Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 760i

Een Zeven plus

BMW 760i
  • Gerald Czajka
  • Eerste rijtest
24 januari 2003 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 nummer 50
AutoWeek 2002 nummer 50

Je leest het in AutoWeek 2002 nummer 50

Afmetingen tellen wel degelijk, zeker in de automobiele topklasse. En dus komt BMW met een verlengde Zeven met 'n 6,0-liter V12. Wij staken de Grote Plas over voor een imponerende kennismaking met de topper uit de 7-serie.

Hoe goed en verfijnd een V8 ook mag zijn, voor sommigen is alleen het beste goed genoeg, een V12 dus. Dat weten de mensen van BWM als geen ander, tot nu koos een op de dertien Zeven-seriekopers voor zo'n gigantisch blok. Maar de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil. Mercedes-Benz introduceerde een paar maanden geleden de vernieuwde S 600 met een V12 Biturbo. Zelfs Volkswagen komt met een lange Phaeton die wordt voortgestuwd door een twaalfcilinder, dezelfde W12-krachtbron zien we eind volgend jaar terug in de nieuwe Audi A8. BMW komt dus niets te vroeg met de 760i en Li.

In het zonovergoten Miami staan we oog in oog met de 'stretched' 7. Die 14 centimeter extra lengte staan hem goed, door de langere daklijn wint het model aan elegantie. We vinden hem er zelfs beter uitzien dan de korte Zeven. Leuk, die extra lengte maar wat heb je er nu echt aan? Om daar achter te komen, hebben we de in Amerika bekende basketball-speler Dwayne Wimbley uitgenodigd. Met zijn 2,06 meter kan hij zo'n lange versie goed gebruiken. Dwayne is dan ook bijzonder gecharmeerd van de enorme ruimte achterin de 760 Li. De verlenging komt ten goede aan de achterpassagiers. Wat zou de voormalige speler van de Miami Hurricans na een zware training hier graag zijn stelten willen strekken. Door de elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen is zitten bijzonder comfortabel. Wil je nog meer beenruimte, dan kun je de rechtervoorstoel van achteren uit verschuiven. De vele manieren waarop de zetels zich laten verstellen en het hoge comfort doen zelfs aan een Maybach denken. Wil je je als bekend persoon even terugtrekken dan biedt de BMW behoorlijk wat discretie. Mocht Dwayne een keer in het geheim een contract met een nieuwe club bespreken, dan kan hij dat het beste achter in de 760 Li doen. Door een druk op de knop zoemen voor de achter- en zijramen donkere rolschermen zodat de buitenwereld niet ziet wie er zit of wat zich er afspeelt.
De basketballer, met zijn miljoenensalaris toch wel wat gewend, is behoorlijk onder de indruk van het weldadige interieur. BMW past op de twaalfcilinder hetzelfde hout, alcantara en leder toe als in de V8 Executive-uitvoeringen, verder beschikt de V12 over een elektrisch te openen en sluiten kofferdeksel, een bandenspanningscontrolesysteem, tv en een autotelefoon. Maar goed, je betaalt dan ook 158.300 euro voor een 760i, voor 140 mm extra moet je 165.600 euro overmaken aan de BMW-dealer. Daarmee kost hij nog altijd minder dan een S 600 Lang (182.000).

Explosiviteit

De 445 pk sterke motor geeft de kolossale limo de zelfde explosiviteit en lichtvoetigheid als Air Jordan in zijn beste dagen. Dat spreekt Dwayne wel aan. En wij zijn net zo zeer verrast door het gemak waarmee het blok veel toeren draait, er lijkt geen einde aan te komen. Pas bij 6.500 tpm komt er een einde aan de smeuïgheid van de motor. Je moet het zelf ervaren, zo op het eerste gezicht geloof je nooit dat deze 2,2 ton zware Siebener zo snel is, net zo min als wij Dwayne geloven als hij beweert de 100 meter binnen elf seconden te kunnen lopen. Toch zijn beide zaken een feit. Dat neemt niet weg dat de 760 Li de S 600 Lang van Das Haus voor moet laten gaan. Die slaat qua prestaties alles, dankzij het onvoorstelbaar hoge koppel van 800 Nm. Maar goed, deze vergelijking is niet helemaal eerlijk, Mercedes maakt gebruik van twee turboladers. Vandaar ook het vermogen van 500 pk. Je kunt het de BMW dan ook moeilijk kwalijk nemen dat hij 0,7 seconden langzamer van 0-100 km/h accelereert, 5,5 seconden is nog altijd een fabelachtige tijd.
Vooral bij een rustig tempo verraadt de 6,0-liter zijn beschaafde omgangsvormen. Het blok loopt absoluut trillingsvrij en is bijzonder stil, je zou haast denken dat de auto door stroom wordt aangedreven. Alleen als de bestuurder vol vermogen verlangt, laat de aluminium motor zich horen. Het blok weegt 280 kilo en dat is erg weinig voor een motor met deze inhoud.

Directe inspuiting

BMW betreedt met de derde generatie V12 voor het merk een nieuw, technisch gebied: directe benzine-inspuiting. Waar andere fabrikanten schermen met een lager verbruik – tactisch gezien niet altijd slim - gebruiken de Beiers de techniek vooral voor het behalen van een hoog vermogen. Hoewel de motor met een gemiddeld verbruik van 13,6 liter per 100 kilometer nog altijd niet tot de categorie zware drinkers behoort. Van een V12 mag je nu eenmaal geen verbruik onder de tien liter verwachten. De relatief spaarzame benzineconsumptie is volgens BMW te danken aan de Valvetronic-techniek (variabele openingstijden van de inlaatkleppen). Geef je de super-Zeven vol de sporen, dan lust hij een flinke slok en blijft er van dat relatief gunstige verbruik nog maar weinig over.
Dwayne kreeg het op zijn heupen, hij wilde een rondje over het
circuit van Homestead in Florida. Wie zijn wij om hem dat te onthouden? Natuurlijk is een BMW 7-serie geen auto voor een partijtje boenderen, maar de manier waarop hij zich op hoge snelheid laat rijden imponeert. Ondanks zijn grootte en het hoge gewicht flitst de gigant vlot door de bochten. Dankzij het standaard Dynamic Drive stabiliteitssysteem en de elektronisch gecontroleerde dempers (EDC) lijkt het haast alsof we met een 3-serie onderweg zijn. De 18-inch wielen doen natuurlijk ook een aardige duit in het zakje. Hoe hard het ook gaat, de 760 Li blijft comfortabel, de captain of industry kan rustig zijn krantje blijven lezen op de achterbank. Maar we kunnen ons ook goed voorstellen dat hij zijn chauffeur naar huis stuurt om zelf een robbertje te sturen. Een compliment voor de remmen, zelfs na meerdere ronden werkten ze nog optimaal.
Het gastoptreden in de Nieuwe Wereld zit erop. Zelfs Dwayne is na vele honderden mijlen achter het stuur van en achterin de 760 Li onder de indruk. Wat een geweldenaar. En laat u niet misleiden door de kop boven het verhaal, deze Zeven plus verdient een negen.

760 Li Yachtline

Als je op weg bent naar je jacht kom je met de BMW 760 Li Yachtline al aardig in de stemming. BMW heeft een bijzonder luxueus studiemodel ontwikkeld. De kenmerken van het concept zijn Mahagonihouten elementen met Ahornstrepen, merinoleder, een afbeelding van een kompas in de vloermatten en zelfs een sigarendoos. Mogelijke extra's: kompas in de binnenspiegel, leeslampjes die in alle richtingen verstelbaar zijn, een dvd-systeem met monitoren in de rugleuningen.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 7-serie
BMW BMW 7-serie

Uitgelicht aanbod

    BMW 750LI HIGH EXECUTIVE DVD - HUD display

    BMW 750LI HIGH EXECUTIVE DVD - HUD display

    • 2012
    • 47.590 km

    € 29.950

    BMW 745Le xDrive Executive Lounge High Executive

    BMW 745Le xDrive Executive Lounge High Executive

    • 2021
    • 599 km

    € 112.950

    BMW 730i Exec Automaat - Youngtimer

    BMW 730i Exec Automaat - Youngtimer

    • 2003
    • 265.618 km

    € 5.250

Meer BMW 7-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 7-serie (G11)

    220
    • 24 april 2019
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 7-serie specificaties
  • BMW 7-serie occasions
  • BMW 7-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 7-serie tests
  • BMW 7-serie gebruikersreviews
  • BMW 7-serie index
PREMIUM
BMW 7-serie - Oud en Nieuw

BMW 7-serie - Oud en Nieuw

Als in 2001 het doek van de nieuwe BMW 7-Serie wordt getrokken, zijn de commentaren niet van...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 745e (2020)

    BMW 745e (2020)

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 735i Executive (1996)

    BMW 735i Executive (1996)

    23
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 760i (2013)

    BMW 760i (2013)

    18
    • 1 september 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2018)

    BMW 750i High Executive (2018)

    7
    • 31 december 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 760Li (2009)

    BMW 760Li (2009)

    29
    • 8 maart 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2005)

    BMW 750i High Executive (2005)

    6
    • 5 december 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    7
    • 23 september 2018
meer reviews
BMW 735i - 2002 - 333.083 km - Klokje Rond

BMW 735i - 2002 - 333.083 km - Klokje Rond

Het aanschaffen van een BMW 7-serie van de E65-generatie is iets wat je maar net moet durven....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12 op waterstof

    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12...

    92
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    112
    • 22 april 2022
  • BMW i7 - Eerste kennismaking

    BMW i7 - Eerste kennismaking

    65
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    155
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    52
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    46
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    BMW i7 gelekt: opvallende neus in beeld

    BMW i7 gelekt: opvallende neus in beeld

    81
    • 15 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    18
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    29
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    90
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    46
    • 18 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden