BMW 225xe Active Tourer
Actief stekkeren
- Cornelis Kit
- Eerste rijtest
BMW is druk bezig met de uitrol van plug-in hybriden, geen enkel model lijkt er aan te ontkomen. Naast de i-modellen krijgen we binnenkort PHEV-varianten van de 3-serie, de X5 en de 2 Active Tourer. Ja zelfs van de nog te introduceren nieuwe 7-serie staat voor volgend jaar al een plug-in op de rol.
Al eerder reden we met de plug-in 3-serie en de plug-in X5, nu hebben we ook kennis gemaakt met de plug-in 225xe Active Tourer. Bij deze auto is de conventionele aandrijflijn min of meer gelaten voor wat-ie is en is de achteras voorzien van een elektromotor. Deze oplossing is vergelijkbaar die van de hybride Peugeot 3008 en de plug-in Volvo V60. Maar goed, je hoeft niet altijd origineel te zijn, als de uitvoering maar goed is.
BMW meldt dat de CO2-uitstoot van de 225xe Active Tourer een CO2-uitstoot minder dan 50 gram per kilometer bedraagt en dat betekent voor zakelijk rijdend Nederland een bijtellingspercentage van 7 procent, althans voor dit jaar. Na 1 januari zal dat stijgen naar 15 procent. Maar goed, om zo veel mogelijk te kunnen profiteren heeft de Nederlandse BMW-importeur z'n best gedaan om nog voor het eind van het jaar zoveel mogelijk exemplaren naar ons land te halen.
Al zal dat eerder om honderden exemplaren gaan dan duizenden. Dat betekent naar alle waarschijnlijkheid dat er veel mensen teleurgesteld moeten worden. Om te kijken hoe zeer die teleurgesteld worden, zijn we alvast op pad geweest met een prototype van de Active Tourer PHEV.
Parttime achterwielaandrijver
De 225xe Active Tourer is gebaseerd op de 218i Active Tourer en dat betekent dwars onder de motorkap een driecilinder met anderhalve liter slagvolume en 136 pk en 220 Nm, prestaties die via de voorwielen naar de weg gebracht worden. Alleen in tegenstelling tot de 218i heeft de PHEV geen handbak maar een zestraps Steptronic-automaat. Dat laatste is wel zo makkelijk want de elektronica regelt continu welke motor wat moet doen en past daar ook de versnellingskeuze op aan.
De achterwielen worden via een tweetraps versnellingsbak aangedreven door een elektromotor die goed is voor maximaal 88 pk en 165 Nm. Alles bij elkaar levert dat de tot nu toe rapste 2-serie Active Tourer op, voor de sprint van nul naar honderd geeft BMW 6,5 seconden op, een tiende minder dan voor de 'normale' 225i. Doordat de rol van de elektromotor bij toenemende snelheid steeds minder wordt, is de topsnelheid met 205 km/h gewoon gelijk aan die van de 218i.
Overigens heeft de plug-in hybride niet alleen een e-motor op de achteras, tegen de verbrandingsmotor zit ook nog een kleine elektromotor aangebouwd met een vermogen van 20 pk en een koppel van 150 Nm. Deze is voornamelijk bedoeld om tijdens afremmen op de motor elektriciteit te genereren en vliegensvlug de verbrandingsmotor te starten. Daarnaast kan-ie ook kortstondig ondersteuning geven.
Onder de achterbank zit naast een kleinere benzinetank (36 liter, normaal 51) het accupakket weggewerkt met een effectieve capaciteit van 5,8 kWh. Hiermee moet de auto op alleen de elektromotor 38 km ver kunnen komen.
Geen caravantrekker
We beginnen rustig aan, braaf op de elektromotor. Voor even is de Active Tourer een heel stille achterwielaandrijver. Voor langer ook wanneer we op de eDrive-knop zouden drukken. Maar dat doen we niet, we laten de motorkeuze voor dit moment aan de auto zelf. Ondanks de extra kilo's maakt de auto geen lobbige of zwaarlijvige indruk. Het blijft allemaal des BMW's, een mooie mix van comfort en dynamiek. Bij 80 km/h springt vrijwel naadloos de verbrandingsmotor bij.
Om als bescheiden mens te weten welke motor op welk moment aan het werk is, is het zaak het informatiescherm te raadplegen. De overgang van het één naar het ander gaat heel erg mooi. De testbaan bij BMW leent zich ook voor het rappe werk; wanneer we wat enthousiaster met het gaspedaal omgaan doet de driecilinder ook bij lagere snelheden al mee. Na een druk op de sport-knop zijn de twee motoren allebei zelfs continu bij de les, wegsprinten gaat beheerst en toch lekker snel. Doordat de aandrijfkrachten over de twee assen verdeeld worden is er van doorslaande voorwielen geen sprake. En bij het snelle bochtenwerk blijft de auto heel mooi neutraal.
Hoewel de 225xe in eerste instantie remt op de elektromotor, gaat dat niet zo heftig als bij het loslaten van het gaspedaal in de i3. Een aanhanger mag niet getrokken worden, ruimte om een trekhaak te bevestigen is er namelijk niet. Jammer, trekkracht is er genoeg. Op een helling van 50% rijden we vanuit stilstand dankzij de elektrisch aangedreven achteras zonder problemen weer verder omhoog.
In de Nederlandse dagelijkse praktijk zul je deze capaciteiten zelden nodig hebben en heb je aan de BMW 225xe Active Tourer gewoon een heel fijne midi-mpv die vooral zakelijk gereden erg interessant kan zijn. We kunnen ons de teleurstelling dan ook voorstellen wanneer je bij het bestellen van een 225xe Active Tourer achter het net vist.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Je wilt gewoon hoog zitten maar zoekt geen SUV? Check dan deze occasions
Maarten vindt nieuwe EV met grote range nog te duur en is fan van plug-in hybride
Praktijkervaring BMW 2-serie Tourer: eigenaren over eerste voorwielaangedreven BMW
Praktijkverbruik BMW 2-serie Tourer: de meest verantwoorde BMW?
BMW 2-serie Active Tourer - Occasion aankoopadvies
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.