Test: BMW ActiveHybrid X6 (2010)
BMW's Excuus X6
De BMW ActiveHybrid X6 is niet de eerste hybride SUV en ook zeker niet de zuinigste, maar na een eerste kennismaking kunnen we wel zeggen dat ze in München een absolute top hybride hebben neergezet. De grote vraag is echter of deze variant ook de auto is waarmee X6 rijdend Nederland z'n geweten zal sussen of dat het toch weer een diesel wordt.
Efficient Dynamics om het verbruik en de CO2-uitstoot te reduceren en diesels die al aan de uitstooteisen van 2014 voldoen; BMW weet het allemaal te bouwen zonder in te leveren op de kernpunten waar we het merk uit München van kennen: auto's met hoogwaardige techniek en een sportieve inborst. En aan de lijst met groene ingrepen kan nu ook de hybride aandrijflijn toegevoegd worden. Onlangs maakten we al kennis met de ActiveHybrid 7 9zie AutoWeek 46) en nu komt daar de ActiveHybrid X6 bij. Hoewel allebei hybride, is de techniek helemaal anders. De 7 is een milde hybride waarbij de tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak geplaatste elektromotor de verbrandingsmotor alleen maar assisteert. De X6 daarentegen is een vol hybride met twee potentere elektromotoren, en die maken actief deel uit van de versnellingsbak, ze zitten er in geïntegreerd. Uiteraard staan deze elektromotoren paraat om de verbrandingsmotor te ondersteunen, maar het is ook mogelijk om puur elektrisch te rijden. In grote lijnen is dit systeem verwant aan de transmissie die we kennen uit bijvoorbeeld de Lexus LS600.
De sterkste
De basis van de aandrijflijn is de 4,4 liter V8 die met z'n tussen de twee cilinderbanken gemonteerde turbo's nog steeds goed is voor 407 pk en 600 Nm. Nu komen daar dus nog twee elektromotoren bij: één met 91 pk en 260 Nm en één met 86 pk en 280 Nm. Doordat de elektromotoren met andere toerentallen werken en ook bij andere toerentallen pieken kunnen we al deze getallen niet klakkeloos bij elkaar optellen. Het maximum totale vermogen bedraagt 485 pk en het maximale koppel 780 Nm. Hiermee is de X6 de sterkste hybride ter wereld.
Tussen de verbrandingsmotor en de automatische versnellingsbak vinden we niet de te doen gebruikelijke koppelomvormer (een vloeistofkoppeling) maar een meervoudige platenkoppeling. Dit om bij elektrisch rijden de V8 van de transmissie los te kunnen koppelen. Een geraffineerd samenspel van de elektromotoren en de koppeling maakt dat de verbrandingsmotor toch naadloos in het spel betrokken kan worden.
Door de in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotoren ontstaat er een traploos werkende transmissie. Om niet helemaal te vervreemden van wat we gewend zijn is de elektronica echter zo geprogrammeerd dat er gebruik wordt gemaakt van zeven versnellingen die je met de flippers aan het stuur of met een tik tegen de pook kunt bedienen, als je dat tenminste wilt.
Werken in stilte
Bij stilstand slaat de verbrandingsmotor automatisch af. Wanneer je vervolgens rustig wegrijdt, gaat het tot 60 km/h volledig elektrisch, met een volle accu tot 2,5 km ver. Op hogere snelheid springt nagenoeg ongemerkt de verbrandingsmotor bij. Dat doet-ie ook wanneer je het gaspedaal iets dieper intrapt, dan slaat opeens de naald van de toerenteller uit.
De 2.450 kg wegende mastodont is 260 kg zwaarder dan de gewone X6. In de praktijk merk je daar vrijwel niets van, kracht genoeg aan boord. Ook het onderstel is ter compensatie van het extra gewicht iets aangepast, met name de afstemming van de achteras.
Zodra het gas losgelaten wordt of er wordt geremd, dan werken de elektromotoren als dynamo's en laden ze de accu weer op. Tot remvertragingen van 0,3 g wordt er elektrisch geremd, daarna springen nagenoeg ongemerkt de schijfremmen bij. Mocht het nodig zijn en de verbrandingsmotor heeft niet al z'n energie nodig om de X6 onheilspellend snel op tempo te brengen, dan draaien de elektromotoren rustig mee om het batterijpakket te laden. Wat er zich in de versnellingsbak precies afspeelt moet je eigenlijk niet willen weten. Wat we gemerkt hebben is dat het in- en uitschakelen van de verschillende bedrijfsfases uitermate vloeiend verloopt, alleen aan de instrumenten op het dashboard kun je aflezen wat er gebeurd. En dat is meer dan voldoende: gewoon genieten van het rijden en de blik op de weg houden. Laat de techniek maar in stilte z'n werk doen. BMW is niet de eerste met een hybride, maar brengt hybride rijden wel op een hoog niveau en heeft met deze X6 meteen de sterkste in huis.
Gewetenssusser
Je kunt je afvragen wat deze auto toevoegt: qua acceleratie rijdt hij niet weg bij de gewone X6 met V8 (hij is zelfs twee tienden langzamer op de sprint naar honderd) en als het om verbruik dan wel CO2-uitstoot gaat dan moet hij de dieselvarianten voor zich laten. De ActiveHybrid X6 stoot namelijk 231 gram CO2 per kilometer uit en de diesels ruim tien gram minder. En ook dat is nog niet verpletterend laag, als je beseft dat de Lexus RX 450h niet meer dan 148 gram per kilometer doet. Het lijkt dan ook niet meer dan een legitimatie om toch met een strepentrekkende V8 rond te kunnen sturen. Een andere overweging om voor de ActiveHybrid X6 te kiezen is misschien de liefde voor techniek, want op dat terrein is het net iets interessanter dan z'n niet hybride broer. Wanneer de ActiveHybrid X6 vanaf april 2010 in de showroom staat, zal hij ongeveer 20 procent duurder zijn dan de standaard X6 xDrive50i die een vanafprijs heeft van 110.895 euro. Het prijsverschil is niet alleen om de duurdere aandrijflijn te betalen. Nee, de hybride 6 is standaard iets rijker uitgerust, onder andere met comfortstoelen, leren bekleding en een uitgebreid navigatiesysteem, zaken waarvoor normaal bijbetaald moet worden en in dat licht bezien is het gat niet zo groot.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.