BMW M4 GTS
Zwaar kaliber lichtgewicht
- AutoBild
- Eerste rijtest
Waterinspuiting, trackday-spoilers, een onderstel dat regelrecht uit de autosport lijkt te stammen: BMW heeft alles uit de kast gehaald voor de M4 GTS. Als extra sportieve uitvoering weet hij de M4 qua rijdynamiek nog eens te overtreffen – en dat is een prestatie van formaat.
Er is bijna geen één autofabrikant die níet roept dat voor bepaalde zaken 'inspiratie is opgedaan in de autosport', maar BMW maakt deze claim met de M4 GTS meer dan waar. Sterker nog, als je de splitter onder de voorbumper, de achterspoiler en het verstelbare onderstel in de racemodus zet, kun je er zo het circuit mee op. Met het Clubsport Package dat bestaat uit een oranje rolkooi, harnas-gordels met zes bevestigingspunten en een brandblusser kun je hem nog beter afstemmen op snelle rondetijden. Omdat je echter ook wel eens naar je werk moet of boodschappen moet doen, is de auto gelukkig ook aan te passen op straatgebruik. Verwacht overigens geen luxueuze verstelsystemen, je moet gewoon met een inbussleutel aan de slag om te voorkomen dat de spoilers en splitters van je € 175.000 euro kostende bolide sneuvelen op de eerste de beste drempel. Gelukkig hoef je verder geen aanpassingen te doen om op de openbare weg te genieten van deze racer.
Dreigender
Deze auto heeft genoeg in huis om ook daar voor puur rijplezier te zorgen. Zoals een zes-in-lijnmotor met twee turbo's, die is aangesterkt tot 500 pk en 600 newtonmeter. Dankzij een separate waterinspuiting haalt hij nu nog gretiger door tot hoge toerentallen, pas bij 7.600 toeren per minuut komt er een eind aan de pret. Het geluid dat uit de titanium einddempers komt, doet in de verte denken aan het metalige E46 M3-gejank, maar de M4 GTS klinkt nog dreigender. Je hebt echt het gevoel in een raceauto te zitten, dankzij de met leer en alcantara beklede kuipstoelen met de zespuntsgordels, de lichtgewicht deurpanelen en de rolkooi. Een andere link met de autosport vormen de semi-slicks, die het rijgedrag van de M4 GTS uiterst precies maken en veel grip bieden. Een rondje Nordschleife duurde bij een recente test zodoende slechts 7:28 minuten. Zin om dat ook eens te proberen? Te laat! Er worden maar 700 exemplaren van de M4 GTS gebouwd, waarvan er vier bestemd zijn voor ons land – en die zijn allemaal al verkocht.
Speciale M's
BMW M3 GT
Van de E36 M3 GT produceerde BMW Motorsport in een half jaar tijd 356 exemplaren. Deze op de M3 met 3.0 zes-in-lijn gebaseerde speciale uitvoering is dus nog exclusiever dan de nieuwste M4 GTS. De motor levert 295 pk in plaats van 286 pk.
BMW M3 CSL
Het bekende recept van lichtgewicht materialen werd ook eind 2002, begin 2003 toegepast op de M3 CSL. 1.383 exemplaren zijn er geproduceerd en het 3.2 zes-in-lijn blok kwam er tot nog grotere hoogtes: 360 pk in plaats 343 pk. Er bestaat overigens ook nog een M3 GTR van generatie E46, maar die is met 10 exemplaren wel erg speciaal.
BMW M3 GTS
De al zo machtige V8 werd opgehitst tot 450 pk, een enorme achterspoiler, weer lichtgewicht materialen, de eerste M3 GTS is geproduceerd van mei 2010 tot december 2011. Ze werden afgebouwd bij BMW M en in totaal waren dat er 138.
- +Rijdynamiek van het hoogste niveau
- +Raceauto voor straatgebruik
- -Raceauto voor straatgebruik
- -Hij is al uitverkocht…
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (81) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.