BMW 640d Gran Coupé High Executive aut. (2015)

Dieselen op z'n mooist

BMW 6-serie Gran Coupé 4-d
BMW 6-serie Gran Coupé 4-dBMW 6-serie Gran Coupé 4-dBMW 6-serie Gran Coupé 4-dBMW 6-serie Gran Coupé 4-dBMW 6-serie Gran Coupé 4-d
Een coupélijn in combinatie met een chique, vierdeurscarrosserie en een dieselmotor. In de BMW 640d Gran Coupé komt het allemaal samen.

De net gefacelifte 6-serie Gran Coupé oogt breed en laag, maar mede dankzij de vierdeurscarrosserie is hij wel geschikt voor vier volwassen inzittenden. Voor de kilometervreter levert BMW hem ook met zescilinder dieselmotor. Die levert maar liefst 313 pk. De prestaties zijn dan ook goed voor elkaar; hij raast in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/h en bij 250 km/h houdt de elektronica het voor gezien. Ook de tussenacceleraties verlopen razendsnel; de sprint van 80 naar 120 km/h neemt slechts 3,6 seconden in beslag.

Als je het rechterpedaal voorzichtig streelt, kun je op langere afstanden een verbruik van 1 op 15 halen, maar het is moeilijk de verleidingen van het machtige koppel te weerstaan. Als je 1 op 12 haalt, doe je het zeker niet verkeerd.

Hoewel de BMW drie gordels achterin heeft, verhindert de in de bank doorlopende tunnelconsole dat je achterin in het midden kunt zitten. Wie een praktischer BMW zoekt, kan beter voor een 5-serie Touring, 5 Gran Turismo of een X5 kiezen.

Vanbinnen worden fraaie lijnen gecombineerd met weelderig gestikt leer. De bestuurder ziet een uitvoerig instrumentenpaneel voor zich en in de voorruit heeft de testauto een head-updisplay. Als we de auto via het Driving Dynamics-menu op Sport zetten, wordt de indeling van het instrumentarium compleet anders van opzet. De kleur rood domineert en onder in de toerenteller verschijnt een balkje dat aangeeft hoeveel kilowatts er in actie komen. De gasrespons en de bak gaan op scherp en in bochten voelt de auto veel strakker aan dan in de andere standen. De bewegingen in het koetswerk verdwijnen en met groot fanatisme valt de 6-serie bochten aan. Qua besturing voel je goed wat er gebeurt en dat helpt je de auto precies te plaatsen.

Als je fatsoenlijk achterin wilt zitten, moet je niet veel langer zijn dan 1,80 meter, anders kom je in de knel met het aflopende dak. De beenruimte is redelijk. Vanzelfsprekend kunnen de achterpassagiers hun eigen microklimaat creëren. De BMW-dealer vraagt ruim een ton voor de standaard 640d Gran Coupé. Met High Executive-pakket komt daar nog € 9.995 bij.

Oordeel

4 sterren

De BMW 6-serie Gran Coupé ziet er misschien uit als een ‘platgeslagen’ 5-serie, vanbinnen staat hij wel degelijk op een hoger plan. Gecombineerd met de uitstekende prestaties zorgt dit voor een ultraluxe GT-gevoel.

Signalement

Merk Bmw
Model 640d Gran Coupé High Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 115.517

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 230 kW / 313 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 630 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 5.007 mm / 1.894 mm / 1.392 mm
Wielbasis 2.968 mm
Massa leeg 1.785 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor245/45R18Prijzen
Banden achter275/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s (fabrieksopgave: 5,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,6s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 147 g/km

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.