BMW 130i
Harde dobber
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
Tot nu toe werden alleen maar met viercilindermotoren geleverd in de 1-serie. De autobouwer uit München is aan zijn stand verplicht in ieder model een zescilindermotor aan te bieden. Nu komt de 130i BMW's instaptreeks versterken... en hoe!
Onder de huif van de 130i huist een zescilinder lijnmotor met een inhoud van 2.906 cc, die in zijn jongste configuratie ook al dienstdoet in de 330i, de 530i en de 630i. Hij weegt slechts 161 kilogram. BMW heeft veel gewicht weten te besparen door magnesium en aluminium toe te passen in het blok. De krachtbron komt tot een vermogen van 265 pk en levert een maximaal koppel van 315 Nm. In de grotere modellen van BMW staat hij garant voor inspirerende prestaties, en het behoeft nauwelijks betoog dat de 3,0-liter de lichtere 1 Serie tot ongekende hoogten opstuwt. De topsnelheid is – het komt niet als een verrassing – begrensd op 250 km/h. Maar dat mag de pret niet drukken; veel belangrijker is het acceleratievermogen van de BMW, want daar heb je wat aan in de dagelijkse praktijk. En sprinten, dat kan de 130i als de beste; vanuit stilstand lanceer je 'm in slechts 6,1 seconden naar de 100 km/h. En trap je bij tachtig het gaspedaal in tot op het schutbord in het vierde verzet, dan doorbreek je in 5,8 seconden de 120 km/h-grens. Dit zijn waarden, waar 'hete' klassegenoten als bijvoorbeeld de Volkswagen Golf R32 het nog warmer van krijgen; de opper-Golf krijgt nog een harde dobber aan de 130i.
Akoestische verwennerij
Koppelkromme is eigenlijk een verkeerd woord, zo mooi vlak is de lijn; de indrukwekkende 315 newtonmeters zijn beschikbaar tussen de 2.500 en 4.000 tpm. Dat betekent dat er altijd meer dan voldoende kracht voorhanden is. De BMW heeft een zesbak aan boord, maar zelfs wanneer die niet al te enthousiast beroerd wordt, valt er veel gang in de auto te houden. Maar wie het onderste uit de kan wil, wordt uitstekend bediend. De motor pakt in iedere versnelling prachtig op, en er is nauwelijks sprake van toerenval. Met reuzenstappen trekt de 130i de einder dichterbij. Het Valvetronic klepbedieningssysteem, waarbij de conventionele gasklep is komen te vervallen, zorgt in combinatie met BMW's Vanos variabele nokkenassturing voor de in- en uitlaatkleppen voor een directe respons op het gaspedaal. Waarbij het aggregaat je ook in akoestische zin enorm verwent. In het onderste toerengebied produceert de drieliter een onheilspellende brom, die al snel overgaat in de voor BMW-zescilinders zo typerende gil, en eindigt in een koude rillingen veroorzakende hoge snerp, die doet denken aan speciaal voor de racerij geprepareerde motoren. BMW heeft gelukkig niet al te veel moeite gedaan het motorgeluid weg te moffelen, zodat alleen omstanders zouden kunnen genieten van het indrukwekkende geluid dat de dubbele verchroomde uitlaat voortbrengt; integendeel, het mechaniek is te allen tijde goed hoorbaar in het interieur en zweept je iedere keer opnieuw op het onderste uit de kan te halen.
Dat doet ook de scherpe besturing. BMW's Active Front Steering heeft ook z'n weg gevonden naar de 130i. Deze voorziening zorgt er voor dat de wieluitslag bij lagere snelheden groter is dan bij hogere bij een zelfde verdraaing van het stuur. De compacte Beier laat zich met het fijn in de hand liggende driespaaks stuurwiel snaarstrak en met grote precisie door curves loodsen. Van het Active Front Steering voel je weinig. Het doet zich voornamelijk gelden bij lage snelheden. Dan moet je er even mee leren omgaan. Al snel stuur je namelijk verder in dan nodig.
Een kind kan de was doen met de achterwielaangedreven 130i. Voor de 130i heeft BMW de achterasconstructie opnieuw onder de loep genomen, waardoor niet alleen het afrolcomfort is verhoogd, maar ook de rechtuitstabiliteit indruk maakt. Dankzij de ideale gewichtsverdeling van 50:50 over de voor- en achteras blijft de BMW ook lang stabiel in snel genomen bochten. Overmoedige chauffeurs worden beschermd door elektronische veilligheidssystemen. Als enige in de reeks heeft de 130i Dynamic Stability Control (DSC). Het systeem is herzien en de jongste generatie houdt met een groter aantal remfuncties dan voorheen de remweg van de auto zo kort mogelijk. In DSC geïntegreerd zit Cornering Brake Control (CBC), dat bij remmen in de bocht overstuur tegengaat. Het is al met al kinderlijk eenvoudig om hard te gaan met de BMW 130i, terwijl de ervaren bestuurder zich allerminst verveelt achter het stuur.
M-Sport-pakket
De BMW 130i staat in de showroom voor 42.100 euro. Er is een 130i Introduction-versie, die de meest gevraagde opties uit andere 1 Series aan boord heeft voor 44.995 euro. Het hele pakket extra's vertegenwoordigt een waarde van ruim twaalf mille. Aan de buitenzijde is de Introduction onder andere te herkennen aan 17-inch lichtmetalen wielen, verlichte deurgrepen en bumperinserts ten behoeve van de parkeersensoren in carrosseriekleur en ronde mistlampen. Binnenin treffen we onder meer een leren interieur met verwarmbare sportstoelen, langsgeslepen sierlijsten, een navigatiesysteem en een volautomatische airconditioning.
Over een M-versie zwijgt BMW vooralsnog in alle talen. Niet dat de 130i daar nu zo direct naar doet verlangen, maar wie zich echt wenst te onderscheiden, komt op dit moment niet verder dan het M-pakket. Degene die dit bestelt, wordt gevraagd E 2.972 aan de dealer te overhandigen. Het omvat 18-inch wielen, een set spoilers en skirts, anders gevormde mistpitten in de voorbumper en een andere grille. De meeste zoden aan de dijk zet natuurlijk het M-Sport onderstel. Dat is stugger dan het standaard gemonteerde onderstel van de 130i, dat ook al de naam Sport mag dragen van BMW. Het zet de stabiliteit van het model op een nog hoger plan en hetzelfde geldt voor de communicatie tussen mens en machine. Het interieur van de met een M-Sport-pakket uitgeruste 130i is geheel volgens verwachting ook op een sportievere leest geschoeid.