AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 7-serie
1

Sturen met gevoel

BMW 740d High Executive (2010)

Het interieur van de nieuwe 7-serie maakt een opgeruimde en ruimtelijke indruk, mede dankzij de lichte kleur van het gebruikte leer. De automatische transmissie wordt bediend door een soort joystick. Opvallend is het grote navigatiescherm,
  • Autotest
23 juli 2011 om 15:43
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Enkele jaren geleden lanceerde BMW de opvolger van de 7-serie. Tegelijkertijd verdween ook de V8-dieselmotor, die in de 740d werd vervangen door een zes-in-lijn met twee turbo's. Kan die krachtbron de achtcilinder doen vergeten?

Het ontwerp van de vorige generatie 7-serie was op z'n zachtst gezegd controversieel te noemen. Voor de opvolger van het model wilde BMW duidelijk een auto ontwikkelen die lekkerder op het netvlies ligt. Die poging lijkt aardig te zijn geslaagd. De Beierse fabrikant heeft volgens ons een goede mix gevonden tussen tijdloosheid en een aansprekend design, hoewel de achterkant een beetje anoniem is. Er zijn echter ook mensen die de voorkant weer iets minder geslaagd vinden.
Stappen we in, dan komen we terecht in een strak en opgeruimd interieur, waarbij ook opvalt dat BMW de ergonomie prima voor elkaar heeft. De joystickachtige pook van de automatische transmissie ziet er altijd een beetje merkwaardig uit, maar werkt als een tierelier. Dat geldt eveneens voor de jongste generatie iDrive, die vergelijkbare systemen verslaat als het om gebruiksgemak gaat. Ook goed is dat BMW de bediening van het Dynamic Drive Control naast de pook heeft geplaatst. Het middenscherm in de BMW is extreem groot en dat is absoluut een toegevoegde waarde. Indien gewenst kun je een splitscreen aanzetten of juist een erg grote kaart tijdens het navigeren. Kortom: bijzonder prettig. Als we toch wat kritiek mogen hebben, dan zouden de materialen voor een auto in dit segment wel iets beter kunnen. De zitpositie is onovertroffen en de comfortstoelen (een optie) zijn geweldig.

Twinturbo
BMW biedt de dieselaars keus uit de 730d en de 740d. Het verschil tussen die twee versies is een extra turbo: de 740d heeft namelijk geen V8-diesel, zoals de vorige generatie, maar een drieliter zes-in-lijn met twee sequentiële turbo's. Inderdaad, dat is dezelfde motor als in de 535d. BMW claimde bij de introductie van de 740d dat dit een waardige vervanger was van de V8-diesel, vandaar ook de naam. In de 740d levert de zespitter een vermogen van 306 pk en een maximumkoppel van 600 Nm. Een nadeel ten opzichte van de oude V8 is dat het vermogen van de zescilinder pas bij hogere toerentallen vrijkomt. En hoe vaak kom je daar nu eigenlijk met een dieselmotor?
Achter de zescilinder zit een zestraps sequentiële automaat gemonteerd, die zijn werk naar behoren doet. Wel vinden we het jammer dat BMW zijn achttrapsautomaat nog niet aan zijn dieselmotoren in de '7' heeft gekoppeld. De 7-serie rijdt echt waanzinnig goed. Het stuurgevoel is een voorbeeld voor elke autofabrikant en je hoeft de auto niet eens van de comfortstand af te halen om sportief te kunnen rijden! Wat betreft het sturen zit de BMW dus op een hoog niveau. De auto is verder uiterst comfortabel (zelfs in de sportstand!) en ligt hij prima op de weg. Het stuurgevoel is sowieso onovertroffen, maar de BMW gaat nog verder door de achterwielbesturing (net als bij de Renault Laguna GT) die op de 7-serie zit. Waar het formaat van de auto je in het verleden schrik zou aanjagen in krappe steden of in smalle parkeergarages, heb je in de 7 nooit een probleem. De uitvoering van dit systeem is echt subliem en het is niet meer dan terecht dat BMW het eveneens op de nieuwe 5-serie heeft gezet.

Signalement

Merk Bmw
Model 740d High Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 119.590

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 5.072 mm / 1.902 mm / 1.479 mm
Wielbasis 3.070 mm
Massa leeg 1.850 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/50R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,3s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 7-serie
  • Lees meer over supercars en sportscars
BMW BMW 7-serie Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    750Li xDrive High Executive | Bowers & Wilkins sound | Navigatie Professional | 4-zone Clima | Comfortstoelen | Schuifdak | Stoelverwarming voor/achter | Stoelventilatie | Soft Close | Surround View | Head Up | Driving

    BMW 750Li xDrive High Executive | Bowers & Wilkins sound | Navigatie Professional | 4-zone Clima | Comfortstoelen | Schuifdak | Stoelverwarming voor/achter | Stoelventilatie | Soft Close | Surround View | Head Up | Driving

    • 2015
    • 101.102 km

    € 44.880

    740e Sedan High Executive M Sportpakket Aut.

    BMW 740e Sedan High Executive M Sportpakket Aut.

    • 2016
    • 110.000 km

    € 46.950

    745e High Executive

    BMW 745e High Executive

    • 2020
    • 5.000 km

    € 89.000

Meer BMW 7-serie occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 7-serie specificaties
  • BMW 7-serie occasions
  • BMW 7-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 7-serie tests
  • BMW 7-serie gebruikersreviews
  • BMW 7-serie index
PREMIUM
Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest

Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest

Ze zijn sportief, zien er zelfverzekerd uit en hun grootste wens is wereldvrede. Op het eerste...

Lees meer
Rij-impressie BMW 750i xDrive

Rij-impressie BMW 750i xDrive

72

Mecedes-Benz heeft 4-Matic op de S-Klasse, de Audi A8 is in de meeste gevallen standaard...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Nieuwe BMW 7-serie én elektrische i7 betrapt

    Nieuwe BMW 7-serie én elektrische i7 betrapt

    32
    • 17 februari 2021
  • Autonieuws
    BMW voert updates door op leveringsgamma

    BMW voert updates door op leveringsgamma

    10
    • 27 januari 2021
  • Review
    BMW 750i High Executive (2018)

    BMW 750i High Executive (2018)

    7
    • 31 december 2020
  • Autonieuws
    Elektrische BMW i7 klaar voor strijd tegen EQS

    Elektrische BMW i7 klaar voor strijd tegen...

    38
    • 3 september 2020
  • Autonieuws
    BMW’s zomerupdate: meer mild-hybride en nieuwe diesels

    BMW’s zomerupdate: meer mild-hybride en...

    24
    • 27 mei 2020
  • Autonieuws
    'BMW neemt binnenkort afscheid van de V12'

    'BMW neemt binnenkort afscheid van de V12'

    48
    • 12 mei 2020
  • Autotest
    BMW 745Le

    BMW 745Le

    47
    • 26 maart 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    BMW opnieuw grootste auto-exporteur VS

    BMW opnieuw grootste auto-exporteur VS

    12
    • 2 maart 2021
  • Review
    BMW 318i Executive (1999)

    BMW 318i Executive (1999)

    2
    • 27 februari 2021
  • Review
    BMW X1 sDrive20i (2013)

    BMW X1 sDrive20i (2013)

    2
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    BMW 4-serie Coupé krijgt meer vermogen

    BMW 4-serie Coupé krijgt meer vermogen

    22
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe BMW M2 Coupé glibbert rond

    Nieuwe BMW M2 Coupé glibbert rond

    4
    • 25 februari 2021
  • Review
    BMW 530d High Executive (2004)

    BMW 530d High Executive (2004)

    3
    • 22 februari 2021
  • Review
    BMW 535d High Executive (2005)

    BMW 535d High Executive (2005)

    3
    • 21 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep