BMW 2-serie Gran Coupé - Mercedes-Benz CLA 180 - Test
Remmende voorsprong?
104 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Geregeld zie je dat als een merk een bepaalde techniek of een bepaald concept ontwikkelt het vervolgens wordt ingehaald door de concurrentie, die hetzelfde trucje simpelweg verbetert. De wet van de remmende voorsprong. Kan BMW daarvan profiteren met zijn nieuwe 2-serie Gran Coupé, die het opneemt tegen de tweede generatie van Mercedes’ CLA?
Mercedes-Benz mag je gerust de uitvinder van de moderne vierdeurs coupé noemen; de eerste generatie CLS is zo’n beetje de stamvader van alle moderne (al dan niet premium), vierof vijfdeurs auto’s met een dalende daklijn. Toch lukt het zelfs Mercedes niet altijd om zijn eigen voorbeeld te volgen. De eerste generatie van de compacte CLA viel zeker niet bij iedereen in de smaak. De nieuwe generatie kan wat dit betreft op meer positieve reacties rekenen. Ook BMW heeft wisselend succes. De uitlopende 4serie Gran Coupé wist bijvoorbeeld veel traditionele 3-serie-rijders uit hun sedan te lokken, en hij oogst nog altijd zelden afkeurende blikken.
Waarmee we aankomen bij de aanleiding van deze test: de gloednieuwe BMW 2-serie Gran Coupé. In tegenstelling tot zijn grotere broer splijt de compacte variant de meningen beduidend meer. De bolle snuit en het gedrongen kontje met de enorme achterlichten geven hem ontegenzeggelijk een onderscheidend voorkomen, alleen lijken de diverse onderdelen niet helemaal lekker op elkaar aan te sluiten. In elk geval niet zoals bij de nieuwe CLA, die schijnbaar met één vloeiende pennenstreek op papier is gezet. Bij Mercedes hebben ze van de voorganger het nodige geleerd, bijvoorbeeld dat compacte buitenmaten vaak niet in het voordeel werken van een vierdeurs coupé. Daarom is de nieuwe versie langer en breder gemaakt. Zijn afmetingen overtreffen ook die van de BMW 2-serie Gran Coupé. Dat vertaalt zich in een net wat ruimer interieur. Zowel de kofferbak als de achterbank van de Mercedes is groter. Dat kleine beetje extra ruimte maakt wat betreft de achterbak niet zoveel uit, maar blijkt voor de achterste inzittenden toch wel prettig te zijn. Door een beetje onderuit te gaan zitten, klemt het hoofd van een gemiddelde volwassene in elk geval niet helemaal tegen het dak. Het blijft er natuurlijk wel krap, want de CLA-rijder offert het zitcomfort achterin nog altijd op voor extra uitstraling. De bestuurder merkt daar niets van, want de voorstoelen zijn goed verstelbaar en ondanks de lage daklijn is er hoofdruimte genoeg. Mooie materialen vind je daarvoor trouwens ook terug.
Op dit vlak heeft Mercedes weinig te duchten van zijn nieuwe concurrent. De afwerking is bovendien subliem en de digitale wereld waarin de verschillende schermen je zuigen, is even schitterend als uitgebreid. Misschien zelfs iets te uitgebreid, waardoor sommige functies wat moeilijk te vinden zijn. De twee touchpads op het stuur werken voor de bediening samen met een aanraakscherm, stembesturing en een mousepad. Het werkt redelijk, al is het niet de top op ergonomisch gebied.
iDRIVE
Dat blijft namelijk iDrive van BMW. Zoals de Mercedes-Benz zijn voorsprong op designgebied niet uit handen heeft gegeven, zo behoudt BMW met de fysieke draaidrukknop zijn voorsprong op dit vlak. Snel en met hoge accuratesse flits je door de verschillende menu’s en door de logische groepering is de gewenningsperiode korter dan bij Mercedes. Bovendien gehoorzaamt de 2-serie beter. De rijbaanhulp blijft bijvoorbeeld uit, totdat je deze zelf weer aanzet.
Bij Mercedes schakelt die zich telkens wanneer het contact uitgaat weer automatisch in. Tot zover het goede nieuws. Minder wild worden we van de vormgeving en het materiaalgebruik, dat in verhouding tot dat van de CLA beduidend minder spectaculair oogt. Kwalijker is dat de hoofdruimte voor een gemiddelde Nederlandse volwassene voorin al tamelijk beperkt is. De combinatie van elektrische stoelbediening en een schuif-kanteldak helpt hier natuurlijk niet, maar de haren van de bestuurder zouden zelfs dan nog de dakhemel niet mogen raken en dat gebeurt helaas wel. Achterin zitten volwassenen al helemaal klem: hoofd tegen het dak, knieën tegen de voorstoel, dus nog meer dan in de CLA een claustrofobische aangelegenheid. Helemaal achterin kan 30 liter minder bagage mee, een relatief klein verschil, waar de BMW tegenover kan stellen dat de kleine tildrempel van de CLA bij hem ontbreekt.
REACTIES TRAGER
Genoeg gekeken, tijd om te gaan rijden. Op dit onderdeel zijn de verwachtingen bij een BMW natuurlijk altijd hooggespannen en kenners weten dat de Gran Coupé hier met een handicap begint. In tegenstelling tot de ‘gewone’ 2-serie coupé staat deze vierdeursvariant op het voorwielaangedreven UKL-platform van de Mini en de BMW 1-serie. En het blijft een tamelijk vreemde gewaarwording om een BMW -logo in de rand van je blikveld te zien terwijl op nat wegdek de voorwielen voelbaar tractie verliezen. Niet dat dat risico erg groot is met 140 pk, maar het kan wel. Het onderstel is verder opvallend comfortabel afgesteld.
Het duurt heus even voordat de neus naar buiten begint te schuiven in een snel genomen bocht; de reacties zijn echter wat trager dan in de meeste BMW’s en er zit best wat rol in de koets. Voor mensen die meer dynamiek zoeken, is het sportonderstel in elk geval de moeite van het overwegen waard. Maar zelfs daarmee zal de 2-serie niet rijden als een traditionele BMW, net zomin als de CLA helemaal rijdt als een Mercedes-Benz. Het ontbreekt bij hem aan de allesovertreffende vanzelfsprekendheid die je mag verwachten van een merk dat zich de uitvinder van de automobiel noemt.
Conform verwachting rijdt de CLA nog soepeler dan de toch al niet harde BMW. Daarbij schiet hij alleen een beetje door en dat zorgt er in combinatie met de lage neus voor dat verkeersdrempels met bovengemiddelde voorzichtigheid overwonnen moeten worden. Zelfs met 20 km/h kan de neus al geschonden worden en dat rijdt in stedelijk gebied natuurlijk niet fijn. Eenmaal op tempo doet de Mercedes wel waar het merk goed in is: verwennen met heel veel comfort, en dat in alle rust. De stilte aan boord op de snelweg zou in een klasse hoger niet misstaan. De besturing gaat licht en minder direct dan in de BMW, maar wel nauwkeurig genoeg om vertrouwen te wekken.
Nu kan het met slechts 136 pk en 200 Nm ook niet heel snel verkeerd gaan. De 1,3-liter viercilinder turbomotor weet het relatieve gebrek aan vermogen doorgaans goed te maskeren doordat het maximale koppel al bij minder dan 1.500 toeren klaarstaat. Onder normale omstandigheden wekt de motor daarmee de indruk dat er reserves zijn die in werkelijkheid niet bestaan. Haal namelijk door en de CLA produceert vooral meer herrie en aanzienlijk minder extra versnelling. Gelukkig sluit de zeventraps automaat met dubbele koppeling goed aan bij het karakter van de motor en blijven de toeren waar mogelijk laag.
Over het algemeen verlopen schakelacties snel en naadloos, alleen snel wegrijden wil het mechaniek nog weleens in de war brengen. Een ander kritiekpunt is het inschakelen van de achteruit, wat (te) lang in beslag kan nemen bij straatje keren.
GEBREKKIGE VERFIJNING
In grote lijnen geldt al het bovenstaande ook voor de BMW. Heel af en toe werkt de automaat niet lekker mee en door het grote koppel lijkt de motor in eerste instantie krachtiger dan hij in werkelijkheid is. Ook in harde cijfers is er geen noemenswaardig verschil tussen de twee concurrenten. Beide rijden als kleine, niet al te vermogende diesels die het vooral op koppel doen. De 2-serie noteert weliswaar iets betere cijfers, maar in de praktijk maakt dat niet het verschil. Wat wél het verschil maakt, is de ietwat gebrekkige verfijning van de 1,5-liter driecilinder ten opzichte van de viercilinder van de CLA. Vooral bij het aanslaan voor het stoplicht schudt de 2-serie af en toe als een oud gebouw tijdens een aardbeving.
Net als de beperkte hoofdruimte op de bestuurdersstoel zou dat voor dit geld niet mogen voorkomen. Want het gaat hier om serieuze bedragen: helemaal aangekleed moet de BMW op deze pagina’s € 52.965 opbrengen. Veel geld en dan is hij niet full options. Adaptieve cruisecontrol of een head-up display zitten er niet op. Verder valt er niet veel aan te merken op de uitrusting; heel veel, van elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen tot leren bekleding en een schuif-kanteldak, is aanwezig. Dit geldt ook voor actieve veiligheidssystemen, al kan BMW daar tegen bijbetaling nog verder in gaan. Bij Mercedes is het niet anders: meer veiligheid kost meer geld. En aangezien de totaalprijs van de Mercedes iets lager ligt, € 46.687 om precies te zijn, krijg je anders dan bij BMW iets minder uitrusting: geen elektrische stoelverstelling of volledig leren bekleding. De twee modellen zullen bij gelijke uitrusting niet veel voor elkaar onderdoen. Daarmee kunnen we twee dingen concluderen. Wie mooi wil zijn moet financiële pijn lijden. En als de Mercedes al last heeft van de wet van de remmende voorsprong, dan hadden ze bij BMW iets harder op het gaspedaal moeten trappen om de concurrent te kunnen inhalen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De 2-serie Gran Coupé is een leuke toevoeging aan het BMW-gamma. Het model weet zich optisch goed te onderscheiden van de bestaande 1-serie en hoewel het niet ieders smaak zal zijn, is de styling in elk geval onderscheidend. Toch weet de nieuweling eigenlijk alleen met zijn onderstel een nipte overwinning te scoren op de tweede generatie CLA. Voor de rest is veel afhankelijk van smaak en heeft de CLA vaak net iets meer te bieden. Gezien de prijzen die premiummerken hanteren, zorgen die kleine verschillen er echter wel voor dat de CLA onder aan de streep als winnaar uit de strijd komt.
Lezersreacties (104) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.