Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 7-serie Active Hybrid

'Ah pap, nog één keer e-boost!'

36
BMW 7-serie Active Hybrid
  • Erik Kouwenhoven
  • Eerste rijtest
24 december 2009 om 15:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 46 2009
AutoWeek 46 2009

Je leest het in AutoWeek 46 2009

Turbo is zó jaren negentig. Vergeet de kick-down. Moderne kinderen van milieubewuste ouders smeken vanaf de achterbank straks om de e-boost van BMW.

'Ah pap, nog één keer e-boost!' Je hoort het ze zeggen, de kinderen van papa's met een hybride BMW 7 Serie. Want wie het gaspedaal van de Active Hybrid 7 met elektromotor en benzinemotor helemaal vloert, ziet het woord e-boost oplichten in het display. De niet aflatende acceleratie die daarop volgt, duwt het kroost vervolgens tegen de achterbank en maakt zoon of dochter ongetwijfeld tot de held van de meereizende buurtkinderen. De situatie is volslagen hypothetisch, want de Active Hybrid 7 komt pas in april naar Nederland, maar BMW ziet ongetwijfeld graag dat het straks zo gaat. Het merk is er namelijk in geslaagd om 'Freude am Fahren' op plezierige wijze te combineren met een lager verbruik en overeenkomstige CO2-uitstoot.

700 Nm koppel

Volgens BMW ligt onder de kap van de Active Hybrid 7 een achtcilinder motor met het vermogen van een twaalfcilinder, maar met het verbruik van een zescilinder. Het gaat hier om de twinturbo V8 benzinemotor van de 750i, die wordt geassisteerd door een in het transmissiehuis geplaatste elektromotor. Het totale vermogen komt op 465 pk uit en het maximum koppel is in totaal 700 Nm. In vergelijking met de 'gewone' 750i verbruikt de Active Hybrid gemiddeld twee liter brandstof minder per honderd kilometer, oftewel zo'n 15 procent en de gemiddelde CO2 uitstoot daalt van 266 gram naar 219 gram per kilometer.
Het zijn misschien geen schokkende dalingen, maar je toont als directeur in ieder geval aan dat je begaan bent met het milieu en niet zomaar een dikke slee rijdt. Dat toon je zelfs vrij duidelijk, want BMW is niet zuinig geweest met de naam Active Hybrid. Behalve op de achterzijde staan de letters op de zijkant (C-stijl), de dorpels (verchroomde platen) en op het display van het dashboard. Volgens een woordvoerder is dit bewust gedaan omdat kopers van zo'n auto nou eenmaal graag koketteren met het feit dat ze het milieu een warm hart toedragen.

Duitsers op achterstand

Je kunt het BMW verwijten dat ze pas ruim tien jaar na de Toyota Prius met een hybride op de markt komen, maar de strategie is volgens het Beierse merk weloverwogen. Eerst wilde BMW naar eigen zeggen de bestaande verbrandingsmotoren optimaliseren met allerhande kleine verbeteringen. Onder de noemer Efficient Dynamics leidden die maatregelen de afgelopen jaren inderdaad tot een behoorlijke vergroening van het BMW-wagenpark. Pas daarna zou die extra efficiënte motor worden aangevuld met hybride aandrijving en dat gebeurt dus nu. Dat BMW -net als aanvankelijk alle vooraanstaande Duitse merken- helemaal niets zag in hybride aandrijving en vooral onder dwang van de markt en de strenger wordende wetgeving alsnog snel een achterstand op Lexus probeert goed te maken, laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing. Niet voor niets ontwikkelde BMW deze techniek samen met Mercedes-Benz. Haast was immers geboden.

Spectaculaire acceleratie

De Active Hybrid 7 is een zogeheten 'mild hybrid', dat wil zeggen dat de auto is voorzien van één elektromotor en daardoor niet uitsluitend op elektriciteit kan rijden. Wel ondersteunt deze 20 pk sterke elektromotor de benzinemotor op een wijze die ronduit spectaculair is. Dat komt niet zozeer door de extra paardenkrachten, maar vooral door het enorme extra koppel van 210 Newtonmeter van de elektromotor. De trekkracht is ook bij lage toerentallen enorm en het motorgeluid en de mate van acceleratie zijn zelden met elkaar in overeenstemming. Je hoort de V8 wel, maar hij hoeft hier lang niet zo hard te werken als in een gewone V8. De motor opereert in de hybride variant dan ook veel meer op de achtergrond en dat komt het comfort ten goede.
De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 4,9 seconden en dat zijn waarden die we normaal gesproken alleen bij sportwagens zien. Bij 250 km/u grijpt de begrenzer kalm maar gedecideerd in. Helaas, want het onderstel en de motor kunnen veel hogere snelheden aan. In de bochten is het een ander verhaal. Pas wanneer je de auto in stand Sport of Sport+ zet, laat hij wat van zijn lompe looiigheid van zich afvallen en durf je ook bochtige bergwegen op snelheid te rijden. Dat geldt echter ook voor de gewone 7 Serie, want je moet beide auto's echt vlak na elkaar rijden om het meergewicht van 100 kilo van de hybride variant te voelen.

Ook X6 Hybrid

Ook op andere gebieden hoef je als eigenaar van de Active Hybrid weinig offers te brengen. De auto remt wat abrupter doordat met het indrukken van het rempedaal direct energie wordt teruggewonnen en de bagageruimte is 40 liter kleiner doordat links in de hoek een uitsparing is gemaakt voor de lithium ion accu, maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Prijstechnisch gezien moet je wel flink bloeden, want hoewel de meerprijs van de Active Hybrid ten opzichte van de 750i nog niet precies bekend is, laat BMW doorschemeren dat de auto meer dan een paar duizend euro duurder zal zijn. Dat is jammer, want dat het ook anders kan bewijst Mercedes met de S400 Hybrid, die niet veel duurder is dan een vergelijkbare benzinevariant. Die presteert weliswaar minder indrukwekkend, maar is met gemiddeld 186 gram CO2-uitstoot wel een stuk schoner.

Behalve de 7 Serie, staat in april ook de X6 Active Hybrid in de Nederlandse showroom. Dat is wél een zogeheten 'full hybrid', die dus ook gedurende een bepaalde afstand uitsluitend elektrisch kan rijden. Dat kan tot een snelheid van 60 km/u en dat is tamelijk uniek, zeker voor zo'n grote auto. In de 7 Serie is het heilzame effect van de hybride aandrijflijn echter twijfelachtig. Want in hoeverre de besparing wordt gerealiseerd door de toevoeging van een accupakket en een elektromotor is nauwelijks na te gaan. De auto is namelijk voorzien van een achttraps automaat (in plaats van zes in de 750i) en dat brengt al voordelen met zich mee voor het gemiddelde verbruik. Ook de gestroomlijnde wielen, langere overbrengingen en start/stopfunctie zorgen voor vele procenten brandstofbesparing. Het aanslaan van de motor gaat overigens nagenoeg ongemerkt. Dat komt doordat een traditionele startmotor ontbreekt. Die taak is overgenomen door de elektromotor.

Meer hybrides

De vraag is bovendien of BMW er goed aan doet om twee van deze directiekanonnen te voorzien van hybride techniek. Dit soort auto's -en dan met name de 7 Serie- wordt toch voornamelijk ingezet voor het rijden van lange afstanden en vooral op de snelweg is een hybride weinig effectief. BMW heeft naar eigen zeggen echter gekozen voor een zogeheten top-down benadering. Een woordvoerder van het merk verzekerde ons dat alle nieuw gebouwde BMW's geschikt zijn voor hybride techniek. Of dat ook echt gaat gebeuren is vraag twee, maar het kán in ieder geval. Belangrijk voor BMW op korte termijn is in ieder geval dat het met de komst van de hybride 7 Serie voorkomt dat nog meer klanten weglopen naar Lexus en Mercedes; twee topmerken die al wel een hybride topklasse sedan in hun gamma hebben.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 7-serie
BMW BMW 7-serie

Uitgelicht aanbod

    BMW 735i Executive NIEUWE APK|YOUNGTIMER|LEDER|XENON|PDC

    BMW 735i Executive NIEUWE APK|YOUNGTIMER|LEDER|XENON|PDC

    • 2002
    • 260.266 km

    € 6.450

    BMW 735I SPECIAL EXEC. V8, LEER, TV

    BMW 735I SPECIAL EXEC. V8, LEER, TV

    • 2000
    • 327.933 km

    € 8.995

    BMW 750i xDrive High Executive / M Sportpakket / Soft Close / Surround view / Massagefuntie

    BMW 750i xDrive High Executive / M Sportpakket / Soft Close / Surround view / Massagefuntie

    • 2017
    • 67.871 km

    € 64.900

Meer BMW 7-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 7-serie (G11)

    220
    • 24 april 2019

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 7-serie specificaties
  • BMW 7-serie occasions
  • BMW 7-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 7-serie tests
  • BMW 7-serie gebruikersreviews
  • BMW 7-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 745e (2020)

    BMW 745e (2020)

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 735i Executive (1996)

    BMW 735i Executive (1996)

    23
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 760i (2013)

    BMW 760i (2013)

    18
    • 1 september 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2018)

    BMW 750i High Executive (2018)

    7
    • 31 december 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 760Li (2009)

    BMW 760Li (2009)

    29
    • 8 maart 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2005)

    BMW 750i High Executive (2005)

    6
    • 5 december 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    7
    • 23 september 2018
meer reviews
Rij-impressie BMW 750i xDrive

Rij-impressie BMW 750i xDrive

72

Mecedes-Benz heeft 4-Matic op de S-Klasse, de Audi A8 is in de meeste gevallen standaard...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12 op waterstof

    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12...

    92
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    112
    • 22 april 2022
  • BMW i7 - Eerste kennismaking

    BMW i7 - Eerste kennismaking

    65
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    155
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    52
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    46
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    BMW i7 gelekt: opvallende neus in beeld

    BMW i7 gelekt: opvallende neus in beeld

    81
    • 15 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    72
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    34
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    15
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    12
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden