BMW 330e Touring vs. Volvo V60 T6 Recharge AWD - Vergelijkende Test
Nieuwe software in vertrouwde hardware
BMW heeft de 3-serie een tussentijdse update gegeven. Het nieuws zit in de elektronica en de bediening daarvan. Is dat genoeg om de tegenwoordig op Android Automotive OS draaiende Volvo V60 partij te geven? We zetten ze naast elkaar met tankdop en laadpoort.
Bij de tussentijdse update van de 3-serie waren ze in München kennelijk nog steeds tevreden, althans over het fysieke deel. Het vraagt een kennersoog om te zien dat de koplampen voortaan een iets andere vorm hebben, net als de grille en de bumpers, die voor de familiebanden keurig zijn aanpast op die van de jongste modellen in het gamma. Technisch lijkt er evenmin veel aan de hand. Het opmerkelijkste is misschien nog wel dat de handbak is vervallen; de 3 is er voortaan alleen nog maar als automaat. Wanneer je je graag met de versnellingskeuze bemoeit, ben je aangewezen op de flippers achter het stuur. Dat stuur steekt je tegemoet vanuit een geheel nieuw dashboard. Daarmee hebben we meteen het grootste nieuws te pakken. Het dashboard – en daarmee de bediening – is fors onder handen genomen.
Niet alleen is de bijl gezet in het aantal fysieke knoppen ten faveure van een groot scherm, het multimediasysteem werkt voortaan met een besturingssysteem van een nieuwe generatie: OS 8. Dat brengt hem in lijn met stalgenoten als de elektrische i4. Is de 3-serie daarmee klaar voor de tweede ronde? Voor een antwoord op die vraag zetten we een BMW 330e Touring naast een Volvo V60 T6 Recharge, ook een plug-in hybride stationwagon. Toch zijn er meer overeenkomsten: de V60 kreeg halverwege zijn carrière eveneens een nieuw besturingssysteem voor zijn infotainmentsysteem.
IMMER ALERT
BMW en Volvo hebben elk hun eigen idee over de aandrijving van een plug-in hybride. Voor de 3-serie gebruikt BMW nog steeds de klassieke opstelling met de motor in lengterichting voorin, daarachter de elektromotor en de automatische transmissie, van waaruit vervolgens de achterwielen worden aangedreven. Er is ook een vierwielaangedreven variant, waarbij er vanuit de versnellingsbak een aftakking naar de voorwielen is gemaakt. De Volvo V60 is in beginsel een voorwielaandrijver met de verbrandingsmotor en automaat dwars voorin. De hybridisering komt voor rekening van een elektromotor tussen de achterwielen, wat van de V60 een vierwielaandrijver maakt.
Aan de aandrijftechniek van de BMW is bij de facelift niets veranderd. Dat betekent nog steeds een 184 pk benzinemotor, een 109 pk elektromotor en de onvolprezen achttrapsautomaat. Met een volle accu (12,0 kWh) halen we 50 kilometer op enkel de elektromotor. Wanneer je je best doet, zit er vast nog iets meer in. Wij zijn die 50 kilometer gewoon lekker met het verkeer meegegaan, en dat gaat nog best aardig met 109 pk. Helemaal leeg raakt de accu overigens zelden; er blijft altijd een restje achter, waarna je de auto als een normale hybride kunt rijden. De aandrijflijn reageert dan mede dankzij de snelle respons van de elektromotor lekker alert op het gaspedaal. Op papier moet de aandrijflijn van de BMW zijn meerdere erkennen in die van de Volvo. Op de diverse sprintonderdelen blijken de verschillen juist minimaal. Wel is het zo dat de Volvo zich nog net iets meer als een elektrische auto gedraagt. Dat is te danken aan de elektromotor op de achteras, die daar zonder tussenkomst van een versnellingsbak zijn eigen ding doet en zelfs de schakelpauzes van het voorste deel van de aandrijftrein keurig opvult. We blijven fan van de immer alerte versnellingsbak in de BMW, maar bij de Volvo gaat het naadloos als in een EV.
Net als de laatste keer dat we een V60 T6 Recharge reden, bedraagt het vermogen van de benzinemotor 253 pk, maar piekt de elektromotor voortaan bij 145 pk in plaats van bij 87 pk. Het maximumkoppel van de elektromotor is ongewijzigd 309 Nm en dat betekent dat de Volvo nog altijd even soepel van zijn plek komt of versnelt voor een inhaalactie. De accucapaciteit is eveneens veranderd. Die is toegenomen van 11,8 naar 18,8 kWh en dat betekent een grotere elektrische actieradius. Op een volle batterij halen we met de V60 T6 Recharge nu 71 kilometer, waar we eerder al na 52 kilometer de benzinemotor hoorden aanspringen. Ondanks zijn grotere accu hoeft de Volvo niet langer dan de BMW aan de lader. De V60 kan namelijk met maximaal 6,4 kW laden, terwijl de piek bij de 3-serie op 3,7 kW ligt.
De toevoeging van de plug-in hybridetechniek (ongeveer 240 kg) maakt de 330e niet bepaald de lichtste telg binnen de 3-serie-familie. Toch weet de BMW de kilo’s met succes te verbloemen. De afstemming van veren en schokdempers is dynamisch, maar met behoud van meer dan genoeg comfort. Er zit een mooie balans in de auto. De grenzen opzoeken kan, maar je moet de boel flink forceren om hem tot een stapje opzij te verleiden. Onder normale omstandigheden gaat de BMW uiterst koersvast over het asfalt, waarbij de prettig communicatieve besturing je precies genoeg betrekt bij wat er zich tussen de banden en het wegdek afspeelt. De Volvo is 164 kilo zwaarder dan de BMW. Hoewel hij zeer zeker niet log overkomt, merk je duidelijk dat de veren en schokdempers iets meer voor hun kiezen krijgen. Hobbels en bobbels weet het onderstel keurig te absorberen, en de Zweed laat een keurig stabiele en uitgebalanceerde indruk achter. Alleen weet de Volvo – met name de besturing – ons iets minder bij het rijden te betrekken dan de BMW. In deze configuratie ligt bij de V60 de nadruk net iets meer op comfort dan op dynamiek. Het een is niet beter of slechter dan het ander, alleen zijn de accenten net iets anders gezet.
ONVERANDERD PRIMA
Als het om afwerking en materiaalgebruik gaat, geven BMW en Volvo elkaar weinig toe. Het is bij beide auto’s onveranderd prima voor elkaar. Dat geldt eveneens voor de zitpositie voorin. Ze hebben allebei goede stoelen die in staat zijn om je rug te masseren of nog meer te ondersteunen met zittingverlenging, al dan niet elektrisch bediend. Met de rolmaat in de hand blijkt de BMW achterin net iets ruimer, al scheelt het niet veel. Door een iets andere vorm van de achterbank (met als gevolg een meer ontspannen zithouding) zitten we liever achter in de V60 dan in de 3-serie. Althans, zolang we niet in het midden hoeven te zitten. Volvo stopt zijn accu’s namelijk weg in de middentunnel, die daardoor vrij hoog is en doorloopt tot aan de bank. Met de rugleuning rechtop kun je in de 481 liter metende Volvo-kofferbak 69 liter meer meenemen dan in de BMW. Met de leuningen plat past er juist in de BMW iets meer lading. De BMW-achterruit is nog steeds separaat te openen, wel zo handig wanneer je even snel iets wilt pakken. Beide testauto’s hebben een wegklapbare trekhaak. De 330e mag een aanhanger van 1.500 kilo trekken. Dit betekent dat er een stap voorwaarts is gemaakt, want voorheen mocht er maximaal 750 kg aan de haak. Bij de Volvo was het al 2.000 kg en dat mag je nog steeds aankoppelen.
Waar een beetje smartphone een levenscyclus kent van twee tot hooguit drie jaar – dan is hij echt ‘hopeloos’ verouderd en ligt de opvolger al klaar – houdt de autoindustrie doorgaans zo’n zeven tot acht jaar aan voordat een model met pensioen mag. Vaak zien we dat de opvolger fysiek sterk leunt op zijn voorganger, denk bijvoorbeeld aan de jongste Golf, waarvoor Volkswagen gewoon voortborduurt op de MQB-structuur van de vorige generatie. Wel komt een autofabrikant – net als BMW nu met de 3-serie – doorgaans halverwege de levenscyclus met een flinke update om de verkoop een impuls te geven. Meer en meer zien we daarbij dat het fysieke deel, op wat cosmetische retouches na, ongemoeid blijft en dat het nieuws vooral zit in de elektronica. Je krijgt voortaan meer functionaliteit, een grotere connectiviteit, een andere gebruikersinterface en/of hogere rekensnelheden. Alles om het vernieuwingstempo van de elektronica-industrie bij te benen. We zagen dit twee jaar geleden gebeuren bij de Volvo V60 met de overstap van Volvo’s eigen systeem naar Googles Android Automotive OS (wat staat voor Operating System, oftewel besturingssysteem). De interface van Volvo’s infotainmentsysteem met het rechtopstaande scherm ziet er met het nieuwe besturingssysteem op het eerste gezicht vertrouwd uit, maar de menustructuren en vooral de mogelijkheden zijn flink op de schop gegaan. Hiermee is de bediening vereenvoudigd. Het swipen door de pagina’s met icoontjes is voorbij, alsof je in je mogelijkheden wordt teruggedrongen. Daarvoor in de plaats krijg je een navigatiesysteem dat werkt met Google Maps. Dat brengt veel actuele informatie met zich mee, niet alleen over verkeersopstoppingen, maar eveneens van de nieuwste winkels en restaurants.
Ook in München willen ze met een nieuw bedieningssysteem niet wachten tot de 3-serie aan het einde van zijn levenscyclus is. BMW gaat echter verder dan alleen maar de toepassing van andere software: het dashboard is opnieuw ingericht. Het instrumentarium en het multimediasysteem zijn samen ondergebracht in één groot, glimmend en enigszins rond de bestuurder gebogen paneel. Op de middenconsole heeft een reeks fysieke knoppen helaas het veld moeten ruimen. Gelukkig is de grote iDrive-knop met een reeks sneltoetsen op de middentunnel gebleven. Voor alles moet je nu het systeem in, waarin we meer mogelijkheden ontdekken dan bij de Volvo. Vraagt dat extra aandacht? Ja. Gelukkig werkt het met eenvoudig te doorgronden menustructuren en is de respons op je bevelen (swipend of met de iDrive-knop) lekker vlot. Al is het wel jammer dat je je navigatie-informatie even moet missen wanneer je de airco bedient.
PASSIEF EN ACTIEF
Volvo biedt de V60 T6 Recharge aan in drie verschillende uitrustingsniveaus. Daarnaast bevat de prijslijst nog genoeg mogelijkheden om met pakketten en losse opties extra functionaliteit toe te voegen of je auto aan jouw stijl aan te passen. De mogelijkheid om extra veiligheidsopties toe te voegen, is er nauwelijks. Op dat vlak is de V60 al vanaf het basismodel lekker compleet; ze hebben bij dit merk een naam hoog te houden. BMW pakt het anders aan. De 330e is er slechts in één uitvoering, die je vervolgens geheel naar eigen inzicht kunt aankleden, nog veel meer dan bij de Volvo.
Actief en passief heeft de 3-serie genoeg veiligheid aan boord. Toch zien we onder de opties en extra’s bij BMW enkele veiligheidssystemen die Volvo je in alle uitvoeringen standaard meegeeft. Je hebt de vrijheid om zelf te bepalen wat veiligheid je waard is. Als het om vanafprijzen gaat, geven BMW en Volvo elkaar in elk geval weinig toe, de 330e Touring heb je vanaf € 56.687 en de prijslijst van de V60 T6 Recharge begint bij € 55.995.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Ze geven elkaar weinig toe. Met zijn verfijnde onderstel is de vernieuwde 3-serie nog altijd de fijnere rijders auto. Dankzij het naar een hoger plan gebrachte multimediasysteem is de 3 klaar voor zijn tweede levensfase. Als plug-in hybride doet de Volvo het net iets beter. Ook als het om ruimte en veiligheid gaat, heeft de V60 iets meer te bieden. Dat levert hem, weliswaar nipt, toch de meeste punten op.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 330e M-Sport Pano ACC El-zetel HUD 19inch Camera Adp-onderstel
- 2023
- 28.320 km

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD Inscription Expression | Panoramadak | Leder | Stoel/Stuurverwarming | Zondag Open!
- 2022
- 43.000 km

BMW 3-serie Touring 330e xDrive Panoramadak Adaptive Cruise Innovation Pack Comfort Pack Travel Pack Full Options!
- 2024
- 16.030 km