BMW X6 M (2009)

Flitsende mastodont

BMW X6 M (2009)
Met de X6 betrad BMW een nieuw segment, waarvoor het Beierse merk de naam SAV (Sport Activity Vehicle) bedacht. Nu is er ook de M-versie, een mastodont van 2.300 kilo die bijna aanvoelt als een hot hatch.

De uiterlijke wijzigingen ten opzichte van de 'normale' X6 bleven beperkt tot een iets ander front en een achtersteven waaruit vier uitlaatpijpen priemen. Binnenin zijn de sportieve  accenten subtiel: een paar kleine M-logo's op pook, stuur, toerenteller en dorpellijst zijn nog het uitbundigst. De grootste attractie van de X6 M is dan ook het rijden zelf, waarbij een dijk van een motor, een fantastisch onderstel en een verzameling elektronische hulpmiddelen de speerpunten vormen.

Je zou in de X6 M misschien de V10 uit de M5/M6 – een echte M-motor – verwachten, maar BMW heeft gekozen voor de eigen 4,4-liter V8 twinturbo met twin-scroll-techniek, die door M GmbH stevig onder handen werd genomen. Belangrijkste redenen voor deze keuze zijn de gunstiger emissiewaarden en het feit dat deze koppelrijke motor beter past bij het zwaarlijvige karakter van de X6 M.

Dat koppel staat al vanaf 1.500 tpm paraat en blijft volledig beschikbaar tot 5.650 tpm. De  opbouw van het vermogen verloopt heel mooi lineair en piekt bij 5.750 tpm, waardoor je zowel lol beleeft aan hoge toerentallen draaien als aan vanuit bijna stationair toerental  onnoemelijk hard wegtrekken. Jammer dat de geluidsbeleving van de V8 het wat laat afweten.

Grote paradox

Volgens de fabriek moet je in 4,7 tellen op de 100 km/h zitten en dat is voor een auto van bijna 2.300 kilo akelig snel. In dit enorme gewicht schuilt de grote paradox van de X6 M; je kunt met zo'n grote massa onmogelijk een echte sportwagen verwachten. In bochten en bij het remmen laten de natuurwetten eenvoudigweg niet met zich sollen. Toch presteert de X6 M Voor een auto van dit gewicht en deze afmetingen geweldig. Het onderstel van de X6 is van huis uit al erg goed, de adaptieve dempers en luchtvering zorgen ervoor dat de auto weinig rolt in bochten en het Dynamic  Performance Control draagt zorg voor een optimale  koppelverdeling tussen de achterwielen, waardoor je een bocht ongehoord hard kunt  uitaccelereren.

Hoewel de X6 xDrive heeft en dus vierwielaangedreven is, gaat de meeste aandrijfkracht naar de achterwielen. Dat zorgt in grenssituaties voor wat onderstuur, maar daar staat tegenover dat overstuur ook makkelijker op te roepen is. Een smetje op het sportieve blazoen is de  versnellingsbak. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de M3 en M5 kan de X6 M vanwege het hoge koppel geen SMG-bak aan. In plaats daarvan kiest BMW voor een traditionele automaat met zes verzetten. Natuurlijk wel  met een sportstand en naar wens tebedienen met  stuurflippers, maar deze bak neemt flink wat scherpte weg.

We hebben aan de X6 M een nogal dubbel gevoel overgehouden. Het is lovenswaardig dat BMW hem überhaupt durft te bouwen in de huidige tijd, maareigenlijk is de auto een rijdende contradictie. Eerst bouw je een mastodont en vervolgens ga je daar een sportwagen van proberen te maken. Gezien het gewicht en formaat is BMW daar prima in geslaagd, maar tegelijkertijd heeft het met de X6 M de normen en waarden van het M-label flink opgerekt.

Video

Signalement

Merk Bmw
Model X6 M
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 184.300

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.395 cc
Maximaal vermogen 408 kW / 555 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 680 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 4.877 mm / 1.983 mm / 1.684 mm
Wielbasis 2.933 mm
Massa leeg 2.280 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.000 kg / 750 kg
Banden voor275/40R20Prijzen
Banden achter315/35R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,7 s (fabrieksopgave: 4,7 s)
Brandstofverbruik 13,9 l/100km
CO2-uitstoot 325 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.