BMW 730d Executive (2000)
Reisklasse
Wanneer je naar een geparkeerde 7-serie toe loopt of je ziet de weerspiegeling van de auto in de ruiten van een gebouw waar je langs rijdt, dan maakt zich toch wel een zeker ontzag van je meester. En je beseft dat andere mensen ook op die manier naar zo'n automobiel en z'n inzittenden kijken. Stap je in, dan raak je alleen nog maar meer onder de indruk. Die 'kluisdeuren', die ruimte, en die luxe. De BMW 730d heeft ruim bemeten zetels, met een niet te harde zit, die goede zijdelingse steun geven en uitgebreid elektrisch verstelbaar zijn. Tussen de stoelen een flinke tunnelconsole met een hoge middenarmsteun. Lederen bekleding natuurlijk, ook op het elektrisch in hoogte en lengte verstelbare multifunctionele stuurwiel met 'instaphulp'. Dashboard en deurpanelen zijn uiteraard afgewerkt met wortelnotenhout; maar niet opzichtig. Natuurlijk is alles in BMW-stijl. We zien de indeling van het dashboard die we van dit Zuid-Duitse merk gewend zijn. Het dash is duidelijk in tweeën gedeeld waarbij instrumentenpaneel en middenconsole een soort cockpit voor de bestuurder vormen. Op en onder in de middenconsole een massa knopjes; voor de links en rechts apart regelbare airco, voor de Automatische Stabiliteits- en Tractie Controle; voor de Park Distance Control, voor de elektrische stoelverwarming.
Rokersafdeling
De wielbasis van de 7-serie haalt nog altijd ruim 2,90 m, dus hij moet z'n achterpassagiers genoeg ruimte kunnen bieden. En dat doet hij ook; geen gebrek aan plaats voor de benen en voldoende centimeters tussen kruin en autohemel. Kofferruimte? Dit topmodel heeft een bagageruimte een echte reiswagen waardig. Er gaan flink wat koffers van behoorlijk formaat mee en dan blijft er nog aardig wat 'restruimte' over die opgevuld kan worden met kleiner spul. Klein detail: het kofferdeksel opent en sluit elektrisch.
We zouden het met al die luxe standaardvoorzieningen bijna vergeten, maar deze limo is en blijft een wagen aan de onderkant van zijn segment en dat gaat ook op voor de motorisering. Wil dat zeggen dat de 730d qua prestaties misschien een beetje 'te kort' komt? Dat is maar wat je gewend bent. Maar kijk eerst eens naar de technische gegevens. De BMW heeft een zescilinder diesel onder de kap met common rail directe inspuiting en een inhoud van drie liter. Deze levert 135 kW/184 pk vermogen en 410 Nm trekkracht. Volgens de fabrieksopgaven moet de 730d daarmee 220 km/h halen. De acceleratie 0-100 komt op zo'n tien seconden. Lijkt ons voor het dagelijks gebruik echt wel snel genoeg.
Deze grote auto van stand krijgt standaard een vijftrapsautomaat mee, die je ook met de hand kunt schakelen. Als je het schakelwerk aan de automaat overlaat, doet hij zijn werk voorbeeldig en soepel. Er is nauwelijks een schakelschokje voelbaar. Wil je zo rap mogelijk vanuit stilstand naar honderd optrekken, dan heeft het totaal geen zin het heft in eigen hand te nemen. De automaat doet het gewoon beter. Bij het tussensprintje van 50-80 valt wel een beetje winst te boeken als je met de hand de derde of vierde versnelling kiest, maar we hebben het dan al over tijden tussen de vier en vijf seconden. Wanneer je optrekt van 80-120 ligt het weer anders. Dan merk je dat de automaat toch het commando weer overneemt. Hij trekt zich niets aan van de versnelling die je hebt ingeschakeld en gaat zelf op zoek naar de gunstigste overbrengingsverhouding. We weten eigenlijk maar één goede reden te bedenken waarom je zelf de pook ter hand zou nemen en dat is om door een tandje lager te gaan op de motor af te remmen.
Rijden, dat doet de 730d op een manier die bij zijn imago past. Het onderstel is uitstekend en hij ligt heel solide op de weg. Bevelen die de chauffeur via het stuur geeft, worden keurig en nauwkeurig opgevolgd. Overstuurneigingen - de BMW is een achterwielaandrijver - heeft hij niet, ook als het harder gaat. Bovendien is deze grote automobiel ruim voorzien van elektronische ondersteuningssystemen, die de bestuurder helpen de wagen onder controle te houden. Rijcomfort heeft hij natuurlijk ook in huis. Je moet er toch niet aan denken dat de belangrijke man of vrouw op de achterbank door elkaar gerammeld zou worden. Opvallend genoeg doet de van huis uit sportieve BMW het op echt slecht wegdek opvallend goed. Het geluidsniveau in het interieur is voorbeeldig laag.
De BMW laat in alles voelen dat hij een wagen voor de actieve rijder is. Een bestuurder, die ook 'zuinig' wil rijden, want aan het eind van de rit blijkt de 730d aan slechts 9,4 l/100 km genoeg te hebben.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 730d Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 78.277 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.926 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 390 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.984 mm / 1.862 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.930 mm |
Massa leeg | 1.805 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 215/65VR16Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,2s |
Brandstofverbruik | 8,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 232 g/km |