BMW X5

Bayerische Macho Werke

BMW X5
AutoWeek 2000 week 24
AutoWeek 2000 week 24

Je leest het in AutoWeek 2000 week 24

BMW gaat op de ruige toer met de X5. Dat is althans de eerste indruk die de Beierse boreling achterlaat. Maar onder het macho-uiterlijk gaat vooral een decente rijdersmachine schuil, iets waar ze patent op lijken te hebben, daar in München.

Je kunt er behoorlijk mee voor de dag komen, met de BMW X5. Hij oogt door z'n krachtige lijnen stoer en robuust. De uitgeklopte wielkasten, die mega-grote 19-inch wielen omvatten, en de zwaar gewelfde motorkap met prominente nieren maken indruk. Groot is 'ie ook, van dichtbij. Doe een stap naar achteren en de X5 lijkt ineens een stuk compacter, gedrongen zelfs. Hij is met een totale lengte van 4,66 meter dan ook 15 centimeter korter dan de 5-serie touring. Het is bijna niets, maar toch, schijn bedriegt niet. Hij is met 2,18 meter tevens breder dan z'n bloedverwant. Die meet 'slechts' 1,80 meter van uiterst links naar uiterst rechts. De X5 heeft in de breedte zelfs enkele millimeters meer te bieden dan de 7-serie. Dankzij een hoogte van 1,72 meter steekt hij logischerwijs met kop en schouders boven alle ander types van BMW uit.

Perspectief

De X5 presenteert zich aan z'n toeschouwers als een terreinachtige, maar is 'ie dat ook? Oké, hij heeft permanente vierwielaandrijving en hij staat hoog op z'n 'poten'. Dat maakt 'm natuurlijk niet tot een echte offroader en dat is 'ie ook niet. Hij mist bijvoorbeeld al een voor 4x4's essentiële voorziening als een extra reductie. Als 'ie echt een keer tot z'n assen in de blubber staat, is het dus wel gebeurd. Kun je je prachtige X5 door de eerste de beste reutelende tractor uit de klei laten trekken. Geen prettig gezicht. Nee, de X5 moeten we niet zien als een nietsontziende full blown terreinragger. Hij schuift aan bij Sports Utility Vehicle's (SUV's) als de Volvo V70 Cross Country en de Audi Allroad (zie AW 21 pagina 56). De BMW'ers spreken zelf van een Sports Activity Vehicle (SAV) als ze het over hun jongste spruit hebben. Deze term geeft goed weer waar de kracht van de X5 ligt. Hij schenkt de bestuurder en zijn metgezellen bewegingsvrijheid in optima forma. De hoge stationwagon-vormige koets staat garant voor voldoende hoofdruimte voor alle inzittenden, die dankzij hun hoge zitpositie tevens een blik kunnen werpen op het overige verkeer vanuit een geheel ander perspectief. De bagageruimte van de X5 varieert van 465 tot 1.550 liter. Golftassen, een complete duikuitrusting en noem maar op, het kan allemaal mee. Wel wat zonde van de fraaie, met stof beklede laadruimte, maar da's een ander verhaal. Inladen gaat via de in twee delen te openen achterklep. Het bovenste deel dat doorloopt tot net boven de achterlichtunits, scharniert omhoog, terwijl het onderste deel naar beneden opent en een platform vormt, dat tot maximaal 200 kilogram te belasten is.
Bewegingsvrijheid is het kernwoord bij de X5. Onder normale omstandigheden gaat 62 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. De BMW heeft door z'n integrale aandrijving onder alle omstandigheden meer grip. Verliest een wiel onverhoopt grip, dan wordt het tijdelijk door een stabiliteitsregelsysteem, Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), afgeremd. Het motorvermogen gaat op dat moment naar de wielen die wel grip hebben. De BMW loopt overigens, geheel volgens de traditie van het Beierse merk, over van technische snufjes die hem goed controleerbaar houden, ongeacht de ondergrond. De auto heeft uiteraard ABS, maar ook Cornering Brake Control (CBC), dat onder- en overstuurneigingen verhindert. Daarnaast zit er een afdalingsremregeling, Hill Descent Control (HDC), op. Wie op een helling HDC inschakelt, laat de X5 met een snelheid van ongeveer 8 km/h naar beneden rijden. Bijremmen is niet nodig. Deze en nog een aantal andere voorzieningen - waarbij de luchtvering voor de achteras, die zich aanpast aan de beladingstoestand hier niet onvermeld mag blijven - maken de X5 tot een auto die nog even door kan waar andere auto's stoppen. Zand, modder, ijs of sneeuw, de meeste automobilisten gruwelen ervan, maar de X5-rijder weert zich dapper op deze ondergrond en waarschijnlijk met een brede glimlach op het gelaat.

Correcties

Wij zitten al breed te grijnzen als we de motor tot leven wekken. Van onder de motorhuif maakt een 4,4-liter V8 zijn aanwezigheid kenbaar. Het curriculum van de krachtbron is imposant: 286 pk bij 5400 toeren per minuut en een hoogste koppel van 440 Nm bij 3600 tpm. Het aggregaat heeft dan ook geen enkele moeite met de 2170 kilogram wegende BMW. Ogenschijnlijk zonder enige krachtsinspanning sleurt hij de auto voort. Het VANOS-systeem (variabele nokkenas-timing) zorgt voor een hoger koppel over een breed toerengebied. Dat maakt de X5 een fijne metgezel. Overigens komt BMW ook nog met een 3,0-liter zescilinder lijnmotor voor de X5. Met die configuratie hebben we nog geen kennis mogen maken, maar 231 pk onder de rechtervoet is ook niet misselijk. De V8 houdt zich altijd op de achtergrond. Op Nederlandse wegen betekent dit veelvuldig op de snelheidsmeter loeren om je rijbewijs veilig te stellen. De cruise control inschakelen is natuurlijk ook een optie. Standaard is een vijftraps automatische versnellingsbak met Steptronic gemonteerd in de X5 met achtcilinder. Je kunt het wisselen van verzet aan de elektronica overlaten. Beweeg de pook in de D-stand naar links in de bak kiest een sportief schakelpatroon. Hij houdt de gekozen versnellingen langer vast in deze Sport-stand. Zelf schakelen kan ook. Door de pook in de Sport-stand een tikje naar voren te geven, schakel je op. Een tikje naar achteren zorgt dat de bak een lagere versnelling kiest. Een koppeling komt er niet aan te pas. Het op- en terugschakelen van de Steptronic-bak gebeurt overigens vrijwel schokvrij en da's een fijne gewaarwording. Tijdens een rit op de snelweg openbaart zich slechts één dissonant: de besturing is rond de middenstand enigszins vaag. Dit noopt je tot continue correcties, zodat je eigenlijk nooit rechtuit rijdt, maar voor je gevoel een beetje over de weg zwalkt. Had iets strakker gemogen, heren BMW'ers.
Uitrusting? Daar kunnen we kort over zijn. Alles wat je automobiele hartje begeert, zit erin, erop en eraan. Hierbij moeten we wel aantekenen dat wij rijden met een X5 met sportpakket (onder andere grotere wielen, bredere banden, straffer onderstel, elektrisch verstelbare, lederen sportzetels voor de voorinzittenden), maar dat neemt niet weg dat iedere X5 over een bijzonder uitgebreide uitrusting beschikt. Laten we er enkele opzienbarende details uitlichten, gewoon omdat een complete opsomming nog enkele pagina's in beslag zou nemen. Wat dacht u van een follow me home-lichtschakeling om in het donker heelhuids de weg van je auto naar je voordeur af te leggen, een navigatiesysteem mét televisie, airco, waarbij iedere passagier zelf de voor hem of haar ideale temperatuur kan instellen en verwarmde ruitensproeiers. You name it, het zit erin.

Schrik

D'r hangt natuurlijk wel een stevig prijskaartje aan een auto als een X5. Alhoewel, voor automobilisten die in het segment van de BMW shoppen, zal de schrik niet al te hevig zijn. Eind deze maand staat 'ie in de showroom voor een consumentenprijs van f 169.800. De 4.4i Executive met alles d'rop en d'raan, kost f 190.500. Rest één probleem. De Nederlandse importeur heeft voor dit jaar 300 X5's ter beschikking gekregen en die zijn voor het grootste deel al verkocht. Dus wie interesse heeft, zal geduld moeten oefenen. En wie z'n handtekening al gezet heeft onder de order, weet zich, voorlopig in ieder geval, verzekerd van een exclusieve automobiel.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum