BMW 730d High Executive (2005)

Virtueel paradijs

BMW 730d High Executive
U maakt ons niet wijs dat u bij het zien van een BMW 7 nooit heeft gedacht: 'Als ik nu de baas zou zijn...' De BMW is een droomauto, het paradijs voor liefhebbers van knopjes en beeldschermen.

De BMW 7-serie deed bij zijn introductie veel stof opwaaien. Er was kritiek op de styling en de ingewikkelde bediening van de auto. Inmiddels is de drukte rond de 7 weggeëbd en bij de facelift zijn de scherpe randjes afgevijld, waardoor de 7 slanker overkomt. De meeste kritiek ging over de achterkant, met die klep die 'op' de auto ligt. Om de aandacht daarvan af te leiden, werden de achterlichtunits verbreed en met elkaar verbonden via een chroomstrip.
In de BMW is het nog steeds noodzakelijk het instructieboekje binnen handbereik te hebben. Handelingen moeten plots anders worden uitgevoerd en soms leidt dat tot wanhoop. Hebt u ooit moeten opzoeken hoe de stoelleuning van uw auto wordt versteld? De versnellingspook staat waar hij decennialang in Amerikaanse auto's zat: rechts achter het stuur.


Topkwaliteit
Het instrumentenpaneel staat rechtop en het stuur is groot, de middenconsole breed en het dashboard hoog en diep. De afwerking en materiaalkeus zijn van hoog niveau. Nergens in de auto heb je het gevoel dat er op een koopje is gewinkeld of wat is aangerommeld. Echt topkwaliteit.

De 7 zit bomvol technische hulpmiddeltjes. Daarom heeft BMW een systeem bedacht waarmee je met een paar knoppen en een beeldscherm de meest uiteenlopende zaken kunt regelen: iDrive. Het vraagt wel enige studie voordat je er wat aan hebt. Het bedieningssysteem is inmiddels verbeterd en uitgebreid met een menuknop waarmee je altijd terug kunt naar het 'begin'. Dit zou het virtuele paradijs moeten zijn. iDrive bedient acht hoofdfuncties, die je activeert door die opvallende draaiknop in één van de acht richtingen te schuiven. Dat vraagt zoveel nauwkeurigheid dat de aandacht voor het verkeer drastisch afneemt. De mogelijkheden van het systeem zijn zo uitgebreid dat je er niet aan moet denken dat alles met losse knopjes zou gaan.


Instapdiesel
De drieliter zescilinder 'instapdiesel' staat zijn mannetje. Dat blijkt uit de sprint naar 100 km/h, die rond de 8 seconden vergt. Pas als je je op de Autobahn begeeft, zul je vanaf zo'n 150 km/h merken dat de fut er een béétje uit gaat. Maar de 730d gooit pas boven de 235 km/h de handdoek in de ring. De zescilinder lijnmotor (231 pk, 520 Nm) maakt een lekker zwaar geluid en voor zover je het in de auto kunt horen, is het allesbehalve storend.

De automaat is van dezelfde wereldklasse als de motor. Hij schakelt soepel en onmerkbaar en heeft geen overdreven neiging om alsmaar die lage toeren aan te houden. De zestrapper kan ook nog in een sportstand gezet worden, die wat langer de versnellingen vasthoudt en wat eerder terugschakelt. Die keus maak je via een toets op het stuur, waarmee je trouwens óók kunt kiezen om zélf te schakelen. Omdat je geen pook op de middenconsole hebt, moet je dat doen met de toetsen voor én achter op het stuur.
Wij kozen weliswaar de basismotorisering, maar niet de basisuitrusting. De BMW werd ons als High Executive afgeleverd. Als snufjes heeft de Beier een kofferklep die elektrisch wordt aangetrokken, dvd-navigatie, een subliem audiosysteem, een elektrisch verstelbaar stuur en alles is te bedienen vanaf het stuur. Onze BMW heeft ook adaptieve bochtenverlichting en stoelen waaraan ook de zittinglengte en leuningbreedte is te verstellen.

Signalement

Merk Bmw
Model 730d High Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 113.550

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 170 kW / 231 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 520 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 88 l
Lengte / breedte / hoogte 5.039 mm / 1.902 mm / 1.491 mm
Wielbasis 2.990 mm
Massa leeg 1.875 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/60WR17Prijzen
Topsnelheid 238 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,9s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 216 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum