BMW 735i - 2002 - 333.083 km - Klokje Rond

‘Heel soms werkt alles eventjes’

95 reacties

Video
AutoWeek 16 2021
AutoWeek 16 2021

Je leest het in AutoWeek 16 2021

Het aanschaffen van een BMW 7-serie van de E65-generatie is iets wat je maar net moet durven. Natuurlijk staat zo’n limo garant voor hoge vaste lasten. Daar komt nog eens bij dat de E65 van de allereerste lichting ook nog eens bekend staat als een ontzettend ingewikkelde auto. Laat nou juist dát zijn waar Tobias van der Avort voor is gevallen…

Als Tobias van der Avort zich meldt in de Klokje Rond-garage met zijn prachtige, donkergroene 7-serie hoeven we alleen maar een kop koffie voor zijn neus te zetten en dan komt het verhaal vanzelf. “Wat mij zo ontzettend aan spreekt in deze auto is dat hij zit op het snijvlak van een elektronische en een analoge auto. Destijds was het een technologiedrager: het was de eerste auto met iDrive en er zitten wel iets van negentig computermodules in. Sommige daarvan worden tot op de dag van vandaag nog toegepast in BMW’s. Van die computermodules is er in deze auto altijd wel een kapot of van slag. Dan is het de kunst om alles weer aan te praat te krijgen. Heel soms werkt alles eventjes. Dat zijn gelukzalige momenten. Ik ben opgevoed met technisch Lego, thuiscomputers, Amiga en MSX, dus ik ben een ‘digital native’. Ik begrijp de logica die is toegepast. Dat helpt om deze auto te waarderen”, aldus Tobias.

LOEPZUIVER

Algauw krijgen we zijn telefoon onder onze neus met foto’s van zijn vitrines vol oude computers en spelcomputers. Hij is er dus zo eentje. We komen natuurlijk niet weg zonder even naar de stereo te hebben geluisterd. Er zit een loepzuiver geluid in de 420 watt-installatie. “Je kunt hem zo hard zetten als je wilt, maar het geluid is gedempt op de golflengte waarop je met elkaar spreekt. Je hoeft dus nooit je stem te verheffen. Normaal gesproken bepaalt Spotify wat ik luister, maar door deze auto met cd-wisselaar kan ik zelf weer nadenken over de sfeer die ik heb tijdens de rit. Heerlijk vind ik dat. Het waren allemaal redenen om voor deze auto te kiezen, want ik weet natuurlijk zelf ook wel dat een BMW 7-serie zwáár over the top is.”

RAMMELTJES

Dan is het tijd voor de botsing van culturen, want de stereo is het eerste wat Joep Schuurman uitzet tijdens de proefrit. Hij is juist beducht op rammeltjes, rinkeltjes en rateltjes die wijzen op kapotte of versleten onderdelen en die hoor je niet optimaal met de muziek aan. Als Joep vertrekt, blijft Tobias onwennig achter. “Het is toch vreemd om iemand anders in je eigen auto te zien vertrekken. Ik hoop dat hij straks gaat zeggen dat hij nog wel zeventien jaar mee kan.”

Tobias pikte deze auto destijds op bij een occasion handelaar. “Van de eerste twee eigenaren is veel terug te vinden, maar de derde heeft het niet zo nauw genomen met het onderhoud; zo zat er een accu in van een caravanhandelaar. Ik heb veel achterstallig onderhoud moeten wegwerken. In de tijd dat ik hem heb, is er elk jaar zo’n € 4.000 in verdwenen. Ik ben er ontzettend secuur mee. Onder de motorkap heb ik bijvoorbeeld de roestige boutjes van de afdekkappen vernieuwd. Op het moment zijn de rubbers stuk waardoor de portieren in elke hoek open kunnen blijven staan. Nu hebben ze maar twee standen, zoals bij normale auto’s. Ik kan niet wachten om die rubbers te vervangen. Dat is per deur tweeënhalf uur werk. Mijn vrouw vindt dat soort dingen wel eens vreemd. ‘Wil je dan dat ik ga nachtvissen?’, dreig ik dan. En dan is het algauw weer goed”, lacht hij.

Als de auto eenmaal op de brug staat, begint Joep maar eens met de mededeling dat deze 7-serie nogal ‘versleten aanvoelt’, want alle aandacht van Tobias is de voorbije jaren gaan zitten in de elektronica en verfraaiing. “Het aanpakken van de techniek is het volgende dat op de agenda staat”, zegt hij. Hij kan zijn borst natmaken, want hij krijgt een aardige lijst huiswerk mee.

LANGE LIJST

Als de motorkap openzwaait, is er allereerst een mooi compliment. “Alles ziet er hier hartstikke proper uit”, zegt Joep. Als we aan de onderkant van de motor kijken, vinden we natuurlijk olielekkages. Dat hoort nu eenmaal zo bij BMW’s met een V8-motor. “Het is wel zaak om er binnenkort iets aan te doen”, zegt Joep. “Door alle olie is er bijvoorbeeld al een waterslang die opbolt en daardoor poreus raakt. Dat kan voor gevolgschade zorgen. Ik kan zo drie of vier plekken aanwijzen waar deze motor olie lekt. Om het goed te verhelpen, ben je wel anderhalve dag aan het sleutelen.”

Gedurende de keuring groeit de lijst met versleten onderdelen gestaag. Tobias laat zich er niet door uit het veld slaan. Reken er maar op dat hij de komende tijd aan de gang gaat om zijn E65 weer helemaal netjes te krijgen. Intussen merkt Joep op dat de uitlaat een beetje scheef onder de auto hangt. “Waarschijnlijk heeft deze auto wel eens schade gehad aan de achterzijde”, is zijn nuchtere conclusie. Bij nadere inspectie blijkt dat de BMW niet zo heel mooi in de lak staat. “Dat is geen best schadeherstel.”

INVESTEREN

Tot slot bekijken we nog de ophanging. Dat de schokdempers versleten zijn, werd tijdens de proefrit al duidelijk. Bovendien zijn onder de auto plekken te zien waar hij met zijn neus over de straat is geschuurd, omdat hij te diep inveert. Nu zien we ook nog een schokdemper die lek is en dat wordt dus een punt bij de volgende apk. Ter verhoging van de feestvreugde meet Joep nog even de dikte van de remschijven op: ook die zitten onder de minimale maat en zijn dus aan vervanging toe. Joep: “Hoe je ook je best doet, een auto als deze wordt nooit meer zoals hij de fabriek heeft verlaten. Het is er een waar altijd wel wat mee aan de hand is. Je bent nooit klaar met investeren, dus daar moet je wel rekening mee houden als je een auto in deze klasse koopt.

Misschien geldt het wel in het bijzonder voor deze generatie BMW 7-serie”, aldus Joep. Gelukkig wist Tobias van tevoren heel goed waaraan hij begon. Deze nog altijd erg imposante auto kan zich geen betere baas wensen.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Ik vind het heel dapper dat Tobias zich over deze auto ontfermt en hem zo netjes heeft gemaakt, maar aan de techniek van de auto is wel heel erg veel versleten. Er moet erg veel aan gebeuren. En als we écht uitgebreid de tijd voor een inspectie nemen, komt er vast nog veel meer naar voren.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Bmw
Model 735i
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 92.500

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.600 cc
Maximaal vermogen 200 kW / 272 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 360 Nm bij 3.700 tpm
Inhoud brandstoftank 88 l
Lengte / breedte / hoogte 5.029 mm / 1.902 mm / 1.492 mm
Wielbasis 2.990 mm
Massa leeg 1.835 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/55WR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s
Brandstofverbruik 10,7 l/100km
CO2-uitstoot 259 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum