BMW 3-serie E90 - Rij-impressie
Tegenaanval
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Het leven is niet makkelijk aan de top. Merken als Audi en Mercedes-Benz zetten alles op alles om de BMW 3-serie – ooit grondlegger van het segment der compacte sportsedans – van zijn troon te stoten. En aangezien ze dichterbij komen dan ooit, achtte het merk met de propeller de tijd rijp voor een grondige facelift.
Ga er maar aan staan: je bent het beste jongetje van de klas en iedereen probeert je de loef af te steken. Zo ongeveer vergaat het BMW's 3-serie ook. Het Beierse merk kwam in 1975 volgens eigen zeggen als eerste met een compacte sportsedan in het premiumsegment op de proppen (al zullen ze daar bij een merk als Alfa Romeo ongetwijfeld anders over denken) en sindsdien speelt de Dreier de rol van benchmark in zijn segment. Lexus gebruikte de populaire BMW zo ongeveer als blauwdruk bij de ontwikkeling van de eerste IS – een zes-in-lijn motor in lengte voorin, achterwielaandrijving – en Audi claimt met de A4 'de sportiefste auto in het segment' op de wielen te hebben gezet. Tel daarbij op dat de nieuwe generatie Mercedes-Benz C-klasse wat rijdynamiek betreft ook een grote stap richting BMW heeft gezet en het zal duidelijk zijn dat het tijd wordt voor actie in München om de voorsprong te behouden.
Met zijn uiterlijk maakt de grondig gefacelifte nieuwe 3 duidelijk dat hij op het sportieve vlak boven de concurrentie wil uitsteken. De voorbumper bijvoorbeeld oogt een stuk dikker dan voorheen en de nieren zijn er voortaan geheel in geïntegreerd, bij de vorige editie zat de bovenzijde ervan aan de motorkap vast. Bovendien zijn de luchtinlaten vergroot en zijn de koplampen voortaan getooid met chromen ringen, allemaal kleine zaken die hem net even wat meer uitstraling geven. De wat minder geslaagde wijzigingen zijn wat ons betreft de vouwen in het midden van de motorkap, die een soort 'powerdome' willen imiteren. Het maakt de voorzijde onnodig druk, dergelijke tierelantijnen heeft een merk als BMW niet nodig.
Krachtiger
De gespierdere uitstraling zet zich voort aan de zijkant met een scherpere vouw ter hoogte van de deurgrepen en zijskirts die duidelijk prominenter aanwezig zijn dan voorheen. Tel daarbij op dat de spoorbreedte met 6 millimeter is vergroot – aan de achterzijde zelfs 24 mm – en we kunnen stellen dat hij er krachtiger uitziet dan voorheen. Grootste verbeteringen zijn wat ons betreft de achterlichten: de saaie lichtunits die de 3-serie tot nu toe droeg, hebben plaatsgemaakt voor exemplaren met de bij BMW traditionele L-vorm, waardoor de achterkant beduidend minder anoniem oogt dan voorheen. Al met al een geslaagde make-over wat design betreft. Ook de kleine detailwijzigingen in het interieur hebben een positieve uitwerking gehad. Zo is de beroemde en beruchte iDrive-knop voortaan omringd met knoppen waarmee je direct in de bedieningsmenu's van het navigatiesysteem, de audio-installatie en de telefoon belandt. En dat is in de praktijk een hele verbetering, het omslachtige geworstel door tal van submenu's behoort nagenoeg tot het verleden. Ook het navigatiesysteem zelf is verbeterd: het heeft voortaan een groot scherm met een diameter van 8,8 inch en een harde schijf van 80 GB, waarvan je 12 GB voor de opslag van muziek kan gebruiken. Verder kun je voortaan, en daarmee heeft het merk een heuse wereldprimeur te pakken, op internet surfen via de iDrive-knop. Daar moeten we echter wel twee 'maar's' bij plaatsen. Ten eerste werkt het systeem volgens de verouderde Edge-standaard en dat zorgt ervoor dat het openen van internetpagina's niet bepaald snel gaat en ten tweede duurt het nog even voordat het in Nederland leverbaar wordt, omdat de importeur nog in onderhandeling is met netwerkaanbieders.
Beul
Achter het stuur van de BMW 330d weten we direct weer waarom dit merk ook alweer de 'Bayerische Motoren Werke' heet. Wát een heerlijkheid is deze nieuwe dieselmotor. De drieliter diesel is voorzien van commonrail-injectie van de nieuwste generatie die voor een druk van 1.800 bar zorgt en een turbo heeft met variabele geometrie. Het eindresultaat is een stevige 245 pk. Daarmee is hij 14 pk sterker geworden dan zijn voorganger, terwijl het verbruik met 7 procent afnam. Nog indrukwekkender is het feit dat deze motor nu al aan de pas in 2014 geldende Euro 6-emissienorm voldoet, als je tenminste kiest voor het optionele BluePerformance-pakket, waarbij een NOx-filter in het uitlaatsysteem wordt gemonteerd. Wel een beetje jammer dat de koper daarvoor moet bijbetalen, hoewel de standaard 330d reeds goed is voor Euro 5. En dat is gezien de indrukwekkende prestaties die hij levert toch netjes te noemen. Want het is werkelijk een beul, deze zelfontbrander. Nadat je een klein turbogat hebt overwonnen, gaat de beuk er bij 1.500 tpm vol in en begint hij aan een oneindig lijkende acceleratie. Met het koppel van 520 Nm maakt het daarbij weinig uit in welke versnelling de zesbak staat. Op nat wegdek treedt zelfs even beginnende wielspin op bij het opschakelen van twee naar drie, terwijl de snelheidsmeter bijna op 100 km/h staat. Een krachtpatser van de eerste orde dus, die qua geluidsproductie en vermogensafgifte in niets onderdoet voor een goede benzinemotor. In Nederland zullen de viercilinders 318d en 320d echter het leeuwendeel van de dieselverkopen voor hun rekening nemen, waarbij de eerstgenoemde voortaan ook met automaat leverbaar is en de 320d als vierwielaandrijver besteld kan worden. Bij de benzinemotoren loopt de range als vanouds van de 122 pk sterke 316i tot de twinturbo 335i met 306 pk.
Voorspelbaar
Wat rijdynamiek betreft zet de Drie nog altijd de toon in zijn klasse. Alles klopt, alles valt op zijn plek. De besturing overtroeft qua precisie en gevoel nog altijd die van bijvoorbeeld de Audi A4 en ook de lichtvoetigheid waarop de BMW je in bochten trakteert, is in dit segment onovertroffen. Daarbij ligt het grensbereik erg hoog en dat kondigt zich bovendien voorspelbaar aan. De optionele sportstoelen ondersteunen het lichaam daarbij perfect en plezieren met veel zijdelingse steun. Als vanouds een echte rijdersauto, waarbij het opvalt dat het rijcomfort op een hoger plan staat dan voorheen. De 'oude' 3-serie rekende altijd wat onbeholpen af met korte richels en oneffenheden, de gefacelifte versie glijdt er beduidend soepeler overheen. Ten minste in de door ons gereden 330d met 17-inchwielen. De koets is niet meer constant in beweging, wat vooral te danken is aan de montage van een nieuwe generatie runflat-banden, die minder stug aanvoelen dan voorheen. Al met al biedt de vernieuwde 3-serie een geslaagdere mix van comfort en sportiviteit. De concurrentie heeft weer wat om de tanden op stuk te bijten.