Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 3-serie PHEV prototype

PHEV volgens BMW

24
BMW 3-serie PHEV prototype
BMW 3-serie PHEV prototypeBMW 3-serie PHEV prototypeBMW 3-serie PHEV prototypeBMW 3-serie PHEV prototypeBMW 3-serie PHEV prototypeBMW 3-serie PHEV prototypeBMW 3-serie PHEV prototypeBMW 3-serie PHEV prototypeBMW 3-serie PHEV prototype
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
13 januari 2015 om 13:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 50 2014
AutoWeek 50 2014

Je leest het in AutoWeek 50 2014

Na de i3 en de i8 werkt BMW aan meer auto's die aan de laadpaal kunnen. In 2016 maakt een plug-in hybride versie van de 3-serie z'n opwachting. Wij reden alvast met een prototype van die auto.

Elektromotoren in de aandrijflijn, bij BMW verspreiden ze zich als een al maar uitdijende olievlek door het programma. En tegenwoordig bij voorkeur in combinatie met snoeren en stekkers. Niet helemaal onbegrijpelijk, vanaf 2020 mag de gemiddelde vlootuitstoot nog maar 95 gram CO2 per kilometer bedragen. En daar zit BMW nog niet op. Er moet dus wat gebeuren. Vandaar dat er een hele reeks plug-ins in de coulisse warm staat te draaien, onder andere op basis van de X5 en de 5-serie. En omdat het systeem modulair is krijgt de 3-serie deze techniek ook mee, vanaf 2016 staat-ie er mee in de showroom.

Geen diesel

Waar BMW voor de gewone hybriden nog gebruik maakt van een dikke zescilinder benzinemotor zoals in de 335i en 535i hebben de plug-ins een twee liter viercilinder benzinemotor met prestaties vergelijkbaar met die in de 320i. De elektromotor zit op de plek van de koppelomvormer, tussen de verbrandingsmotor en de bekende achttrapsautomaat van ZF. Onder de vloer van de achterbak (die daardoor 35 mm hoger ligt) zit een accupakket waarmee de auto 35 km elektrisch moet kunnen rijden. Voor de gewichtsverdeling (de auto moet wel als een BMW blijven rijden) is bijvoorbeeld de 12 volt-accu vanuit de achterbak verplaatst naar de motorruimte en is ook de achterste uitlaatdemper een stuk naar voren verhuisd, dit resulteert in een gewichtsverhouding tussen voor en achter van 52:48.

De viercilinder levert ruim 180 pk (het exacte getal wordt nog niet genoemd) en 320 Nm, de elektromotor dik 95 pk en 250 Nm. Doordat de twee motoren niet gelijktijdig pieken resulteert dit in gecombineerde maxima van rond 245 pk en ruim 400 Nm; vergelijkbaar met het vermogen van een 328i en het koppel van een 335i. Het gemiddelde verbruik volgens NEDC zou op 2,1 l/100 km uit moeten komen. Dit zou nog lager kunnen wanneer voor een combinatie met een dieselmotor gekozen zou worden. Maar volgens Dennis Paul, ingenieur bij dit project, is een dieselmotor duurder en zwaarder en weegt dat niet op tegen de extra winst die daar mee geboekt zou kunnen worden.

Verder verfijnd

Bij de eerste kennismaking op BMW's testcomplex in het Zuid-Franse Miramas maakt de auto al een behoorlijk uitontwikkelde indruk. We rijden weg in de hybride modus, dat is standaard. In de praktijk betekent dit dat de viercilinder zich koest houdt tot-ie echt nodig is (bijvoorbeeld wanneer de snelheid boven de 80 km/h komt of als het gaspedaal kick-down ingetrapt wordt). De elektromotor volgt iedere beweging van het gaspedaal zonder aarzelen op. Hierbij worden trouwens ook alle acht de versnellingen gebruikt; omdat de e-motor vóór de versnellingsbak zit. Schakelen gaat nagenoeg ongemerkt, en ook nog 'ns bij hogere toerentallen dan op benzine. Dit omdat de elektromotor een gunstiger rendement heeft bij oplopend toerental, in de praktijk gaat het om toerentallen die tussen de 2.500 en 4.000 toeren per minuut liggen.

Ook wanneer de benzinemotor bijspringt gedraagt de aandrijflijn zich voorbeeldig; hoe we het systeem ook op de proef stellen met het gaspedaal, de overgang van elektrisch naar benzine en weer terug verloopt nagenoeg ongemerkt. Opmerkelijk hoe dicht ze met de conventionele automaat de CVT uit de Lexus GS en LS (een automatische transmissie met twee geïntegreerde elektromotoren) weten te benaderen. We zien het bij auto's met een vergelijkbare opstelling weleens minder. Wanneer we vervolgens in de sportstand verder gaan zijn alle twee de motoren continue actief. De reactie op het gaspedaal is nu ongekend direct. Dit komt voor een belangrijk deel doordat de elektromotor continue bij de les is en keurig weet te verbloemen dat een verbrandingsmotor nu eenmaal met een vertraging werkt, zeker wanneer de turbo nog even op gang moet komen.

Verschillende rijmodi

Net als in de andere versies van de 3-serie kun je in de PHEV uit verschillende rijmodi kiezen: Comfort, Sport en Eco Pro. In de comfort-stand (altijd de beginstand na het starten) bepaalt de elektronica welke motor op welk moment wat mag doen om zo comfortabel en efficiënt mogelijk op je bestemming te komen. Maar het systeem is via een keuzemenu te overrulen: er is ook een mogelijkheid om alleen op de elektromotor te rijden en zo tijdelijk even geen lokale uitstoot te produceren, dit kan in de Max eDrive-stand. En het kan ook andersom in de stand Save Battery: alleen op de benzinemotor om zo elektriciteit uit te sparen zodat je later nog genoeg in de accu hebt zitten om elektrisch te kunnen rijden daar waar jij denkt dat dat beter is (bijvoorbeeld in een parkeergarage of wanneer je langs een school rijdt).

Budgetvriendelijk

De vermogenselektronica in de 3 PHEV is dezelfde als in de i3, accumanagement en elektromotortechniek zijn ook verwant aan wat in de i3 en i8 gebruikt wordt. Verder komen de verbrandingsmotor en versnellingsbak gewoon uit het schap. Daarnaast is het systeem dusdanig modulair dat het ook in andere modellen gebruikt kan worden (we reden begin dit jaar al met een prototype van de technisch verwante X5 plug-in hybride en eerder deze maand werd de techniek in China gepresenteerd in een verlengde 5-serie). Hierdoor kunnen de kosten binnen de perken gehouden worden. En dat is nodig ook als BMW serieuze aantallen plug-ins wil verkopen. In Duitsland zou de verkoopprijs van de 3-serie plug-in naar verwachting tussen die van een 328i en een 325d komen te liggen. Vertaald naar Nederlandse prijzen zou je dan uitkomen op net iets meer dan € 45.000, beduidend lager dan de € 59.500 die nu in Nederland voor een ActivHybrid 3 gevraagd wordt.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 649
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
BMW 318i Business Edition Plus (4D/8A)
€ 669
Stel samen ▸
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 644
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 3-serie Touring 318i Edition M Sport Shadow Executive

    BMW 3-serie Touring 318i Edition M Sport Shadow Executive

    • 2018
    • 59.572 km

    € 29.900

    BMW 3-serie Touring 335xi High Executive | Individual | Panorma | Sportleder | Org NL

    BMW 3-serie Touring 335xi High Executive | Individual | Panorma | Sportleder | Org NL

    • 2009
    • 218.000 km

    € 14.950

    BMW 3-serie Touring 316i High Executive Upgrade [ Leer Xenon Camera Lane Assist Head Up ]

    BMW 3-serie Touring 316i High Executive Upgrade [ Leer Xenon Camera Lane Assist Head Up ]

    • 2013
    • 217.730 km

    € 13.445

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: facelift

    496
    • 18 mei 2022

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
Alle generaties BMW M3

Alle generaties BMW M3

Al 35 jaar lang laat de BMW M3 de harten van autoliefhebbers sneller kloppen, het is met recht...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Executive (2001)

    BMW 320d Executive (2001)

    6
    • 7 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    9
    • 3 februari 2022
meer reviews
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    34
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    32
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    62
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    67
    • 3 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    16
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    34
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    15
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    12
    • 17 mei 2022
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden