Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 7-serie

Ruimteschip 745i

BMW 7-serie
  • Arno Böckling
  • Eerste rijtest
5 november 2001 om 08:23
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 45
AutoWeek 2001 week 45

Je leest het in AutoWeek 2001 week 45

Met de nieuwe 7-serie maakt BMW een kwantumsprong in de toekomst. De meester van de Autobahn staat bol van de elektronica en heeft zelfs toegang tot de digitale snelweg.

'Select destination,' klinkt het vanaf de bestuurdersplaats van de BMW 745i Executive. De plaats en straatnaam die even daarvoor in het elektronisch adresboek zijn opgezocht worden ingevoerd in het navigatiesysteem. Dan volgt een nieuw commando: 'Show map.' De kaart die aangeeft in welke richting de reis moet gaan, verschijnt op het scherm onder de overkapping bovenaan de brede middenconsole. Het lijkt wel of de kapitein van Starship Enterpice de computert het bevel: 'On screen' heeft gegeven. Daarna rijdt de 7-serie - uitgerust met de optie 'tweede generatie voice control' - niet automatisch naar de gekozen bestemming. Dat moet de man of vrouw op de bestuurdersstoel nog wel zelf doen. En de reis kan ook niet gemaakt worden met Warpspeed, want de computer grijpt in bij een Autobahnsnelheid van 250, zodat je niet in een 'andere dimensie' verdwijnt. Maar eigenlijk ben je daar al in terecht gekomen als je in de nieuwe 7-serie stapt, want met deze topklasse wagen maakt BMW een kwantumsprong in het toepassen van boordelektronica.

Bekerhouders in plaats van pook

Nu open je de portieren nog met 'ouderwetse' afstandsbediening. Maar volgend voorjaar kan die er - desgewenst - een functie bij krijgen waardoor je het ding in je zak kan houden de deuren open gaan wanneer je de hendel van het bestuurdersportier vastpakt. De volgden de stap is ook (nog) weinig gebruikelijk. Je hebt geen sleutel, of iets wat er ook maar op lijkt. Om de auto te starten stop je eerst de afstandsbediening in een uitsparing in het dashboard; ongeveer op de plek waar je een contactslot verwacht. Er gebeurt nog niets. Om de motor werkelijk tot leven te brengen druk je op de startknop, pal naast de ruimte voor de afstandsbediening; net als bij de Z8 meldt BMW trots. Oké, je hoort er zo goed als niks van, maar de motor loopt. Nu moet BMW's nieuwe vlaggenschip nog in beweging gebracht worden. Alleen, op de plaats waar je een pook zoekt zie je niets anders dan een paar bekerhouders. Goed, de 745i krijgt als eerste in serie gebouwde automobiel standaard een zestrapsautomaat mee. Maar dan verwacht je nog altijd een keuzehendel, en die is ook niet te zien. Nu ja, in ieder geval niet op de plaats waar je hem verwacht. Maar aan de stuurkolom blijkt - bijna helemaal achter het stuur verscholen - een bescheiden hendeltje te zitten. Je beweegt het naar je toe, en dan kun je het verzetten van P (Parkeren), naar N (Neutraal), naar D (Drive, ofwel rijden). Drive dus. Eerst rustig manoeuvreren door de nauwe straatje van het Italiaanse plaatsje Fiuggi. Dat gaat de nieuwe 7-serie met z'n onopvallend bekrachtigde besturing goed af. Spreekt niet helemaal vanzelf, want hij valt tenslotte in de grote klasse. Met een lengte van 5,03 m, een breedte van 1,90 m en een hoogte van 1,49 m, is hij in alle richtingen wat groter gegroeid. Ook de wielbasis - nu 2,99 m - nam toe; met drie centimeter.

Nijdig motorgeluid

Buiten de stad komen we al gauw terecht op de snelweg. Dat is natuurlijk bij uitstek het domein van een reiswagen als de 7-serie. En als we ruim baan hebben geven we hem stevig de sporen. De 745i met z'n 4398 cc metende V8, goed voor 245 kW/ 333 pk, doet wat we van hem verwachten. Hij versnelt en versnelt en versnelt. Alsof het hem niet de minste moeite kost, en zonder dat we ook maar één schakelschokje gevoeld hebben zitten we binnen de kortste keren op 220. Het lijkt veel minder. Maar de snelheid waarmee voorliggers dichterbij komen, laat aan duidelijkheid toch echt niets te wensen over. Terwijl we in dit tempo comfortabel over de autostrada voortglijden voeren we rustig en zonder de minste stemverheffing een gesprek met de andere inzittenden. Het geluidsniveau in het interieur blijft bijzonder laag; er is zelfs geen windgeruis te horen. We kijken nu ook maar eens even wat de versnellingsbak nog meer kan. Op het stuur zit een knop waarmee je kunt kiezen voor de sportstand of voor schakelen met de hand. Eerst de sportstand. Klopt; de automaat trekt nu verder in de versnellingen door en er wordt heel gedempt maar onmiskenbaar een nijdig motorgeluid hoorbaar. Dan zelf schakelen. Hoe doe je dat zonder de bekende keuzehendel op de vloer? Nee, met het hendeltje aan de stuurkolom gaat het niet. BMW heeft gekozen voor de modernste en sportiefste oplossing; toetsen op het stuur. Twee toetsen aan de achterkant van het stuur om op te schakelen en twee aan de voorkant om lagere versnellingen te kiezen. Werkt perfect, en snel. En het spreekt vanzelf dat ingebouwde elektronische beschermengelen ervoor zorgen dat er geen verkeerde versnellingen worden ingeschakeld waardoor je die mooie V8 in de soep zou draaien. De 'engelen' houden trouwens steeds een oogje in het zeil. Geef je bijvoorbeeld zoveel gas dat de achtcilinder z'n maximaal toegestane toerental draait en schakel je niet tijdig op, dan doet de elektronica dat zelf wel.

Twee beste beentjes

Weer weg van de snelweg. De route voert nu over bergwegen en haarspeldbochten en andere kronkels volgen elkaar in hoog tempo op. Hier kan de nieuwe 7-serie op twee fronten z'n beste beentje voor zetten. Hij kan z'n sportieve en z'n comfortabele kant tegelijk demonstreren. Sportief; we stuiven op de volgende bocht af, gaan fors op de remmen, schakelen met de bediening op het stuur snel terug en sturen in. Daarna weer flink op het gas en opschakelen maar. De 7-serie rondt de ene bocht na de ander keurig en met groot gemak. Nu even naar de achterbank. Daar wordt je tijdens zo'n snelle bergrit steeds maar heen en weer geslingerd. Nee dus; niet bij de nieuwe 7-serie waar wij mee op pad zijn, want die is uitgerust met twee als optie leverbare elektronische systemen die veel doen voor de handelbaarheid en comfort. Dynamic Drive en Continuous Electronic Damper Control. Dynamic Drive gaat vooral het overhellen in bochten tegen. Dat heeft ook een nadeel; het hellen van de carrosserie waarschuwt de bestuurder dat het te hard dreigt te gaan. Maar ook daar is rekening mee gehouden. Ga je zo hard door de bocht dat je in het grensbereik komt, dan zal de wagen toch gaan hellen om de chauffeur er op attent te maken dat het gevaar bestaat dat hij 'over de schreef' gaat. Tegelijk gaat het bochtgedrag over van neutraal tot licht onderstuur. Continuous Electronic Damper Control - de naam zeg het al - past voortduren de werking van de dempers aan bij de toestand van het wegdek en de manier waarop er met de auto gereden wordt. Daar komt dan nog luchtvering op de achteras bij, die de achterkant van de 7 altijd op gelijke hoogte en vlak houdt; of hij nu licht of zwaar beladen is. Het resultaat is een wagen die strak op de weg en in de bocht ligt en tegelijk heel comfortabel rijdt. Daar zorgen dan opties voor. Maar standaard is de 7-serie ook al goed bedeeld met elektronica die zich met het rijden bemoeit. We hebben het dan om te beginnen over ABS en stabiliteits en tractiecontrole. Dynamische stabiliteitscontrole - zorgt als wielen hun grip dreigen te verliezen - door remingrepen en aanpassing van het motorvermogen dat de wagen de koers blijft volgen die de bestuurder bedoelt; dynamische remcontrole verhindert dat de auto uitbreekt als je in een bocht moet remmen.

Jaloerse man achterin

Dit zijn zogeheten actieve veiligheidssystemen. Passieve systemen zijn - onder andere - de airbags voor bestuurder en bijrijder die hun werking aanpassen aan de kracht van de botsing en de hoofd- en zij-airbags voor- en achterin. Aan de mensen achterin wordt steeds meer aandacht besteed en dat gaat helemaal op voor auto's in de categorie van de 7-serie die immers vaak 'directiewagens' zijn, met 'De Grote Man' achterin en hun chauffeur op de plaats van de bestuurder. Dus kan de 7-serie nu ook worden uitgerust met twee uitgebreid elektrisch verstelbare zetels achter; ook nog eens voorzien van - regelbare - stoelverwarming, tegen de kou en stoelventilatie, tegen de warmte. Achterin kun je dus net zo comfortabel zitten als voorin. Toch zal 'de man achterin' vaak stiekem jaloers zijn op z'n chauffeur, want die zit niet alleen uitstekend, hij zit ook nog eens aan het stuur van een sublieme rijmachine.
Half november staan de 745i en de 735i bij de dealer. Begin 2002 wordt het motorengamma aangevuld met zescilinders en een V12. In het najaar volgen de diesels.

De Knop

Vooraan de middenarmsteun van de nieuw 7-serie zit een flinke knop. Het lijkt wel een beetje of daar de versnellingspook of hendel is weggehaald en De Knop er voor in de plaats is gekomen. Maar niets is minder waar. De Knop - die officieel Controller heet - is een heel nieuw fenomeen. Hij is bedoeld om een groot aantal kleine koppen en schakelaars te vervangen. Je kunt de Controller in zeker zin vergelijken met de muis van een computer. Maar je kunt de Controller niet over een matje schuiven. Toch is hij behoorlijk beweeglijk, want je kunt er op drukken, je kunt hem draaien en in een bepaalde richting duwen. Door hem in verschillende richtingen te duwen open je verschillende 'vensters' op het beeldscherm boven de middenconsole. Door te draaien selecteer je bepaalde functies in die vensters en door op de knop te drukken geef je de opdracht 'Enter' en stel je de geselecteerde functie in werking. Met de Controller bedien je bijvoorbeeld het standaard navigatiesysteem en de verschillende audio en video-systemen. Ook kun je de instellingen van de airco er mee regelen. In totaal zijn er acht vensters. Via het venster 'BMW assist' kun je, onder meer, verbinding maken met het internet. Voor mensen met computervrees is het een geruststelling om te weten dat je de Controller niet overal voor nodig hebt. Zo kun je de radio nog steeds met een gewone knop aan en uit en harder en zachter zetten en ook de airco heeft nog knoppen voor het instellen van de temperatuur.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 7-serie
BMW BMW 7-serie

Uitgelicht aanbod

    BMW 730d High Executive | M-Sportpakket | Comfortstoelen | Stoelverwarming voor/achter | Achteruitrijcamera | Head-Up Display | HiFi | Soft Close | Extra getint glas achter |

    BMW 730d High Executive | M-Sportpakket | Comfortstoelen | Stoelverwarming voor/achter | Achteruitrijcamera | Head-Up Display | HiFi | Soft Close | Extra getint glas achter |

    • 2018
    • 76.112 km

    € 52.880

    BMW 740i (YOUNGTIMER)!!

    BMW 740i (YOUNGTIMER)!!

    • 2006
    • 176.999 km

    € 9.950

    BMW 745e Sedan | 4 x Comfortstoelen | Active Steering | Driving Assistant Professional |

    BMW 745e Sedan | 4 x Comfortstoelen | Active Steering | Driving Assistant Professional |

    • 2022
    • 6.100 km

    € 119.995

Meer BMW 7-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 7-serie (G11)

    220
    • 24 april 2019
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 7-serie specificaties
  • BMW 7-serie occasions
  • BMW 7-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 7-serie tests
  • BMW 7-serie gebruikersreviews
  • BMW 7-serie index
PREMIUM
BMW 7-serie - Oud en Nieuw

BMW 7-serie - Oud en Nieuw

Als in 2001 het doek van de nieuwe BMW 7-Serie wordt getrokken, zijn de commentaren niet van...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 745e (2020)

    BMW 745e (2020)

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 735i Executive (1996)

    BMW 735i Executive (1996)

    23
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 760i (2013)

    BMW 760i (2013)

    18
    • 1 september 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2018)

    BMW 750i High Executive (2018)

    7
    • 31 december 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 760Li (2009)

    BMW 760Li (2009)

    29
    • 8 maart 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2005)

    BMW 750i High Executive (2005)

    6
    • 5 december 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    7
    • 23 september 2018
meer reviews
BMW 735i - 2002 - 333.083 km - Klokje Rond

BMW 735i - 2002 - 333.083 km - Klokje Rond

Het aanschaffen van een BMW 7-serie van de E65-generatie is iets wat je maar net moet durven....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 750i (1988) - In het Wild

    BMW 750i (1988) - In het Wild

    67
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12 op waterstof

    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12...

    92
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    112
    • 22 april 2022
  • BMW i7 - Eerste kennismaking

    BMW i7 - Eerste kennismaking

    65
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    155
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    52
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    46
    • 19 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    64
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    19
    • 15 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden