMW X6 aan

    AC Schnitzer kleedt BMW X6 aan

    19
    • 26 maart 2021
  • Nieuws
    BMW voert updates door op leveringsgamma

    BMW voert updates door op leveringsgamma

    10
    • 27 januari 2021
  • Nieuws
    BMW X5 M en X6 M Competition als First Edition

    BMW X5 M en X6 M Competition als First...

    21
    • 20 oktober 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    50
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    13
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    20
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden