BMW X5 XDrive30D - Duurtestreportage
Dikkel-diesel-duurtest
45 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nooit eerder hebben we een duurtester met zoveel cilinders en zo’n hoog kostenplaatje in de garage gehad. Maar aangezien het dit jaar twintig jaar geleden is dat de BMW X5 op de markt kwam, permitteren we ons een feestje. En we beginnen in Zwitserland.
Normaal gesproken staat de duurtestgarage van AutoWeek vol met modellen die voor een breed publiek bereikbaar zijn. Grofweg de auto’s tot en met het premium D-segment. We illen het graag een beetje realistisch houden. Dat gaat voor de jongste aanwinst niet echt op. De prijslijst voor de BMW X5 xDrive30d begint pas bij € 93.295 en dan ben je er nog lang niet. U wilde daar graag een M Sportpakket op? Dat is dan € 5.000 extra, metallic lak nog eens € 1.295, een High Executive-uitvoering voegt € 3.495 aan de prijs toe en het xOffroad Pack kost € 6.725. En zo rinkelt de kassa onverdroten door, als de overspannen alarmbel tijdens de nucleaire meltdown van je eigen portemonnee, om uiteindelijk pas te stoppen op € 137.703. Daarmee wordt dit met afstand de duurste duurtester die we ooit hebben gereden. En dan heeft de X5 ook nog eens de eer om de eerste, en hoogstwaarschijnlijk enige, duurtester met een zescilindermotor te zijn.
Maar waarom nou eigenlijk de BMW X5? Dat laat zich tamelijk eenvoudig verklaren door het feit dat het verschijnen van de vierde generatie precies samenvalt met het twintigjarige jubileum van het model. Dat levert natuurlijk genoeg voer op voor leuke verhalen. Daarnaast gebeurt er in het segment van de grote, luxe SUV nog best veel. De modellen mogen dan het mikpunt zijn van maatschappelijke kritiek, ze verkopen nog altijd heel behoorlijk en de winstmarges zijn erg interessant. Vandaar dat Audi naast de Q7 nu ook een Q8 heeft en Mercedes-Benz recent de geheel nieuwe GLE heeft losgelaten. Kortom: er zijn genoeg potentiële uitdagers voor onze nieuwe duurtester.
We keren daarom even terug naar de optielijst. Meer specifiek: het xOff road Pack. Wie de ontstaansgeschiedenis van de X5 kent, weet dat die een beetje eigenaardig verloop kent. Toen het model op de markt kwam, was het namelijk één van de eerste opgehoogde modellen die niet primair voor offroad-gebruik bedoeld waren. Eigenlijk was de X5 meer een on-aerodynamische 5serie, die toevallig ook een beetje door de blubber kon. Niet voor niets noemde BMW het destijds een Sports Activity Vehicle, om vooral maar te benadrukken dat het iets anders moest zijn dan een Range Rover of een M-klasse. Dat de nieuwste een speciaal optiepakket heeft om mee buiten het asfalt te treden, is dus opmerkelijker dan je in eerste instantie misschien zou denken.
GEEN BAGGERMEISTER
Het optiepakket kost dus een flinke smak geld. Het omvat naast beschermplaten aan de onderzijde twee twee prijzige opties: luchtvering en het M-sperdifferentieel in de achteras. Daarnaast zit er een extra schakelaar in het interieur naast de luchtvering waarmee vier offroad-programma’s geselecteerd kunnen worden voor zand, sneeuw, modder of rotsen. Met die programma’s bereid je de elektronica van de auto voor op de ondergrond die overwonnen moet worden, zodat bijvoorbeeld het ESP weet of het wellicht wat minder strikt moet zijn. In sommige gevallen is gang immers alles.
Het pakket ten spijt wordt de X5 er nooit een ‘baggermeister’ mee, zoals de Range Rover Sport. Aan-, af- en overloophoek zijn allemaal beperkter; hetzelfde geldt voor de doorwaaddiepte en een tussenbak met lage gearing staat niet op de optielijst. Zo ver gaat de nieuweling dus niet, maar zo ver willen zijn eigenaren hem ook niet laten gaan, redeneert BMW. Zolang de auto zich goed houdt bij een wintersportperiode met tegenvallende weersomstandigheden, zijn de meeste klanten dik tevreden.
Om te bewijzen dat de X5 dat kan, heeft BMW een xDrive bootcamp opgezet bij het Zwitserse Davos, dat ook toegankelijk is voor eigenaren van andere xDrive-modellen. Op besneeuwde wegen, ijzige plateaus en een spekgladde afdaling van zo’n 40 graden mag onze duurtester bewijzen wat hij waard is. Om maar met die afdaling te beginnen: het Hill Descent Control-systeem bewijst hier zijn meerwaarde. Hoewel het systeem de ingestelde 7 km/h niet de hele tijd kan waarborgen, zorgt het ervoor dat de snelheid alleen oploopt als het echt niet anders kan. Gecontroleerd glibbert onze duurtester vrijwel zonder drama de helling af als opwarmertje.
ANDER GEVOEL
Op een bewust ongestrooide bergpas kan het xOffroad-systeem pas echt zijn waarde laten zien. We proberen eerst een stuk zonder aan de knoppen te draaien. Dat gaat weliswaar, maar aan alles is te merken hoeveel moeite de SUV moet doen om in het juiste spoor te blijven. Bij remmen klappert het rempedaal, bij insturen glijdt eerst de voorkant en dan de achterkant. Dat zegt niet zozeer iets over de capaciteiten van de wagen, maar vooral over de ongelooflijke gladheid van de ondergrond. Zelfs van 25 km/h naar stilstand remmen kost riant meer dan tien meter. Zodra het tempo ook maar een beetje in de auto komt, neemt de onrust toe en heeft de elektronica er zijn handen meer dan vol aan. Dat verandert meteen zodra het xSnow-programma wordt geselecteerd. De gaspedaalrespons wordt minder alert en het vierwielaandrijvingssysteem stuurt te allen tijde een groter deel van de aandrijfkrachten naar de voorste wielen, in plaats van de achteras zoveel mogelijk werk te laten doen. Bovendien wordt de vierwielbesturing minder actief en het ESP juist extra alert. Het resultaat van deze en veel andere kleine ingrepen is dat er meer rust in de auto komt en alle vangnetten klaarstaan om een uitglijder op te vangen nog voordat deze goed en wel plaatsvindt. Zelfs expres pompen met het gaspedaal en als een bezetene aan het stuur trekken zorgt nu nog amper voor reactie.
Een rondje over het besneeuwde plateau waarop BMW geavanceerde voertuigbeheersing onderwijst, blijkt ongeveer hetzelfde te verlopen. Gooi de X5 in Blijft handig, zo’n dubbele achterklep. In xSnow wordt de X5 onder gladde omstandigheden rustiger en voorspelbaarder. ‘Normal’ tussen de pylonen door en de koets glijdt wat voordat het ESP ingrijpt. Schakel naar ‘Snow’ en er lijkt gevoelsmatig veel meer te kunnen. Om onszelf ervan te verzekeren dat het geen toeval is, schakelen we ook nog even over naar standje ‘Sport’ en zetten we de tractiecontrole uit. Dat levert weer een totaal ander gevoel op. Hoewel het buitengewoon leuk is om sierlijk glijdend met het gas erop het parcours te ronden, levert dit voor de openbare weg de nodige potentiële gevaren op. De conclusie van het verhaal: het maakt wezenlijk verschil welk programma je kiest en hoewel het overgrote deel van de wintersportsituaties ook zonder het offroad-pakket te overwinnen is, heeft het wel degelijk een zekere meerwaarde.
NIET FOUTLOOS
Met die gedachte, en een dagje sneeuwpret vers in het achterhoofd, zetten we koers terug naar Nederland. Op de autobahn bewijst de X5 dat de toegenomen terreinvaardigheid niet ten koste is gegaan van de wegligging op hoge snelheid. Zelfs bij 230 km/h op de teller voelt de SUV koersvast, stabiel en voorspelbaar aan, hoewel de massa bij het remmen uiteraard nadrukkelijk voelbaar is. Desalniettemin blijft het erg knap hoe veelzijdig de nieuwe BMW X5 is geworden. Helemaal foutloos blijkt de nieuwe duurtester echter toch niet helemaal te zijn. Hoewel het mechanische gedeelte van de auto tijdens de reis, de bootcamp en op de terugweg geen krimp heeft gegeven, ervaren we helaas wel de nodige elektronische gremlins. Om de één of andere duistere reden vergeet het navigatiesysteem om de haverklap het ingevoerde adres. De ene keer als je in andere menu’s graaft, maar soms ook als de parkeersensoren worden ingeschakeld. En de samenwerking met mobiele telefoons verloopt ook lang niet altijd vlekkeloos. iDrive lijkt soms te vergeten dat een telefoon over Apple Carplay beschikt en na een telefoongesprek komt de radio soms niet terug, omdat het systeem denkt dat het gesprek nog gaande is. De enige oplossing die overblijft is de telefoon loskoppelen en opnieuw verbinden. Zo hoort het natuurlijk niet, dus daar gaan we nog even naar laten kijken. Voor de rest toont de BMW X5 zich één van de fijnste duurtestauto’s die we ooit op de redactie hebben gehad. En gezien zijn positie als de duurste ooit, is dat maar goed ook. Adel verplicht immers.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X5 xDrive30d |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 100.001 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.993 cc |
Maximaal vermogen | 195 kW / 265 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 620 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.922 mm / 2.004 mm / 1.745 mm |
Wielbasis | 2.975 mm |
Massa leeg | 2.085 kg |
Laadvermogen | 775 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.700 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 198 g/km |
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.