BMW 520i (2002) - Op de rollenbank
Zo'n ongeblazen zes-in-lijn moet je laten zoals hij is
52 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Remco van Leijen reed een dikke Volkswagen Golf V van 345 pk. Die heeft hij verkocht – dood- en doodzonde – maar er kwam iets moois voor terug, een BMW 520i Touring uit 2002. Hij twijfelt echter of deze auto wel helemaal bij de les is, dus klopte hij bij ons aan. Zijn die 170 pk en 210 Nm nog present?
Gelukkig, daar heb je Remco uit Wieringerwaard met zijn BMW. Want er is één vraag die op onze lippen brandt: “Waarom heb je die Golf weggedaan, Remco?” Daar is niet zo’n ingewikkelde verklaring voor, laat hij weten. “Dat ding kostte me mijn rijbewijs, dus …” Bij elk verkeerslicht werd hij uitgedaagd door bestuurders met een auto van een merk met vier ringen voorop. “En ik kon het niet nalaten om die gasten dan even een lesje te leren. Jij weet ook dat die Audi-rijders slechte verliezers zijn en dat maakt het nog leuker. Als je wordt uitgedaagd, dan, tsja, dan vragen ze erom.”
Waar niemand om vraagt is een zeemeeuw tegen de voorruit. “Uitgerekend op weg hier naar toe, kop ik een zeemeeuw terug op de A4. Ik schrok me rot, overal veren en een rotklap.” Het resultaat: een kapotte voorruit. Ook dat nog.
30.000 kilometer per jaar met de getunede Golf
Onder de streep is Remco echter een verstandige jongeman en hij dacht bij zichzelf, na veel plezierige kilometers: “Ik heb er in één jaar 30.000 kilometer mee gereden, in die periode niet één bekeuring gescoord en het is mooi geweest. Ik moet de problemen ook niet gaan opzoeken. Ik had er een vijfde en zesde versnelling van een dieselbak in gelegd voor een hogere topsnelheid. Ik heb hem een keer op 312 km/h geklokt. Ergens. Voordat ik met terugwerkende kracht alsnog een prent krijg.”
Een E39 BMW 520i in plaats van een E60 530i
Remco ging op pad met als inruiler een Golf Vijf met 345 pk en kwam thuis met een BMW 530i. “Maar die was het niet voor mij, een E60, hij paste me niet. Mijn partner reed al een BMW 520i en hij haalde mij over om ook voor een E39 te kiezen. Zo gezegd, zo gedaan.” Maar Remco ging niet voor de eerste de beste 520i. Hij ging voor de goedkoopste, met een geldige apk. “Die vond ik, maar er was wel een dingetje mee: de kachel was stuk. Daar liet ik me niet door afschrikken en wat denk je? De kachel was niet stuk, er was alleen een weerstand van de kachelmotor stuk, dus voor € 43 was ik het mannetje.”
Stralende eigenaar: 'beste 5-serie ooit'
Remco zo blij als een kind. “Hij rijdt nog heerlijk. Deze beste 5-serie ooit. Oh ja, de tractiecontrole doet het niet meer, maar dat vind ik helemaal niet erg, da’s juist leuk in bochten.” Hij scoort nog een keurig verbruik van 1 op 12, maar ook 1 liter olie op 1000 km, maar ja, ach. En het is wel mooi een Touring. “Heel praktisch, lekker de hengels achterin en hup, vissen.”
Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven ziet een BMW 5-serie altijd graag komen. Maar deze verder opvoeren ligt niet voor de hand. “Nee, deze zes in lijn, ongeblazen, die moet je lekker laten zoals hij is, hij klinkt nog gezond dus we gaan eens even kijken wat hij nog doet.”
Dat pakt helemaal prima uit en we hebben een stralende Remco op bezoek bij de rollenbank. “Dit had ik niet verwacht, het voelde alsof er wat kracht ontbrak maar fijn dat ik nu weet dat het prima is.” En prima is het, met 211 Nm en 173,6 pk haalt de prestigieuze Duitser nog gewoon de fabrieksopgave die hij moet hebben. Chapeau!
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 520i touring |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.171 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.250 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.805 mm / 1.800 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.595 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 205/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 223 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 228 g/km |
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.