BMW 745i Executive (2005)
Business express
Over het uiterlijk van de BMW is veel discussie; het lijkt of ze in München de wereld wakker wilden schudden. Ook de bediening van de BMW blijft een verhaal apart. De op de tunnel geplaatste iDrive-knop is al menigmaal besproken, maar we kunnen niet nalaten om er op terug te komen. Het is een fantastisch idee om met één knop zo'n veelheid aan functies te bedienen, maar bij alles wat je met het systeem doet, moet je je blik van het verkeer afwenden om te zien waarmee je bezig bent. Op intuïtie lukt het niet.
We vragen we ons ook nog steeds af waarom de versnellingshendel en de bediening van de parkeerrem niet gewoon op de middentunnel zitten. Voor de rem valt nog te zeggen dat je 'm ook automatisch kunt laten werken (dit moet je dan wel van te voren met de iDrive-knop ingesteld hebben), maar met de conventionele opstelling was niks mis. Het enige waar de BMW op bedieningsgemak in uitblinkt, is de stoelverstelling: op de middentunnel, prima in het zicht en makkelijk te bedienen. De stoelen omsluiten je alsof je in een baarmoeder zit, de vormen volgen precies je lichaam. Overal heb je de juiste ondersteuning, tot en met de hoofdsteun aan toe. Erg prettig is de zitting waarvan het voorste deel naar voren geschoven kan worden om de benen extra te ondersteunen.
Net als voor de zitpositie hebben we ook veel waardering voor de wielophanging en de aandrijflijn, van oudsher de sterke punten van BMW. Onze testauto is opgeleukt met een elektronische schokdemperregeling, actieve stabilisatoren en luchtvering op de achteras. Het kost wat, maar het draagt absoluut bij aan het dynamische karakter van deze 745i. Op glad asfalt prefereren we de sportieve stand voor een optimale communicatie met de ondergrond. Maar op hobbelige binnenwegen is deze afstemming te stoterig en mag het wel wat comfortabeler. Dat is geen enkel probleem als je een beetje overweg kunt met iDrive.
Dynamic Drive
Erg te spreken zijn we over Dynamic Drive, het systeem dat er voor zorgt dat de auto in bochten nauwelijks overhelt. Met behoudt van comfort weet het Beierse onderstel nog genoeg sportiviteit te bieden. De BMW V8 laat zich niet overdreven horen maar je voelt hem draaien. De communicatie tussen gaspedaal en -klep verloopt vrij progressief. Hierdoor vraagt het enige zelfbeheersing om niet te bruusk vooruit te spurten. Voor sportief ingestelde bestuurders is het dik in orde, maar als je je laat rijden, dan moet de chauffeur over de nodige zelfbeheersing beschikken. Zo niet, dan word je heftig in je rugleuning gedrukt, zeker wanneer de automatische zesbak in de sportstand staat. Zolang de bak in de normale stand werkt, is het met het comfort van de aandrijflijn echter dik in orde.
Na honderden testkilometers onder wisselende omstandigheden blijkt dit slagschip van hoog niveau te zijn. Zijn rijeigenschappen staan op een hoog peil en de 7-serie heeft status. Het is echter niet de meest ideale auto als je je laat chaufferen, maar als je regelmatig in de gelegenheid bent om zelf het stuur ter hand te nemen, is de BMW een beste limo. Qua dynamiek staat de BMW aan de top, alleen het bedieningsgemak van de i-Drive...
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 745i Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 118.100 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.398 cc |
Maximaal vermogen | 245 kW / 333 pk bij 6.100 tpm |
Maximaal koppel | 450 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 88 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.029 mm / 1.902 mm / 1.492 mm |
Wielbasis | 2.990 mm |
Massa leeg | 1.845 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 245/55WR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,6s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 263 g/km |