Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 1-serie

BMW 120i (2005)

autoreview

2
BMW 120i (2005)
Jasper 1771615
  • Jasper 177161514
  • Gebruikersreview
24 juli 2020 om 17:33
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering120i
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf119.000 km
KM-stand laatst147.691 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop 1-Serie

  • 119.000 km
  • 25 april 2016

Na een zoektocht van +/- 2 maanden zijn we eindelijk geslaagd; we hebben een technisch en optisch nette 1-Serie gevonden met een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Naast dat de auto technisch en optisch in goede staat moest verkeren, hadden we verder geen strenge eisen gesteld wat betreft de opties.

De 1-Serie moest voor ons aan de volgende criteria voldoen;

- Benzine
- 118i of 120i
- Automaat
- 5 Deurs
- Climate control
- 4x Electrische ramen
- Armsteun
- Kleur; zwart, grijs, blauw, zilver of wit
- Kmstand tussen de 70k en 140k
- Origineel NL auto met NAP
- Onderhoudshistorie

Uiteindelijk is het een 120i Automaat uit 2005 geworden, uitgevoerd in de kleur Sparkling Graphite Metallic. De auto is in 2005 geleverd door Breeman en heeft in de tussentijd 3 eigenaren gehad. Verder is er 119.000 kilometer mee gereden.

BMW's staan tegenwoordig (helaas) niet alleen bekend om de vormgeving, uitstraling en goede rijeigenschappen, maar ook om de hoge onderhoudskosten. Bij mijn research kwam ik er dan ook achter dat de kleine beier geen uitzondering op de regel is; distributieketting issues, hoog olieverbruik, fors benzine verbruik, delicate en dure onderdelen kortom; de vormgeving, uitstraling en goede rijeigenschappen hebben heel wat te compenseren.

Dat gezegd hebbende; gelukkig heb ik wel al ervaring met het bezit van (oude) BMW's. Mijn ervaring leert dat een goed onderhouden BMW, die netjes door de jaren heen op tijd de benodigde aandacht heeft gekregen, kostentechnisch (relatief) goed te onderhouden is.


Gezien de onderhoudshistorie en de algehele staat van de auto lijkt het erop dat de vorige eigenaren zeer zuinig met de auto zijn omgesprongen; het interieur is als nieuw en het exterieur is op een paar kleine puntjes na in zeer goede staat. De auto is een groot gedeelde van zijn leven een 'binnenslaper' geweest, en dat zie je terug.

We gaan wat kilometers maken en kijken hoe de 1-Serie zich staande houd.

De eerste kilometers, de eerste indruk

  • 124.427 km
  • 1 september 2016

We zijn nu 5 maanden en 5.000 kilometer onderweg in onze 1-Serie.
De algehele indruk is positief; het is een fijn rijdende, sportieve en comfortabele reisgenoot met een mooie uitstraling (maar dat is heel persoonlijk natuurlijk).

_______________________________________________________________________________
124.427: Problemen

- De auto af en toe uit tijdens het stationair draaien, en loopt de motor daarna iets onregelmatig. Na diagnose door een Alpina-specialist blijkt dit probleem veroorzaakt te worden door een kapotte Valvetronic stelmotor.

- De auto verbruikt aardig wat olie. Als mijn berekeningen kloppen, verbruikt de motor momenteel 1 liter olie per 3500 - 4000 km. De lokale BMW-specialist is hiermee bekend en adviseert bij een kleine beurt over te gaan van de standaard 5w30 naar 5w40.

- De automaat schakelt bij stilstand iets te laat terug naar de eerste versnelling waardoor de auto met een 'bonk' tot stilstand komt. Volgens een lokale BMW-specialist is dit probleem te verhelpen door de computer van de automaat te resetten.

Beide problemen zijn verholpen na reparatie.
_______________________________________________________________________________
124.427: Kosten

- Nieuwe Valvetronic stelmotor (incl. arbeid & diagnose) 452 euro
- Kleine beurt (Olie, filter, wielen balanceren, bougies vervangen) 219 euro
- Automaat reset (incl. arbeid & diagnose) 50 Euro

De eerste APK

  • 129.573 km
  • 1 december 2016

De eerste 10.000 km zitten erop, tijd voor de eerste APK van de 1-Serie tijdens mijn bezit.

Zoals verwacht; er zijn geen bijzonderheden gevonden bij de APK. Wel wordt ik er op geattendeerd dat de banden op leeftijd zijn, maar nog wel even mee kunnen.

Verder heb ik een gebruikt setje winterbanden aangeschaft. Het is een setje gebruikte Vredenstein Snowtrac banden met stalen velgen en originele BMW wieldoppen (7mm profiel).
_______________________________________________________________________________
129.573: Kosten

- APK 62 euro
- Winterbanden + velgen 250 euro

Tijd voor nieuwe banden

  • 133.000 km
  • 4 april 2017

Na de winterbanden wissel was het tijd voor een setje nieuwe banden. De huidige zomerbanden zijn 7 jaar oud en zijn aardig verdroogt. In principe zijn de banden nog APK waardig met respectievelijk 4mm achter en 3mm profiel voor. De banden hebben in het vorige najaar nog een laatste trip naar Zuid-Frankrijk doorstaan en tijdens de trip werd wel duidelijk dat een nieuwe set geen kwaad kan; de banden tasten de wegligging drastisch aan in natte en koude omstandigheden.

Na wat speurwerk heb ik uiteindelijk gekozen voor de Vredestein Sportrac 5 banden. Volgens de ANWB Zomerbandentest van 2016 is de Vredestein Sportrac 5 de beste zomerband . De Sportrac 5 is overtuigend op alle testonderdelen, maar blinkt met name uit in zijn prestaties op droog wegdek en op slijtvastheid.
_______________________________________________________________________________
133.000 : Kosten

- 4x Vredestein Sportrac 5 205/55R16 (incl. montage & uitlijnen) 375 euro

Paying for Premium

  • 134.000 km
  • 26 mei 2017

Bij aanschaf van de auto heb ik er niet goed op gelet, maar de blanke lak van de emblemen raakt los. Naar mijn mening doet dit afbreuk aan het nette voorkomen van de auto en zodoende heb ik bij een kennis via-via een prijs opgevraagd voor originele BMW-emblemen, zowel voor de motorkap als voor de kofferklep. En tja, 40 euro per embleem is niet echt een 'koopje' zeg maar....

Ik ben me ervan bewust dat er goedkopere alternatieven verkrijgbaar zijn, maar mijn ervaring is dat deze 'fake' emblemen nog korter mee gaan en van nog mindere kwaliteit zijn dan de originele exemplaren. Gelukkig heb ik wat korting weten te bedingen via een kennis.
_______________________________________________________________________________
134.000: Kosten

- 2x BMW Embleem (motorkap & kofferklep) 66 euro

Voorbereiding voor Toscane

  • 137.046 km
  • 11 augustus 2017

Over een week vertrekken we met de 1-Serie richting Toscane. We rijden via Oostenrijk met een tussenstop in Zuid-Duitsland en bij het Gardameer.

Het is uiteraard wel fijn om voor vertrek de auto nog even goed na te lopen, en nog even wat jaarlijks onderhoud uit te laten voeren. Bladerend door de onderhoudshistorie is het nu wel tijd voor een grote beurt.

_______________________________________________________________________________
137.046: Kosten

- Grote Beurt (nieuwe Olie, remvloeistof, koelvloeistof, luchtfilter) 260 euro

Geen remmen meer

  • 144.080 km
  • 17 januari 2018

Na een prachtige rit en vakantie naar Italie, en een laag/normaal olieverbruik, worden we geconfronteerd met een probleem; we verliezen heel langzaam remkracht. Om goed tot stilstand te komen, moet je steeds harder remmen. En naast het harder remmen, gaat het ook steeds meer stinken naar verbrande olie in de cabine. Na onderzoek door onze lokale BMW-Specialist blijkt de rembekrachtiger defect te zijn, toch wel een flinke kostenpost.

_______________________________________________________________________________
144.080: Problemen

- Rembekrachtiger defect

_______________________________________________________________________________
144.080: Kosten

- Rembekrachtiger vervangen (incl. arbeid) 630 euro
- APK keuring 15 euro

Van daily-driver naar boodschappen auto

  • 146.979 km
  • 22 februari 2019

Door een promotie op werk heb ik vorig jaar een auto van de zaak gekregen (nouja, gekregen; je betaald er goed bijtelling voor zeg maar).

Hierdoor is onze kleine beier eigenlijk meer stil komen te staan dan dat ze rijdt; eigenlijk doodzonde. Om deze reden spookt het wel eens door ons hoofd om de 1-Serie te verkopen, en een boodschappen auto te kopen (aygo, C1, VW up, die klasse zeg maar).

Aangezien de ritjes die er toch nog gemaakt worden grotendeels over de snelweg zijn, en we niet op rijcomfort willen inleveren, kiezen we er toch voor de 1-Serie toch minimaal nog 1-2 jaar te houden.

_______________________________________________________________________________
146.979: Kosten

- Kleine beurt (Olie, filter, luchtfilter) 115 euro
- APK 15 euro

Weinig gereden, veel kosten

  • 147.691 km
  • 6 maart 2020

Zoals eerder beschreven wordt onze kleine beier momenteel als 'boodschappen' wagen gebruikt en wordt er weinig tot niet in gereden. Het is juist op dit soort momenten dan natuurlijk des te zuur als er meerdere aandachtspunten zijn die aardig in de papieren lopen.

Er werd op het moment zo weinig gereden dat ik in oktober 2018 besluit om een keer per maand een blokje om te rijden om ervoor te zorgen dat de auto niet te lang stil staat.

Zo werd ik eind November verrast met een stinkende oliegeur in de cabine wanneer ik bij het stoplicht stationair stil stond. De geur verdween vervolgens als je weer 2 min onderweg was. Oorzaak: defecte vacuumpomp voor de olie.

Vervolgens ging de wagen inhouden en in een soort noodloop tijdens een van mijn 'blokjes om' in Februari. Oorzaak: defect DSC/ABS sensoren op de achteras.

Verder was het tijd voor de APK. Omdat we er zo weinig in reden en het onderhoudsschema van de auto van mijn netvlies af was, ben ik dit jaar wat te laat richting onze BMW-specialist afgereist.

Dit bezoek aan de BMW-specialist was een record in meerdere opzichten; enerzijds hadden we nog nooit zo weinig kilometers gereden in een jaar tijd, en anderzijds hadden we nog nooit zo'n hoge rekening gehad.
_______________________________________________________________________________
147.691: Kosten

- Vacuumpomp (achterop cilinderkop, incl. arbeid) 508 euro
- Vulringen tussen ABS sensoren (incl. arbeid) 78 euro
- Achterremleidingen vervangen (incl. remslangen) 318 euro
- APK 25 euro

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een BMW 1-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 1-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 116i (5D/6H)
€ 519
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
BMW 116i (5D/6H)
€ 564
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
BMW 118i Business Edition (5D/7A)
€ 599
Bekijk nu ⟩
BMW 1-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 118i Business Line 5 drs

    BMW 118i Business Line 5 drs

    • 2006
    • 130.341 km

    € 5.250

    BMW 118i High Executive Automaat 1e eigenaar airco cv op afs elektrische ramen

    BMW 118i High Executive Automaat 1e eigenaar airco cv op afs elektrische ramen

    • 2007
    • 160.412 km

    € 6.999

    BMW 116i Introduction Xenon, PDC, 117.000 KM! Airconditioning, Stoelverwarming, Goed onderhouden

    BMW 116i Introduction Xenon, PDC, 117.000 KM! Airconditioning, Stoelverwarming, Goed onderhouden

    • 2007
    • 117.060 km

    € 6.350

Meer BMW 1-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 1 Serie

    288
    • 7 oktober 2020

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 1-serie specificaties
  • BMW 1-serie occasions
  • BMW 1-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 1-serie tests
  • BMW 1-serie gebruikersreviews
  • BMW 1-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
 

BMW 1-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 120d High Executive (2005)

    BMW 120d High Executive (2005)

    1
    • 28 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 130i High Executive (2005)

    BMW 130i High Executive (2005)

    6
    • 17 juni 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 118i Executive (2005)

    BMW 118i Executive (2005)

    • 25 maart 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 118d High Executive (2004)

    BMW 118d High Executive (2004)

    • 3 november 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 120i (2005)

    BMW 120i (2005)

    2
    • 24 juli 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 116i Executive (2005)

    BMW 116i Executive (2005)

    4
    • 31 mei 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 116i (2005)

    BMW 116i (2005)

    1
    • 14 februari 2020
meer reviews
Klokje Rond - BMW 118i (2006 / 327.075 km)

Klokje Rond - BMW 118i (2006 / 327.075 km)

106

Tom Borst rijdt maar liefst 50.000 kilometer per jaar in zijn BMW 1-Serie uit 2006. Om die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 120d High Executive (2005)

    BMW 120d High Executive (2005)

    1
    • 28 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW M140i (2017)

    BMW M140i (2017)

    1
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    8
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 116i (2022)

    BMW 116i (2022)

    3
    • 22 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 128ti (2021)

    BMW 128ti (2021)

    2
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie: vaarwel iDrive-knop

    BMW 1-serie: vaarwel iDrive-knop

    76
    • 3 mei 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Gran Turismo (2013)

    BMW 320d Gran Turismo (2013)

    • 17 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW test elektrische M-aandrijflijn met vier elektromotoren

    BMW test elektrische M-aandrijflijn met...

    94
    • 17 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW 520i (1986) - Liefhebber Gezocht

    BMW 520i (1986) - Liefhebber Gezocht

    63
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Deze EV's hebben het hoogste maximum trekgewicht

    Deze EV's hebben het hoogste maximum trekgewicht

    170
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    24
    • 12 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW X3 sDrive18d (2016)

    BMW X3 sDrive18d (2016)

    2
    • 11 augustus 2022
  • BMW M3 - Op de Rollenbank

    BMW M3 - Op de Rollenbank

    35
    • 11 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden