BMW 730d (2003)

Beschaafd besparen

BMW 730d
Bezuinigen is helemaal in. Dat geldt ook, nee: voorál, voor de topmanagers in het bedrijfsleven. Maar die hoeven niet eens afstand te doen van hun topmodellen. Zonder veel moeite kunnen ze flink op de brandstofrekening besparen met de BMW 730d.

BMW ziet de toekomst voor de diesel zo rooskleurig in, dat het zelfs twee topklassers met zelfontbrander aanbiedt. Wie de allerhoogste eisen stelt, wordt op z'n wenken bediend in de BMW 740d met een dikke V8-turbodiesel met rond de 250 pk. Maar ga je voor maximale economie in aanschaf en brandstofkosten, dan is er ook een versie met twee cilinders minder te krijgen in de vorm van de 730d, waarvan de inhoud drie liter is. De Beierse motorenbouwers persen daar, met toepassing van de allermodernste common-railtechniek, 218 pk uit bij 4.000 toeren. Bovendien voorziet BMW de 730d van een zestrapsautomaat.
De BMW 730d sprint in 9,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h, een seconde langzamer dan de fabrieksopgave. Je hebt nooit het gevoel kracht te kort te komen. Maar dat is met dik 200 pk en 500 Nm onder de rechtervoet ook logisch. Je raakt in deze 'dikke turbodiesel' zelfs verslaafd aan het altijd parate koppel. De meer dan 100 pk sterkere benzineversies van de '7' kunnen aan zoveel trekkracht niet tippen. De diesel levert pas op hogere snelheden in op de benzinevarianten, die dan hun hogere topvermogen kunnen uitspelen. De testauto gaat diep grommend aan het werk als je gas geeft en is dan een klein beetje luider dan de benzineversies. Maar de BMW is uiteindelijk heel stil. Het echte voordeel van de dieselmotor komt natuurlijk naar voren als er getankt moet worden. Je slaagt er zonder veel moeite in om aan de 'goede' kant van de 1 op 10 te blijven en dat lukt met een benzinegestookte 7-serie zeker niet.

Ergonomie
De 7-serie laat zich niet bedienen als een traditionele auto. Natuurlijk zitten stuur en pedalen op de gebruikelijke plaatsen, maar alle andere bedieningselementen zijn anders dan anders geplaatst en te bedienen. Zo kies je de standen van de automaat met een klein hendeltje rechts achter het stuur, direct daaronder zit de stengel voor de ruitenwisser. Links zitten ook nog eens twee hendeltjes aan de stuurkolom. De 7-serie zit ergonomisch gewoon niet goed in elkaar. Het treffendst komt dat misschien naar voren bij de stoelverstelling: je moet eerst op een knop op de middentunnel drukken, waarmee je de verstelling voor de zitting, rugleuning of hoofdsteun activeert en dan pas kun je met een andere knop de daadwerkelijke verstelling uitvoeren. We gaan hier niet in op i-Drive, een uitzonderlijk volledige boordcomputer die je met één knop bedient en waarmee je van alles aan de auto kunt instellen. Het bedienen gaat tamelijk omslachtig: ook na een intensieve testweek konden we er geen vriendschap mee sluiten.
Toch is het een genoegen om met een BMW 730d onderweg te zijn. Hij laat zich besturen als een veel kleiner en lichter voertuig dan de rijklaar bijna twee ton wegende limo. Maar het weggedrag is voortreffelijk. Dreigt het in een bocht toch nog fout te gaan, dan grijpt de elektronica trefzeker in (ESP). Een opsomming van alle luxe kost een hele pagina, maar we noemen het uitmuntende audiosysteem. De BMW heeft dat fabelachtig klinkende Logic 7-systeem met subwoofers onder de stoelen. Verder zijn er regen- en lichtsensoren die ruitenwissers en koplampen bedienen. Leren bekleding en houten afwerking van het interieur zijn eveneens standaard.

Signalement

Merk Bmw
Model 730d
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 85.300

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 88 l
Lengte / breedte / hoogte 5.029 mm / 1.902 mm / 1.492 mm
Wielbasis 2.990 mm
Massa leeg 1.900 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/60WR17Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 8,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 227 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum