Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 730d-740d

Monumentaal

BMW 730d-740d
  • Maurice de Boevère
  • Eerste rijtest
6 oktober 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 37
AutoWeek 2002 week 37

Je leest het in AutoWeek 2002 week 37

BMW breidt het gamma van de nieuwe 7-serie in oktober uit met twee smakelijke turbodiesels: de 730d en de 740d. De Münchenaren hebben zich nogal wat moeite getroost om de Zeven met diesels uit te rusten die hun topmodel waardig zijn.

De krachtbronnen zijn derhalve niet gewoonweg van de vorige naar de nieuwe 7-serie overgeheveld. Voor de transplantatie is onder meer het common rail-brandstofsysteem gemodificeerd. En voor de vermogensdoorgifte naar de achterwielen tekent een automatische zesversnellingsbak.
De twee direct ingespoten turbodieselmotoren die de benzine-V8'en binnenkort gezelschap gaan houden, zijn een 3,0-liter zes in lijn en een 4,0-liter V8. Beide beschikken, net als hun voorlopers in de vorige Zeven, over directe common-rail-inspuiting. BMW heeft het systeem voor het huidige topmodel tegen het licht gehouden. De maximale druk op de common-railleiding is opgevoerd van 1.350 tot 1.600 bar en de wijze waarop de brandstof verneveld wordt, is volgens BMW verbeterd. De ingrepen resulteren in meer vermogen, een efficiënter dieselolieverbruik en een stillere motor. Andere modificaties betreffen het inlaattraject van de zespitter en de turbolader.
De zescilinder uit de 730d is het meest rigoureus onder handen genomen. BMW heeft de inhoud vergroot van 2,903 maar 2,998 liter. Alle ingrepen tezamen resulteren in een krachtbron die ten opzichte van het exemplaar dat 'ie aflost 25 pk meer vermogen levert. Het koppel stijgt door BMW's ingrepen met 70 Nm tot een imposante 500 Nm, maar komt wel bij hogere toerentallen vrij.
De achtpitter is op details veranderd. Het nieuwe common-railsysteem is de belangrijkste wijziging. Afgezet tegen de vorige V8 turbodiesel, heeft de nieuwe met 258 pk 13 pk meer vermogen te vergeven en 40 Nm meer trekkracht; nu een boomontwortelende 600 Nm. Ook de V8 ontwikkelt z'n maximale koppel bij hogere toerentallen dan z'n voorganger. Zowel de achtpitter als de zescilinder spreidt z'n trekkracht echter – net als z'n vermogen – over een breder toerengebied uit.

Wereldprimeur
De 730d en 740d bieden een ware wereldprimeur. Het zijn de eerste dieselende personenauto's waarbij de motor is gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak. De bak is een bekende uit de 735i en de 745i. Hij presteert ook in de turbodiesels uit de kunst. De automaat schakelt zijdezacht, je moet je er zelfs op concentreren om het moment van overschakelen te detecteren. Er is nauwelijks een schokje voelbaar. De aandrang om handmatig van verzet te wisselen met behulp van de knoppen op het stuur, is er eigenlijk nooit. Opschakelen doe je met knoppen aan de achterzijde van het stuurwiel en terugschakelen met exemplaren aan de voorzijde. Het klinkt niet alleen onlogisch, het handmatig schakelen verloopt in de praktijk ook onnatuurlijk. We zijn dan ook geen fan van BMW's uitwerking van het sequentieel schakelen in de Zeven.

Lichtgewicht
De zescilinder doet vrijwel fluisterstil z'n werk. Alleen fors optrekken doet 'm z'n keel opzetten. Dan ook hoor je in de verte een dieselreutel door de zescilinderschreeuw heen, die samensmelt met de hoge fluittoon van de turbo. Bij optrekken vanuit stilstand lijkt de Zeven even te twijfelen. De zes in lijn heeft tijd nodig om de spieren te spannen en de bijna twee ton wegende BMW in beweging te zetten. Maar eenmaal op gang is de zware Duitser niet meer te stuiten. Hij moet volgens de fabriek in slechts acht seconden naar 100 km/h kunnen sprinten en haalt dan door naar 235 km/h. De wijzer van de kilometerteller wijst dan overigens 240 aan, dus de afwijking van het instrument is minimaal. Opvallend is ook de rust waarin de BMW z'n grote stappen neemt. Je hebt niet in de gaten dat het onderstel ondertussen keihard aan het werk is. Het optionele EDC (Electronic Damper Control) past vering en demping continu aan de toestand van het wegdek aan en het Dynamic Drive-systeem gaat overhellen van de koets tegen en strijkt kronkelend asfalt glad. Vooral in combinatie met de beresterke V8 transformeren beide systemen de Beier van zwaargewicht tot lichtgewicht. Al deze slimme elektronica doet de werkelijkheid echter enigszins geweld aan. De Zeven voelt dan wel aan als een watervlugge metgezel, maar het blijft natuurlijk een zware jongen. Het kost dan ook nogal wat meters om de BMW een halt toe te roepen. Meer dan je door z'n rijeigenschappen verwacht. Al dat dooie gewicht wil behoorlijk doorzetten. Maar verreweg de meeste Zeven-rijders zullen de grenzen van hun bolide niet opzoeken - ze liggen trouwens ver weg. Die zullen louter genieten van de achtcilinderroffel en de monumentale auto die de 740d is.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 7-serie
BMW BMW 7-serie

Uitgelicht aanbod

    BMW 730d High Executive | M-Sportpakket | Comfortstoelen | Stoelverwarming voor/achter | Achteruitrijcamera | Head-Up Display | HiFi | Soft Close | Extra getint glas achter |

    BMW 730d High Executive | M-Sportpakket | Comfortstoelen | Stoelverwarming voor/achter | Achteruitrijcamera | Head-Up Display | HiFi | Soft Close | Extra getint glas achter |

    • 2018
    • 76.112 km

    € 52.880

    BMW 740i (YOUNGTIMER)!!

    BMW 740i (YOUNGTIMER)!!

    • 2006
    • 176.999 km

    € 9.950

    BMW 745e Sedan | 4 x Comfortstoelen | Active Steering | Driving Assistant Professional |

    BMW 745e Sedan | 4 x Comfortstoelen | Active Steering | Driving Assistant Professional |

    • 2022
    • 6.100 km

    € 119.995

Meer BMW 7-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 7-serie (G11)

    220
    • 24 april 2019
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 7-serie specificaties
  • BMW 7-serie occasions
  • BMW 7-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 7-serie tests
  • BMW 7-serie gebruikersreviews
  • BMW 7-serie index
PREMIUM
BMW 7-serie - Oud en Nieuw

BMW 7-serie - Oud en Nieuw

Als in 2001 het doek van de nieuwe BMW 7-Serie wordt getrokken, zijn de commentaren niet van...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 745e (2020)

    BMW 745e (2020)

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 735i Executive (1996)

    BMW 735i Executive (1996)

    23
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 760i (2013)

    BMW 760i (2013)

    18
    • 1 september 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2018)

    BMW 750i High Executive (2018)

    7
    • 31 december 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 760Li (2009)

    BMW 760Li (2009)

    29
    • 8 maart 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2005)

    BMW 750i High Executive (2005)

    6
    • 5 december 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    7
    • 23 september 2018
meer reviews
BMW 735i - 2002 - 333.083 km - Klokje Rond

BMW 735i - 2002 - 333.083 km - Klokje Rond

Het aanschaffen van een BMW 7-serie van de E65-generatie is iets wat je maar net moet durven....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 750i (1988) - In het Wild

    BMW 750i (1988) - In het Wild

    67
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12 op waterstof

    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12...

    92
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    112
    • 22 april 2022
  • BMW i7 - Eerste kennismaking

    BMW i7 - Eerste kennismaking

    65
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    155
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    52
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    46
    • 19 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    64
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    19
    • 15 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden